Student stuit op 'spectaculair' VOC-document

Nederland • Geschreven door Novum op 06-09-2010 @ 11:43
print 

Een student van de Universiteit Utrecht is tijdens zijn onderzoek in het Westfries Archief gestuit op een spectaculair document van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC). Dat meldt het Westfries Archief maandag.

De student deed de vondst tijdens zijn scriptieonderzoek in de VOC-archieven van Enkhuizen. Om wat voor document het precies gaat, wil de instelling nog niet bekendmaken. Donderdag onthult burgemeester Jan Baas van Enkhuizen samen met de vinder en de directeur van het archief het document, dat oorspronkelijk uit Enkhuizen komt.

Directeur van het Westfries Archief Dirk Dekema wil er vooralsnog alleen over kwijt dat het gevonden document 'eerdere vergelijkbare vondsten die al voor veel aandacht hebben gezorgd' overtreft. "Bovendien heeft deze vondst interessante consequenties voor het beeld dat wij tot nu toe van de VOC als handelsonderneming hadden."


Bron: Novum


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as15
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon3


delen | eKudos nujij

18135 views / 79 reacties
Reacties op dit bericht
79  van 79 reacties op deze pagina. Pagina  1
Ze houden het wel spannend
userIcon
De ham-vraag is: Blijft JP's VOC-mentaliteit nog overeind?
userIcon
als oud Enkhuizer, opgegroeid rond de oude VOC pakhuizen op 't Suud kijk ik reikhalzend uit naar datgene wat deze documenten te vertellen hebben
userIcon
VOC was destijds de grootste dopedealer ter wereld. Wij wisten dat al, maar onze (demissionair) premier nog niet, hetgeen leidde tot een pijnlijk misverstand toen hij het Nederlandse volk opriep op die oude mentaliteit weer eens op te pakken. Toch?
userIcon
En wat voor beeld hadden "wij"?
userIcon
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 11:45 schreef SemperLibertas het volgende:
Blijkt dat Nederland nooit in Indonesië heeft gezeten

Maar ik vind het spannend en ben benieuwd
userIcon
quote:

De student deed de vonst tijdens zijn scriptieonderzoek in de VOC-archieven van Enkhuizen.
quote:

een spectaculair document van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC).
Ja, duh.... en meer zeg ik niet
userIcon
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 11:47 schreef YAROON het volgende:
En wat voor beeld hadden "wij"?
Uitermate positief en dat zal nog beter worden.

De VOC is tenslotte de reden dat wij zo'n sterk transport- en handelsland werden en zijn gebleven. Hoewel het nu enigszins tegen de hedendaagse moraal indruist, was slavenhandel anno toen gewoon handel en transport.
Je koopt iets in op de markt, je vervoert het naar een andere markt en dat doe je zo netjes mogelijk om de financiële schade door uitval en aantasting van het product tot het uiterste te beperken. En dan verkoop je het weer met winst. Simpel.
userIcon
Zijn ze er eindelijk achter dat we eigenlijk gewoon een stel piraten waren?
userIcon
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 11:49 schreef Harunobu het volgende:
[..]


Dat was toch gelijk al satire. Hij werd gelijk uitgelachen toen hij dat zei want in de 2de kamer weet men hoe barbaars de Nederlanderse rovers waren.
Rovers?
Producten inkopen bij de negertjes en de Arabieren op Afrikaanse markten om die naar Indonesië te vervoeren =/ roof.
userIcon
Ik wil het ook weten..
userIcon
Het bleek helemaal niet om de handel te gaan. Het was gewoon een instantie om heidenen te bekeren en welvaart te brengen in die delen van de wereld.....?
userIcon
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 11:54 schreef ElectricEye het volgende:
[..]

