DSB verdiende ¤422 miljoen aan koopsommen

Economie • Geschreven door Peter (pberends) op 13-02-2010 @ 00:37
print 

De DSB Bank heeft voor zijn bankroet 422 miljoen euro verdiend met koopsompolissen. Dit meldt het NRC. De krant heeft een intern stuk in handen gekregen. De bank van Dirk Scheringa ging in oktober failliet. Daarvoor werd de DSB groot door de omstreden koppelverkoop van leningen en dure verzekeringen.

De miljoenen werden opgestreken als provisie. De provisie was gemiddeld rond de 50 procent van de koopsom. Bij sommige verzekeringen liep dat op tot wel 85 procent. In totaal verkocht DSB de afgelopen tien jaar voor 875 miljoen euro aan koopsommen; waarvan dus 422 miljoen euro direct als winst opgestreken werd.

Klanten kregen soms dure verzekeringen verkocht die ze niet nodig hadden, zoals arbeidsongeschiktheid-, overlijdensrisico- en werkloosheids-verzekeringen. Koppelverkoop werd toegepast, zoals het dreigen van het verhogen van de hypotheekrente als men niet de koopsompolis aanschafte.

In het stuk staat ook hoeveel DSB klanten zou compenseren bij een eventuele regeling met de gedupeerden. Dit zou in het slechtste scenario 148 miljoen euro kosten, in het beste scenario 69 miljoen euro.


DSB Bank drukte 422 miljoen euro achterover met te dure koopsompolissen



Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht39
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand48
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 13
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'59


delen | eKudos nujij

7222 views / 28 reacties
Reacties op dit bericht
28  van 28 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
quote:
Dit zou in het slechtste scenario 148 miljoen euro kosten, in het beste scenario 69 miljoen euro.
Flink verschil als je het mij vraagt...
userIcon
Nico Scheringa
De bak in met die oplichter!
userIcon
het is gewoon een gigantische oplichter eerste klas
is mooi dat die opgedoekt is
nu maar hopen dat ie nooit meer terug komt in deze zakelijke markt
( niet dat de rest veel beter is )
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 @ 00:41 schreef GalaxyMan het volgende:
het is gewoon een gigantische oplichter eerste klas
is mooi dat die opgedoekt is
nu maar hopen dat ie nooit meer terug komt in deze zakelijke markt
( niet dat de rest veel beter is )
Nee hij komt dalijk terug via de showbizz... 'with a vengeance'

Die film die hij aan het maken is wordt voor iedereen gratis toegankelijk!! maar je moet wel verplicht 3 cola's kopen à 375,- per stuk
userIcon
Amai...En waar is dat gebleven?
userIcon
Gerrit Zalm - schuldige #1?

En wanneer hangen ze hem aan de hoogste boom
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 @ 00:46 schreef cobain1994 het volgende:
Amai...En waar is dat gebleven?
Dat steken de curatoren in hun zak... die zijn nu bezig om op onze kosten die zaak te ontmantelen waar ze al vele tonnen mee verdienen, en hebben aangekondigd straks een doorstart te maken met alles wat ze verrassend goedkoop aan zichzelf verkopen.
userIcon
Owke... en nu?
userIcon
Goede oplichters weten zich vaak heel sympatiek te gedragen. Scheringa heeft deze methode aardig onder de knie
userIcon
*poef*

weg centen.
userIcon
Leuk deze informatie in telegraafstijl, maar hoe verhoud deze zich t.o.v. andere banken, anders heb je helemaal niks aan deze getallen en blijft het stemmingsmakerij
userIcon
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 @ 00:54 schreef Handschoen het volgende:
Leuk deze informatie in telegraafstijl, maar hoe verhoud deze zich t.o.v. andere banken, anders heb je helemaal niks aan deze getallen en blijft het stemmingsmakerij
Je hebt geluk als je nu bij de ABN AMRO zit want de CFO die destijds geld telde bij Dirk is nu directeur bij de ABN

Idd de lul heet Gerrit Zalm
userIcon
Dit is alleen mogelijk als er "domme" klanten zijn en een toezichthouder die "alles" wel goed vindt.
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 @ 00:53 schreef nuffniet het volgende:
*poef*

weg centen.
http://www.youtube.com/watch?v=u875UoZHEaw

briljant "not anymore you dont..poef"
userIcon
Wat was de totale schuld na faillissement?
userIcon
Ik vind dit echt een slecht bericht. Als je de winst per polis vergelijkt met wat sommige andere banken en verzekeringsmaatschappijen per polis verdiende is dit niet extreem hoger. Natuurlijk blijft het schandalig en moet je oplichters niet met andere oplichters vergelijken, maar het onderschrift van de foto slaat echt nergens op:
quote:
DSB Bank drukte 422 miljoen euro achterover met te dure koopsompolissen
Ze hebben dat bedrag niet achterover gedrukt, maar dat is de (veel te hoge) winst die ze hebben gemaakt. De miljoenen die Scheringa zelf achterover gedrukt zou hebben staan hier los van, dit is gewoon winst van de bank.

