Rekenen met dropjes: Nationale Basisschool Test

De Consumentenmens reageert onmiddellijk als er in de krant staat dat er iets niet goed is. En nu stond er in de krant, dat het rekenonderwijs niet goed is. Tijd voor een test! De eerste school die ik bezocht was toevallig dicht, omdat de dag ervoor een oudleerling met een automatisch geweer een slachting had aangericht; de overlevenden mochten een dagje thuisblijven om van de schrik te bekomen. Een paar schoonmakers waren met een sopje bezig de rode spetters van de muren van het volmaakt vierkante lokaal te halen. - Ik heb al drie muren schoon, dus ik moet er nog twee, vertelde een schoonmaker mij. Misschien was vroeger het rekenonderwijs ook al niet je dat?

Bij de tweede school had ik meer geluk. Na overleg met het schoolhoofd mocht ik naar het lokaal van juf Annie.
- We hebben drie bouwen met daarin elk vier groepen, in totaal dus vijftien groepen, vertelde het hoofd trots.
Van al die groepen had de klas van juf Annie zonder meer de knapste leerkracht. Wat dat betreft viel ik met mijn neus in de boter.  
- Goedemorgen klas!
- Goedemorgen Consumentenmens, klonk het uit dertig keeltjes.
- Hoe gaat het?
- Goed, maar we hebben last van dyscalculie, dreunde de klas in koor.
- Zo, dat is een moeilijk woord. Van wie hebben jullie dat geleerd?
- Van juf Annie!
- Mooi zo. Goed, ik ben hier voor een test. Jij daar. Hoeveel is vier keer vier?

De jongen keek me in paniek aan.
- Wij leren dat heel anders, zei hij.
Ik keek vragend naar juf Annie. Die ging op haar knieën zitten en begon aan mijn rits te friemelen. Geschokt deed ik een stap naar achteren. Nog helemaal afgezien van het feit dat er ook nog altijd zoiets bestaat als een Consumentenpartner, die overigens weer eens bij haar moeder woont omdat ik nog een haakje aan het schuurdeurtje moet maken, eerder komt ze niet terug, maar nog helemaal daarvan afgezien, snapte ik werkelijk niet wat de educatieve waarde kon zijn van een blowjob in het zicht van dertig leergierige kindertjes.

 Ik richtte me weer tot de klas. - Kennen jullie de tafels?
Ze knikten ijverig. Ik gaf de beurt aan meisje dat er pienter genoeg uitzag. - We moeten onze tafel elke middag schoonmaken, en dan leggen we er een kleedje op, en dan pakken we het plantje uit de vensterbank en...
Ik onderbrak het kind ongeduldig. - Maar de tafel van acht? Wat is zeven keer acht? Jullie zitten verdorie al in groep zeven, dan mag je de tafel van acht toch al wel eens kennen? Vooruit, wat is zeven keer acht?
- Wij leren dat heel anders, zei het meisje ongelukkig.
- O, hoe dan? baste ik haar toe.
- Nou, dan pakt juf een pot met dropjes en dan wijst ze een tafelgroepje aan en dan zegt ze bijvoorbeeld dat elk kind drie snoepjes krijgt en dan moeten wij schatten hoeveel dropjes ze nodig heeft. Maar acht snoepjes krijgen we nooit want dan moet Noortje spugen en het is ook slecht voor onze tanden. Dus dat hoeven we nooit te schatten.

Ik had genoeg gehoord. Het Realistisch Rekenen had ook op deze school toegeslagen. Het leven van een schoolkind bestaat tegenwoordig niet meer uit delen en vermenigvuldigen, maar uit pizza's en dropjes. Pizza's voor het delen en dropjes voor het vermenigvuldigen. Ik vroeg juf Annie naar het weekprogramma. Hoeveel tijd was er eigenlijk voor het rekenen ingeruimd?
- Nou ja, we hebben natuurlijk Sova, dat is sociale vaardigheden, Bevo, dat is knutselen, Verkeer, WO, Oel, dat is oriëntatie op eigen lichaam, dan heb je nog gym, toneel en het keuzevak; nou dan blijft er voor taal en rekenen een kwartier over, maal vijf dagen, dat is ongeveer...

Het bleef heel lang stil. De klas keek ademloos toe hoe Juf Annie op haar vingers zat te tellen, soms blij keek en dan weer diepe denkrimpels in haar voorhoofd toverde. 
Te langen leste stak een meisje haar vinger op en zei: Juf, de kleine wijzer staat helemaal bovenaan, het is pauze.
Opgelucht staakte Juf Annie haar mentale arbeid, en vroeg de kinderen hun tafels leeg te maken en per groepje de broodtrommeltjes uit de rugzakjes te gaan halen.

Verslagen verliet ik het lokaal. Moest de kenniseconomie van de toekomst uit dit jonge materiaal voortkomen? Geen wonder dat de ABN Amro verkocht moet worden en Fortis genationaliseerd! Ik at een broodje in de broodjeszaak om de hoek, en zag in de Metro dat de staatssecretaris besloten had om een onderzoek te starten naar het rekenonderwijs in de basisscholen. Te laat Sharon, De Consumentenmens is je voor geweest en de conclusie luidt: afgetest!