Rovers?
Producten inkopen bij de negertjes en de Arabieren op Afrikaanse markten om die naar Indonesië te vervoeren =/ roof.
roof is misschien een groot woord, maar ze werden toch wel behoorlijk een poot uitgedraaid natuurlijk
userIcon
Er zijn alleen maar tienduizenden VOC-documenten hoor
userIcon
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 11:56 schreef kroegtijger het volgende:
[..]

roof is misschien een groot woord, maar ze werden toch wel behoorlijk een poot uitgedraaid natuurlijk
Wie?
dat word dus cum laude afstuderen voor hem
userIcon
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 11:46 schreef Knip het volgende:
VOC was destijds de grootste dopedealer ter wereld. Wij wisten dat al, maar onze (demissionair) premier nog niet, hetgeen leidde tot een pijnlijk misverstand toen hij het Nederlandse volk opriep op die oude mentaliteit weer eens op te pakken. Toch?
Stel je niet aan. Volgens de normen van die tijd was de V.O.C. een moreel legitiem bedrijf.
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 11:56 schreef xibalba het volgende:
Het bleek helemaal niet om de handel te gaan. Het was gewoon een instantie om heidenen te bekeren en welvaart te brengen in die delen van de wereld.....?
Dat was nooit het doel van de V.O.C.. Het civiliseren van Indonesië werd pas een hoofdtaak nadat de Nederlandse overheid het bestuur van de kolonie overnam.
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 11:54 schreef ElectricEye het volgende:
[..]

Rovers?
Producten inkopen bij de negertjes en de Arabieren op Afrikaanse markten om die naar Indonesië te vervoeren =/ roof.
De VOC deed natuurlijk nog wel meer dan dat. Wat dacht je van 'gelegaliseerde' piraterij?
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 11:52 schreef ElectricEye het volgende:
[..]

Uitermate positief en dat zal nog beter worden.

De VOC is tenslotte de reden dat wij zo'n sterk transport- en handelsland werden en zijn gebleven. Hoewel het nu enigszins tegen de hedendaagse moraal indruist, was slavenhandel anno toen gewoon handel en transport.
Je koopt iets in op de markt, je vervoert het naar een andere markt en dat doe je zo netjes mogelijk om de financiële schade door uitval en aantasting van het product tot het uiterste te beperken. En dan verkoop je het weer met winst. Simpel.
Alleen is het heel jammer voor jou dat de VOC NOOIT in de slavenhandel gezeten heeft !!

Dat was de WIC, oftewel de west indische compagnie !!
En die hadden als totaal 'slechts' 10-15 % van de totale slavenhandel in handen, de rest zat bij de spanjaarden, portugezen en engelsen !!

En dan nog waren ze gewoon opkoper/transporteur, het daadwerkelijk 'jagen en vangen' van slaven, dat deden de moslim arabieren !!!
"Enkhuizen is eigenaar van het hedendaagse Australie?" Dat zou grappig zijn...
userIcon
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 11:57 schreef ElectricEye het volgende:
[..]

Wie?
da's afhankelijk van hoe je 't bekijkt... De arabieren en de afrikanen...of de indonesiers... hoe dan ook, de VOC hield bakken met geld eraan over, dus er is door 1 van de groeperingen hoe dan ook veel meer betaald dan nodig was, danwel veel minder ontvangen dan terrecht was
userIcon
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 12:00 schreef dadoc het volgende:
[..]

De VOC deed natuurlijk nog wel meer dan dat. Wat dacht je van 'gelegaliseerde' piraterij?
Dat was de WIC.

De slavenhandel ook realiseer ik me nu. De VOC is veel 'schoner' dan de WIC wat dat betreft.
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 11:52 schreef ElectricEye het volgende:
[..]

Uitermate positief en dat zal nog beter worden.