In heel veel grote bedrijven wordt op een 'niet nette' manier geld verdient, en veel meer dan dit. Producten die opzettelijk gebreken vertonen zodat mensen na een aantal jaar een nieuw product moeten kopen of een dure reparatie krijgen. Autofabrikanten die bijvoorbeeld zorgen dat er specifieke kennis en/of gereedschap nodig is om een reparatie uit te voeren die je anders ook zelf kan of door een beunhaas kan laten doen. Als de beeldbuis van je tv na 7 jaar kapot is en je belt Philips zeggen ze dat kan en een tv ongeveer zolang meegaat, terwijl zo'n bruine bak uit de 70's bij haast iedereen na 25 jaar nog werktte.
quote:
De provisie was gemiddeld rond de 50 procent van de koopsom. Bij sommige verzekeringen liep dat op tot wel 85 procent.
Dat is toch godverdomme niet normaal
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 @ 02:39 schreef northernlight81 het volgende:
Ik vind dit echt een slecht bericht. Als je de winst per polis vergelijkt met wat sommige andere banken en verzekeringsmaatschappijen per polis verdiende is dit niet extreem hoger.
Dan nog, als je het droog bekijkt is en blijft blijft het pure diefstal. Kapitalisme op hol geslagen. En DSB is inderdaad slechts één van de vele velen.
userIcon
Ik heb zo'n hekel aan die Hitler was is de oorlog veel slechter berichten.

DSB was gewoon crimineel!!!
userIcon
Volgens mij is het bij de andere banken ook schering en inslag.
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 @ 09:19 schreef BertV het volgende:
Volgens mij is het bij de andere banken ook scheringa en inslag.
man pberends (Redactie Frontpage) 13-02-2010 @ 10:57 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 @ 00:54 schreef Handschoen het volgende:
Leuk deze informatie in telegraafstijl, maar hoe verhoud deze zich t.o.v. andere banken, anders heb je helemaal niks aan deze getallen en blijft het stemmingsmakerij
Je hebt gelijk dat andere banken ook hoge provisies rekenden. Echter blijkt bijvoorbeeld uit onderzoek van TROS Radar dat DSB wel degelijk een van de ergste was wat provisies betreft.

Maar hoge provisies opzich was ook niet illegaal (doch niet wenselijk uiteraard). Het echte probleem zat in die zogeheten koppelverkopen. Bijvoorbeeld een klant die bij DSB een hypotheek heeft, en vervolgens een koopsom MOET afnemen omdat anders de rente op de hypotheek verhoogd wordt. Dit is gewoon illegaal. Dit deden andere banken niet of nauwelijks.

DSB is sowieso een hele aparte bank geweest, die nooit een bankvergunning had mogen krijgen. Ze waren immers zo'n beetje als enige "predators" met "goedkope" leningen. Al met al kunnen we concluderen dat DSB echt wel een tikkeltje erger is dan de Rabobank, SNS of ING.
man pberends (Redactie Frontpage) 13-02-2010 @ 11:03 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 @ 00:46 schreef cobain1994 het volgende:
Amai...En waar is dat gebleven?
Deels naar de hobby's van Scheringa (Leuk, de volksheld uithangen met andermans afgetroggelde geld), maar DSB had ook bankactiviteiten die gewoon verliesgevend waren. Zo bood DSB een aantrekkelijkere spaarrente dan andere banken, die zij enkel en alleen konden financieren uit de provisies. Dit heeft "kruissubsidiëring". In die zin was DSB niet een gewone bank.
userIcon
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 @ 10:57 schreef pberends het volgende:
[..]


Je hebt gelijk dat andere banken ook hoge provisies rekenden. Echter blijkt bijvoorbeeld uit onderzoek van TROS Radar dat DSB wel degelijk een van de ergste was wat provisies betreft.

Maar hoge provisies opzich was ook niet illegaal (doch niet wenselijk uiteraard). Het echte probleem zat in die zogeheten koppelverkopen. Bijvoorbeeld een klant die bij DSB een hypotheek heeft, en vervolgens een koopsom MOET afnemen omdat anders de rente op de hypotheek verhoogd wordt. Dit is gewoon illegaal. Dit deden andere banken niet of nauwelijks.

DSB is sowieso een hele aparte bank geweest, die nooit een bankvergunning had mogen krijgen. Ze waren immers zo'n beetje als enige "predators" met "goedkope" leningen. Al met al kunnen we concluderen dat DSB echt wel een tikkeltje erger is dan de Rabobank, SNS of ING.
Daar heb je wel enigszins gelijk in, maar het blijft een goed beargumenteerde mening. Goed voor een column, maar op deze manier moet je eigenlijk geen nieuwsbericht schrijven.
En nogmaals, dat DSB 422 miljoen achterover heeft gedrukt is onwaar.
28  van 28 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht39
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand48
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 13
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'59


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden