Hoopworld van idee tot release deel IV

Graphics, gameplay, en de historie van HoopWorld hebben we allemaal al gehad in onze vorige specials. De game kruipt heel langzaam steeds dichterbij zijn release, maar het einde is nog niet in zicht. Hij is namelijk verplaatst richting eind april/begin mei. In deze periode zijn niet alleen de programmeurs en de grafische artiesten druk bezig met het optimaliseren van de game, maar is ook de marketing druk bezig met het promoten van hun game. Dit laatste zullen we in deze special gaan bespreken.

We gingen weer op bezoek bij Streamline Studios om daar te praten met Sabina Dirks over de marketing van HoopWorld. Sabina is in oktober 2004 voor Streamline Studios komen werken na een studie communicatiewetenschappen aan de universiteit van Amsterdam. In haar studieperiode leerde ze Alexander en Hector Fernandez kennen op een feestje en er ontstond een gezellige vriendschap, die uiteindelijk haar huidige baan opleverde. Ze moest er wel even over nadenken, want de hele dag werken met computerspelletjes vond ze toch maar een vreemd idee. Nu vindt ze het allemaal prachtig en leest ze fanatiek alle gamesbladen die in grote stapels op het kantoor liggen.



Sabina tussen Alexander en Hector in

Sabina is vorig jaar actief begonnen met het promoten van HoopWorld en is begonnen met een plan van aanpak met daarin een hele planning tot aan de release. Helaas is de release date een paar keer verschoven en staat hij nu voor de tweede helft van de lente. De originele planning bleek dus niet zo handig te zijn als ze verwachtte, maar bevatte wel nog steeds bruikbare ideeën over hoe ze de dingen wilde gaan aanpakken. Bij marketing zul je vooral denken aan advertenties en andere promotionele zaken zoals flyers, goodies, en een website.
Sabina geeft haar budget liever op andere manieren uit om gamers te bereiken. Je kunt bijvoorbeeld wel een paar duizend euro uitgeven voor een paginagrote advertentie in een groot gamesblad, maar het is volgens haar veel effectiever om van die paar duizend euro een paar vliegtickets te kopen en gamesjournalisten uitnodigen om een bezoek aan de studio te brengen. Zo krijg je waarschijnlijk veel meer waarde voor je geld, want dan schrijft men hopelijk een positief artikel en dat blijft veel langer hangen.



Je kunt natuurlijk ook zelf naar de journalisten toe gaan om daar met ze praten over HoopWorld. Dit heeft men dan ook gedaan. Een klein poosje terug zijn Alexander en Hector naar New York geweest om daar te praten met de Amerikaanse pers. Het leuke van deze twee broers is dat ze ook nog een tweeling zijn en dus zijn ze ideaal te gebruiken als een soort van marketingtool die bij mensen in het hoofd blijft hangen. Daar komt nog eens bovenop dat de heren erg gezellig kunnen kletsen over hun game en vol zitten met leuke verhalen om het op te leuken. Ik heb er ook een flink aantal aan mogen horen, maar ik denk dat de meeste geschreven pers ze niet eens online durft te zetten. Jullie houden ze nog te goed voor een andere special.