De VOC is tenslotte de reden dat wij zo'n sterk transport- en handelsland werden en zijn gebleven. Hoewel het nu enigszins tegen de hedendaagse moraal indruist, was slavenhandel anno toen gewoon handel en transport.
Je koopt iets in op de markt, je vervoert het naar een andere markt en dat doe je zo netjes mogelijk om de financiële schade door uitval en aantasting van het product tot het uiterste te beperken. En dan verkoop je het weer met winst. Simpel.
Nooit de verhalen gehoord hoe slaven werden behandeld? Ik weet niet de precieze nummers maar volgens mij ging er altijd een heel groot deel dood tijdens elke trip
userIcon
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 12:00 schreef ipne-eschellesjek het volgende:
[..]


Alleen is het heel jammer voor jou dat de VOC NOOIT in de slavenhandel gezeten heeft !!

Dat was de WIC, oftewel de west indische compagnie !!
En die hadden als totaal 'slechts' 10-15 % van de totale slavenhandel in handen, de rest zat bij de spanjaarden, portugezen en engelsen !!

En dan nog waren ze gewoon opkoper/transporteur, het daadwerkelijk 'jagen en vangen' van slaven, dat deden de moslim arabieren !!!
Yep, ik realiseerde het me net.
Alhoewel de VOC wel de slaven voor de Indonesische plantages aanleverde.
userIcon
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 12:07 schreef WSquater het volgende:
[..]
Nooit de verhalen gehoord hoe slaven werden behandeld? Ik weet niet de precieze nummers maar volgens mij ging er altijd een heel groot deel dood tijdens elke trip
Dat viel wel mee dus (naar de maatstaven van toen, hè).
Zuinige Hollanders wilden er zoveel mogelijk af kunnen leveren.

En zoals al aangegeven, dat was de VOC meestentijds heulegaar niet.
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 12:00 schreef ipne-eschellesjek het volgende:
[..]


Alleen is het heel jammer voor jou dat de VOC NOOIT in de slavenhandel gezeten heeft !!

Dat was de WIC, oftewel de west indische compagnie !!
En die hadden als totaal 'slechts' 10-15 % van de totale slavenhandel in handen, de rest zat bij de spanjaarden, portugezen en engelsen !!

En dan nog waren ze gewoon opkoper/transporteur, het daadwerkelijk 'jagen en vangen' van slaven, dat deden de moslim arabieren !!!
Inderdaad het waren de Moslims onder het mom van een jihad die de slaven van het zuiden naar het noorden brachten.
En in die tochten gingen er meer slaven dood, dan de boottochten.
Wat een goeie archivarissen/DIVers hebben ze hier toch. Ze hebben geen idee wat voor documenten ze in hun eigen archief hebben
userIcon
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 12:17 schreef Malheureus het volgende:
Mensen als Oprah Winfrey, Denzel Washinton en Morgan Freeman hebben veel te danken aan de VOC
nee hoor, geen flikker, die hebben eerder aan de WIC wat te danken....

wat mij doet denken dat het Nederlandse Geschiedenisonderwijs best wat beter mag.
userIcon
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 12:10 schreef Klaasvager het volgende:
[..]


Zo'n goed begin en dan dat slechte einde. Ten eerste was religie nog niet doorgedrongen in Afrika. Het begon te komen aan de kustlijnen waar de slaven werden verkocht, en nou komt ie, door vijandelijke stammen!

Geen moslim of arabier die eraan te pas kwam.
Jammer joh, maar toch wel. Hollanders kochten zeer veel slaven van de Arabische slavendrijvers die een groot deel van Noord-Afrika afstroopten op hun slavenjacht. Zij kochten soms slaven om die weer door te kopen, maar een groot deel vingen ze ze ook zelf.
Maar idd, de meeste negerslaven zijn verkocht door andere negers. Dus al die jammerende negers van nu met hun gezeik over de Arabische en Europese slavenhandelaren, moeten gewoon even bij hun eigen voorouders te rade gaan en niet aan onze kop lopen zeiken.
userIcon
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 12:17 schreef Malheureus het volgende:
Mensen als Oprah Winfrey, Denzel Washinton en Morgan Freeman hebben veel te danken aan de VOC Nederlanders
Dat dus.

