HoopWorld van idee tot release deel III


We hebben al twee delen gehad in onze special-reeks over HoopWorld en nu ben je al begonnen met het lezen van deel drie. In de eerste special bespraken we de historie van HoopWorld, in de tweede het tot stand komen van de graphics en deze keer gaan we wat dieper in op de gameplay van HoopWorld en wat zoal de mogelijkheden gaan worden met Xbox Live. Als je de vorige specials hebt gelezen, dan wist je al dat HoopWorld een over-the-top basketbal spel is dat vooral draait om het scoren van punten door het doen van bepaalde trucjes. Dit klinkt nogal vaag en er is dus reden genoeg om wat dieper in te gaan op de gameplay van het spel. Wat moet je precies doen en hoe doe je dit?

Je begint een potje HoopWorld door je team te vullen met maximaal drie verschillende karakters. Het maakt niet uit welke karakters je uitkiest, want ze zijn allemaal even goed. Verrassend genoeg staat er op de officiële website van HoopWorld bij de beschrijving van de verschillende karakters een drietal eigenschappen (Strength, Agility en Speed). Hieruit blijkt ook dat elk karakter zo zijn sterktes en zwaktes heeft, maar dit klopt niet meer volgens de gamedesigners. Het zal dus misschien nog leuke discussies op verschillende forums gaan opleveren, waarbij men flamewars gaat voeren over welk karakter nu het beste is. Hopelijk passen ze website dus nog voor de release aan.


Om er toch voor te zorgen dat er wel verschillen zitten tussen de twee strijdende teams hebben ze bij Streamline de MEI\'s bedacht. Dit staat voor Move Enhancing Items. Deze items geven een draai aan de standaard moves die ieder karakter kan doen. Zo heb je bijvoorbeeld de \"Devil Wings\" MEI die ervoor zorgt dat je kunt springen, maar daarna nog een stukje verder kunt zweven. Iets heel anders zijn de Fire Gauntlets waardoor je niet zomaar met de bal gooit, maar deze verandert in een vuurbal met alle gevolgen van dien. Dit moet ervoor zorgen dat iedereen zo zijn eigen speelstijl ontwikkelt met een bepaalde voorkeur voor een item. Uiteraard probeert Streamline ervoor te zorgen dat alle MEI\'s heel goed gebalanceerd zijn en dat er niet een bepaalde onverslaanbare combinatie ontstaat.

Het is nu eindelijk tijd om eens potje te gaan spelen. Deze spelen zich af in een van de courts (levels) die we in de vorige special hebben besproken. Het valt hieraan op dat er hoogteverschillen inzitten en dat er niet twee maar meerdere ringen inzitten waar je de bal doorheen zou kunnen gooien. Hierbij geldt dat elk team zijn eigen ring heeft waar je kunt scoren en er nog andere, moeilijker bereikbare ringen zijn die meer punten opleveren. De bal komt uit een gat ergens in het midden van de court en het spel kan beginnen.

Je moet er dan voor zorgen dat jij als eerste bij de bal bent en deze in je bezit krijgt. Als je de bal in je bezit krijgt moet je er ervoor gaan zorgen dat je leipe trucs gaat uitvoeren, waarmee je punten scoort. Je hebt hiervoor de keuze uit ongeveer vijftien tot twintig verschillende moves die verschillen in complexiteit en waarvan de een meer punten oplevert dan de ander. Speel je ondertussen de bal ook nog eens over naar een van je andere teamleden dan kun je rekenen op een vermenigvuldiging van je score. Dit overspelen hoeft niet per se in een rechte lijn naar je teamgenoot, je kunt het namelijk ook via de muur doen of zelfs door de bal tegen een tegenstander te laten stuiteren. Dit levert je allemaal extra punten op.


Als je vindt dat je genoeg trucjes hebt gedaan kun je je punten optellen bij je totaalscore door de bal door een van de ringen te gooien. Hierbij komen ook weer die extra ringen van pas, want die vermenigvuldigen je tussentijdse score voordat ze bij je totaalscore worden geteld. Je ziet onderin het scherm het aantal punten dat je nu op de teller hebt gezet en links-/rechtsboven zie je de totaalscore van ieder team.

Het punten scoren klinkt erg makkelijk, maar er is uiteraard ook nog een tegenstander die dit probeert te voorkomen. Als je de bal niet in bezit hebt, zul je er namelijk alles aan willen doen om ervoor te zorgen dat je tegenstander niet te veel punten bij elkaar sprokkelt en al helemaal geen kans krijgt om de bal door een ring te gooien. Gelukkig is HoopWorld in tegenstelling tot basketbal wel een contactsport en mag je alles in de strijd gooien om de bal te krijgen. Je zult er dus niet voor schuwen om allerlei verschillende trappen en stoten in de strijd te gooien. Probeert iemand bijvoorbeeld de bal te dunken dan zul je daar bijvoorbeeld een dragon punch tegenover willen stellen om hem uit te schakelen. Het is dan ook uiteraard de bedoeling dat jij weer de controle over de bal weet te krijgen. Het gevolg hiervan is dat de teller weer op nul begint en jij deze weer kunt gaan vullen met je eigen trucs.