One Piece Treasure Cruise, drie jaar later


Toen jullie Treasure Cruise voor het eerst ging ontwikkelen, verwachtte je dat je het zo lang zou ondersteunen?
Treasure Cruise was de eerste smartphone-titel voor de One Piece-franchise die geliefd is over de hele wereld, dus we hadden altijd gehoopt dat fans zo lang mogelijk van de game konden genieten. Toch heeft de reactie van de fans onze aanvankelijke verwachtingen overtroffen, en naarmate de jaren zijn verstreken, zijn we blij dat zoveel gebruikers van het spel zijn gaan genieten.

Als je terug kijkt op deze drie jaar, wat is het meest interessante deel van Treasure Cruise voor jou als ontwikkelaar van het spel?
Er zijn veel voorbeelden, maar iets dat indruk maakte was een evenement in Frankrijk in het najaar van vorig jaar, waar ik veel spelers kon ontmoeten. Ik was blij dat ze plezier hadden met het spelen van Treasure Cruise ook toen ik daar was. Ik zou graag opnieuw een gelegenheid krijgen om zulke gebruikers te ontmoeten.

Als je maar één mechanic van of beslissing over de game mocht opnoemen, waar ben je het meest trots op ? En wat had beter gekund?
Wat betreft het beste had volgens mij de introductie van Treasure Maps de grootste impact in de Japanse versie, dat was afgelopen oktober. Echter, vanwege de tijd die er in gaat zitten voor ontwikkeling en vertaling, heeft het ongeveer een half jaar geduurd om Treasure Maps in de niet-Japanse versie uit te brengen. Ik wou dat we het eerder naar spelers op de Westerse versie hadden kunnen brengen.

Spelers zijn erg gepassioneerd over het spel en hebben allerlei ideeën. Lezen jullie reacties van de community, zoals op Reddit, en zijn er wel eens wat geimplementeerd? Zo ja, kunt u een voorbeeld geven?
Hoewel we niet elke post kunnen lezen, proberen we wel de fans te volgen op sites zoals Reddit, Facebook en Twitter. We hebben er zelfs een paar ideeën geïmplementeerd die fans daar naar voren brachten. Al ben ik nu niet in staat om specifieke voorbeelden te geven.

Jullie komen steeds weer met nieuwe mechanieken, hoe zorgen jullie ervoor dat hierdoor de balans van het spel niet verstoord wordt?
Als we het veel in de Japanse versie hebben gespeeld dan kijken we of er iets moet worden aangepast om de balans goed te krijgen in de globale versie van het spel. De ontwikkelaars die verantwoordelijk zijn voor die balans kijken dat na met andere teamleden en doen meerdere speeltesten voor release.

De mechaniek Limit Break is net geintroduceerd in de westerse versie. Ten opzichte van de Japanse versie, hoe snel zullen jullie personages updaten zodat we die ook kunnen 'limit breaken'?
De personages in de Japanse en globale versie worden niet altijd in dezelfde volgorde uitgebracht. We plannen ze in op een geschikte tijd met betrekking tot andere ingame evenementen en nieuwe personages.

One Piece Treasure Cruise - Nico Robin (Foto: Bandai Namco)

Treasure Maps komen er nu ook in de globale versie. Hebben jullie iets geleerd van de Japanse versie en veranderd voor deze versie? We zagen in de teaser voor Treasure Maps dat het evenement negen dagen zou duren, dat zou langer zijn dan in de Japanse versie.
De promovideo laat negen dagen zien, maar we zijn nog aan het ontwikkelen, dus dat kan veranderen. We veranderen dingen zoals beloningen en de beschikbaarheid om het beter op de globale spelers aan te laten sluiten. (red. bij schrijven is de eerste Treasure Map uit en duurt deze vijf dagen).

Als er een event is zoals een Blitz-veldslag, dan krijg je soms een periode waarbij een nieuw gevecht maar een half zoveel stamina kost. Wij in Europa krijgen het idee dat we de minder aantrekkelijke tijden hebben, omdat die tijden midden in de nacht, aan het begin van een werkweek zijn wanneer mensen moeten gaan werken. Kan je het niet anders plannen, zodat we in Europa wat slaap of fatsoenlijke tijden kunnen krijgen om te spelen?
Het spijt ons heel erg dat er een probleem is geweest. We zullen nadenken over wat we kunnen doen om het zo eerlijk mogelijk te maken. De globale versie wordt in veel landen gespeeld, dus tijdzone-kwesties kunnen moeilijk zijn om aan te pakken.

Japan heeft nu Dual Units gekregen in de vorm van Tashigi/Smoker en Luffy/Ace. Wanneer gaan wij ze in globale versie zien?
We willen ze op een geschikt tijdstip introduceren. Ze zijn nu in ontwikkeling dus kijk er vast naar uit!

Wat gaan jullie dit haar doen met Treasure Cruise na de Dual Units?
We verheugen ons erop meer van de individuele charmes en vaardigheden van elk personage tot leven te brengen
met meer 'Captain Actions'. Ik denk dat dat en de Treasure Maps spelers een hele nieuwe manier geven om te genieten van de personages in Treasure Cruise.

Ik neem aan dat je het spel zelf ook speelt. Wat is jouw favoriete team?
Mijn favoriete One Piece-personage is Nico Robin, dus zij is de captain van veel van mijn teams. Ik hoop dat iedereen het leuk vindt om hun favoriete personages ook in hun teams te hebben.

Is er nog iets dat je aan ons kwijt wil?
Dank je dat je geniet van Treasure Cruise! We hebben sinds dag één hard gewerkt om onze spelers blij te maken, en er komt nog veel meer aan, dus we hopen dat jullie blijven mee varen met ons!