Maar een beetje respect betonen is er niet bij. Ondankbare honden.
Als het zo opzienbarend is zal het wel weer iets zijn waardoor Nederland in opspraak kan raken en bepaalde groepen om schadeloosstelling gaan emmeren.
[Alu-hoedjes mode] De VOC blijkt te zijn gestart door de verborgen wereldleiders als eerste stap tot de creatie van een geglobaliseerde mondiaal verweven interdependentie, wat zou leiden tot een gecentraliseerde wereldmacht waarover volledige controle bestaat vanuit dezelfde groep verborger wereldleiders [/Alu-hoedjes mode]

[religie mode] God heeft de VOC gecreëerd om onze weerstand tegen materialisme te testen [/religie mode]

[Geert mode] De VOC heeft nooit iets met het buitenland gedaan. Alle rijkdom en macht van Nederland vanaf de Gouden Eeuw tot nu is allemaal binnen de landsgrenzen vergaard en daar zijn zéker nooit islamieten bij betrokken geweest. Wel vooral Joodse mensen, die ons hielpen vanuit Israel, dat stiekem toch al wel bestond [/Geert mode]
userIcon
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 12:22 schreef zuckie het volgende:
[Alu-hoedjes mode] De VOC blijkt te zijn gestart door de verborgen wereldleiders als eerste stap tot de creatie van een geglobaliseerde mondiaal verweven interdependentie, wat zou leiden tot een gecentraliseerde wereldmacht waarover volledige controle bestaat vanuit dezelfde groep verborger wereldleiders [/Alu-hoedjes mode]

[religie mode] God heeft de VOC gecreëerd om onze weerstand tegen materialisme te testen [/religie mode]

[Geert mode] De VOC heeft nooit iets met het buitenland gedaan. Alle rijkdom en macht van Nederland vanaf de Gouden Eeuw tot nu is allemaal binnen de landsgrenzen vergaard en daar zijn zéker nooit islamieten bij betrokken geweest. Wel vooral Joodse mensen, die ons hielpen vanuit Israel, dat stiekem toch al wel bestond [/Geert mode]
En dit is grappig, omdat?
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 12:24 schreef ElectricEye het volgende:
[..]

En dit is grappig, omdat?
Mijn wedervraag: is dit bedoeld als humor, of is dit bedoeld als reductio ad absurdum? Of iets ander? Of is er eigenlijk niet eens een bedoeling?
userIcon
Jammer van dit soort nieuwsberichten is dat het vaak geen opvolging krijgt. Of wat ik eigenlijk bedoel te zeggen, dat Fok! de aankondiging dan wel neer zet maar niet de uiteindelijke onthulling.
Ik hoop op beeldmateriaal
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 12:43 schreef David891 het volgende:
Ik hoop op beeldmateriaal
userIcon
quote:

burgemeester Jan Baas van Enkhuizen
Baas
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 12:16 schreef lios het volgende:
Wat een goeie archivarissen/DIVers hebben ze hier toch. Ze hebben geen idee wat voor documenten ze in hun eigen archief hebben
Ja dat viel mij ook op. Hoe kan je nu in een archief een nieuw opzienbarend document ontdekken ? :S
userIcon
quote:
Om wat voor document het precies gaat, wil de instelling nog niet bekendmaken. Donderdag onthult burgemeester Jan Baas van Enkhuizen samen met de vinder en de directeur van het archief het document...
Dit is geen nieuws, dit is een teaser.
Ik snap het bericht niet... Die kerel heeft een document gevonden in de archieven van enkhuizen... Dus het document was al in bezit, maar niemand had ooit de moeite genomen om erin te kijken ofzo?
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 11:52 schreef ElectricEye het volgende:
[..]

Uitermate positief en dat zal nog beter worden.

De VOC is tenslotte de reden dat wij zo'n sterk transport- en handelsland werden en zijn gebleven. Hoewel het nu enigszins tegen de hedendaagse moraal indruist, was slavenhandel anno toen gewoon handel en transport.
Je koopt iets in op de markt, je vervoert het naar een andere markt en dat doe je zo netjes mogelijk om de financiële schade door uitval en aantasting van het product tot het uiterste te beperken. En dan verkoop je het weer met winst. Simpel.
Nee, natuurlijk. Mensenhandel is gewoon handel net zoals handel in andere producten. Niets mis mee. Die moralistische zeurpieten van nu moeten niet zo zeuren.

Tegenwoordig wordt er trouwens weer in mensen gehandeld. Alleen wordt het product niet meer in zijn geheel verhandeld maar in onderdelen. Hart, nieren en dergelijke brengen veel op de organenmarkt. Israel, Rusland, India en de VS hebben de markt op dit moment in handen. India koopt de onderdelen rechtstreeks van de levende eigenaren voor een prikkie. Helaas kunnen ze op deze manier niet het volledig assortiment aanbieden. Rusland heeft een onuitputtelijke voorraad in de populatie van de gevangissen en de vele daklozen op straat. Geen haan die er naar kraait als er af en toe eentje verdwijnt. Israel en de VS verkopen de onderdelen van hun overleden tegenstanders. Zo kunnen de kosten voor de "war on terror" een beetje gedrukt worden.

Nederland moet hierin niet achterblijven. We hebben in het verleden een groot aandeel in deze handel gehad en kunnen die leidersrol weer vervullen als we maar laten zien dat we de VOC mentaliteit nog steeds bezitten.
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 11:45 schreef kroegtijger het volgende:
De ham-vraag is: Blijft JP's VOC-mentaliteit nog overeind?
Jazeker, het blijkt gewoon een grote roversbende te zijn geweest.
userIcon
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 12:00 schreef AlphaOmega het volgende:
"Enkhuizen is eigenaar van het hedendaagse Australie?" Dat zou grappig zijn...
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 11:56 schreef kroegtijger het volgende:
[..]

roof is misschien een groot woord, maar ze werden toch wel behoorlijk een poot uitgedraaid natuurlijk
Wat is het verschil tussen wanneer een rover jou regelrecht berooft en wanneer een rover, met een pistool gericht op je, je horloge, gouden ketting enz koopt voor 10 cent per stuk? Voel je je minder beroofd als je 30 cent overhoudt in je handen?

Wat de VOC heeft gedaan was geen poot uitdraaien. Dat is wanneer je iemand dmv een gebrek aan productskennis en gebrek aan onderhandelingstaktieken een slechte deal laat sluiten. De VOC was tot de tanden toe bewapend en beroofde de populatie van Indonesie.
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 12:58 schreef Anarchy020 het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk. Mensenhandel is gewoon handel net zoals handel in andere producten. Niets mis mee. Die moralistische zeurpieten van nu moeten niet zo zeuren.

Tegenwoordig wordt er trouwens weer in mensen gehandeld. Alleen wordt het product niet meer in zijn geheel verhandeld maar in onderdelen. Hart, nieren en dergelijke brengen veel op de organenmarkt. Israel, Rusland, India en de VS hebben de markt op dit moment in handen. India koopt de onderdelen rechtstreeks van de levende eigenaren voor een prikkie. Helaas kunnen ze op deze manier niet het volledig assortiment aanbieden. Rusland heeft een onuitputtelijke voorraad in de populatie van de gevangissen en de vele daklozen op straat. Geen haan die er naar kraait als er af en toe eentje verdwijnt. Israel en de VS verkopen de onderdelen van hun overleden tegenstanders. Zo kunnen de kosten voor de "war on terror" een beetje gedrukt worden.

Nederland moet hierin niet achterblijven. We hebben in het verleden een groot aandeel in deze handel gehad en kunnen die leidersrol weer vervullen als we maar laten zien dat we de VOC mentaliteit nog steeds bezitten.
Wat een kromme vergelijking
Daarnaast hangt je doen en laten af van wat op dat moment in de maatschappij de norm wordt gevonden. Misschien denken mensen over 400 jaar wel dat het extreem barbaars is om dieren dood te maken voor voedsel, maar nu kraait er amper een haan naar. Dat lijkt me een betere vergelijking al gaat hij ook niet helemaal op...

[ Bericht gewijzigd door sebas-84 op maandag 6 september 2010 @ 13:24 ]
man harry64 (Redactie Frontpage) 06-09-2010 @ 13:10 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 12:16 schreef lios het volgende:
Wat een goeie archivarissen/DIVers hebben ze hier toch. Ze hebben geen idee wat voor documenten ze in hun eigen archief hebben
Triest dat er al die eeuwen weinig verandert is daar in als je naar ons huidige AIVD en politie apparaat kijkt.
man harry64 (Redactie Frontpage) 06-09-2010 @ 13:14 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 12:58 schreef Anarchy020 het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk. Mensenhandel is gewoon handel net zoals handel in andere producten. Niets mis mee. Die moralistische zeurpieten van nu moeten niet zo zeuren.

Tegenwoordig wordt er trouwens weer in mensen gehandeld. Alleen wordt het product niet meer in zijn geheel verhandeld maar in onderdelen. Hart, nieren en dergelijke brengen veel op de organenmarkt. Israel, Rusland, India en de VS hebben de markt op dit moment in handen. India koopt de onderdelen rechtstreeks van de levende eigenaren voor een prikkie. Helaas kunnen ze op deze manier niet het volledig assortiment aanbieden. Rusland heeft een onuitputtelijke voorraad in de populatie van de gevangissen en de vele daklozen op straat. Geen haan die er naar kraait als er af en toe eentje verdwijnt. Israel en de VS verkopen de onderdelen van hun overleden tegenstanders. Zo kunnen de kosten voor de "war on terror" een beetje gedrukt worden.

Nederland moet hierin niet achterblijven. We hebben in het verleden een groot aandeel in deze handel gehad en kunnen die leidersrol weer vervullen als we maar laten zien dat we de VOC mentaliteit nog steeds bezitten.
Three strike's you are ou... spare-parts.
userIcon
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 11:56 schreef kroegtijger het volgende:
[..]

roof is misschien een groot woord, maar ze werden toch wel behoorlijk een poot uitgedraaid natuurlijk
Is dat niet een beetje het punt van handel? Als een groothandel spullen aan jou verkoopt voor de helft van de verkoopwaarde, en jij gaat het vervolgens verkopen voor het dubbele (= verkoopwaarde) , beroof jij hen dan ook?
userIcon
Hadden ze een handelspost op de Maan?
userIcon
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 11:46 schreef Knip het volgende:
VOC was destijds de grootste dopedealer ter wereld. Wij wisten dat al, maar onze (demissionair) premier nog niet, hetgeen leidde tot een pijnlijk misverstand toen hij het Nederlandse volk opriep op die oude mentaliteit weer eens op te pakken. Toch?
eerder mensen handel
userIcon
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 11:56 schreef xibalba het volgende:
Het bleek helemaal niet om de handel te gaan. Het was gewoon een instantie om heidenen te bekeren en welvaart te brengen in die delen van de wereld.....?
Klinkt meer als de Spanjaarden, Portugezen en Engelsen...
userIcon
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 11:46 schreef Knip het volgende:
VOC was destijds de grootste dopedealer ter wereld. Wij wisten dat al, maar onze (demissionair) premier nog niet, hetgeen leidde tot een pijnlijk misverstand toen hij het Nederlandse volk opriep op die oude mentaliteit weer eens op te pakken. Toch?
Volgens mij zijn we nog steeds wereldwijd heer en meester op het gebied van drugsdoorvoer, dus dat hoeven we helemaal niet op te pakken
userIcon
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 11:46 schreef Knip het volgende:
VOC was destijds de grootste dopedealer ter wereld.
Die taak wordt nu door de AIVD en CIA verzorgd.
Blijkt de VOC jarenlang zwartgeverfde blanke criminelen als slaven verkocht te hebben, om aan de vraag te voldoen!

Oplichters!
Als het archief op orde was geweest,had men naar mijn inziens,allang moeten weten,dat dit in hun bezit was.
userIcon
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 11:56 schreef kroegtijger het volgende:
[..]

roof is misschien een groot woord, maar ze werden toch wel behoorlijk een poot uitgedraaid natuurlijk
Dat is toch de basis van een goede handels organisatie? Winst maken?
userIcon
Was het einde ook "toch?"
Waarop moeten we wachten dan, de edited versie maar dan zonder wat wij eigenlijk niet mogen weten?
userIcon
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 12:51 schreef Dark0z het volgende:
Ik snap het bericht niet... Die kerel heeft een document gevonden in de archieven van enkhuizen... Dus het document was al in bezit, maar niemand had ooit de moeite genomen om erin te kijken ofzo?
Inderdaad, maar volgensmij hoeft dat niet raar te zijn. (heb zelf geen geschiedenis gestudeerd) Behalve dat er gigantische hoeveelheden materiaal opgeslagen zijn moet je om zo'n vondst te doen ook nog eens uitgebreide kennis hebben van VOC om het ook te daadwerkelijk te herkennen als een bijzonder document.
userIcon
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 11:45 schreef SemperLibertas het volgende:
Blijkt dat Nederland nooit in Indonesië heeft gezeten
userIcon
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 11:45 schreef SemperLibertas het volgende:
Blijkt dat Nederland nooit in Indonesië heeft gezeten


Ben zeer benieuwd
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 11:49 schreef Harunobu het volgende:
[..]


Dat was toch gelijk al satire. Hij werd gelijk uitgelachen toen hij dat zei want in de 2de kamer weet men hoe barbaars de Nederlanderse rovers waren.
Barbaars? Volgens mij liepen wij Nederlanders qua beschaving en ontwikkeling juist voorop in de wereld. Dat we deze superioriteit achteraf gezien hier en daar wat wreed hebben geëxploiteerd is een ander verhaal.
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 12:00 schreef dadoc het volgende:
[..]

De VOC deed natuurlijk nog wel meer dan dat. Wat dacht je van 'gelegaliseerde' piraterij?
Het was moord en doodslag, en dat vlees verkochten ze dan weer....jaja de VOC mentaliteit a la JP Potter
userIcon
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 11:56 schreef kroegtijger het volgende:
[..]

roof is misschien een groot woord, maar ze werden toch wel behoorlijk een poot uitgedraaid natuurlijk
Ja, want die Arabieren enzo waren zulke nette handelaren .
userIcon
quote:
Op maandag 6 september 2010 @ 11:49 schreef Harunobu het volgende:
[..]


Dat was toch gelijk al satire. Hij werd gelijk uitgelachen toen hij dat zei want in de 2de kamer weet men hoe barbaars de Nederlanderse rovers waren.
En ja ook hypocriet als CDAer vanwege de drugs. Wat had Jesus, die nooit bestaan heeft, daar een hekel aan, hypocrieten.
De barbaren zijn de inwoners van Barbarije
In die tijd waren cocaïne, heroïne e.d. nog niet illegaal. Dat is iets van de laatste 100 jaar. Daarvoor stond het spul gewoon in de medicijnkastjes.


Heb zelf niet zoveel met de VOC, meer met de Hanze.
Maar dat zal wel omdat ik geen Hollander, maar wel Nederlander, ben.
79  van 79 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as15
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon3


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden