Dossier: De historie van Apple Computer
De PowerMac G4
Begin 2000 is het weer tijd voor één van Jobs dramatische key-notes op de MacWorld Expo. Jobs onthulde de nieuwe internet-strategie van Apple. Apple ging een complete lijn van internetapplicaties opzetten; genaamd iTools. Met Earthlink werd een exclusief partnerschap aangegaan, waarin Earthlink de Internet Service Provider van Apple werd. Terloops wist Jobs nog te melden dat hij het stukje 'interim' van zijn titel 'Algemeen Directeur' zou afhalen. De verkopen van Apple bleven stijgen, alsmede de aandelen. In juli 2000 werd de G4 in een nieuw en erg klein jasje gestoken. De PowerMac G4 Cube, zoals de lilliputter werd gedoopt, zou te klein blijken. De Cube werd een hopeloze mislukking.
De PowerMac G4 Cube
De tweede helft van 2000 was een karige periode voor Apple. Doordat de verkopen daalden en de consumenten niet werden begrepen, daalde de omzet van Apple flink. De G4 Cube was deels verantwoordelijk voor deze daling. De kubus verkocht slecht omdat deze een stuk duurder was dan de andere Apple producten. Een andere fout die werd begaan, was het standaard installeren van DVD-ROM spelers. Voorheen werden standaard CD-schrijvers ingebouwd. Het bleek dat de consumenten liever zelf CD's brandden, dan dat ze een DVD op hun Mac bekeken. Begin 2001 werd die beslissing teruggedraaid en kon er gekozen worden: of een CD-RW drive of een SuperDrive. De SuperDrive was een DVD-ROM speler die ook CD's kon beschrijven.
Een ontwikkeling op software-gebied was de applicatie 'iTunes'. ITunes maakte het mogelijk voor gebruikers om MP3 bestanden te maken, te beluisteren en om ze op CD te branden. ITunes maakte deel uit van de nieuwe bedrijfsstrategie van Apple. Apple zou meer voordeel gaan halen uit de gadgets hype. CD-spelers, MP3-spelers, digitale camera's en DVD-spelers waren niet aan te slepen in de winkels. Apple ging applicaties maken die een toegevoegde waarde hadden voor die gadgets. Apple zorgde er wel voor dat die applicaties alleen op de Mac zouden draaien. Deze strategie moest van de Mac een 'digital hub' voor de nieuwe digitale lifestyle maken en daarmee Apple op de lange termijn veilig stellen.
De iPod
Naast de applicaties gingen Apple winkels deel uit maken van de strategie. Verspreid over de Verenigde Staten werden Apple Stores geopend. De Stores gingen naast Apple producten ook digital lifestyle producten van andere fabrikanten verkopen. Eind oktober kwam Apple met een opmerkelijk nieuw product. Het was eerste non-computer product van Apple: de iPod. De iPod was een kleine MP3 speler, voorzien van een harde schijf. Ondanks de forse prijs brak de iPod door tot het grote publiek.
De verniewde iMac
Begin 2002 was de iMac toe aan een opfrisbeurt. De iMac werd in een bolle voet gebouwd, met daar bovenop een TFT-scherm. De ontwikkelingen van de digital lifestyle applicaties gingen ook gewoon door. iPhoto was daar het resultaat van. De applicatie was bedoeld om de digitale camera verder te integreren in het dagelijkse Mac gebruik. In juli kondigde Jobs aan dat iTunes werd voorzien van een abonnement. Op die manier konden muziekbestanden legaal worden gedownload. In 2003 werden de meest populaire applicaties gebundeld in iLife. iLife bestond uit iTunes, iPhoto, iMovie en iDVD.
De PowerMac G5
In 2003 komt Apple met de PowerMac G5. De G5 is één van de eerste consumenten computers die leverbaar is met een 64-bits processor. Volgens Apple ligt Apple qua prestaties op dat moment een straatlengte voor op de Wintel machines.
De iPod mini in verschillende kleuren
2004 begon Apple met de introductie van de iPod mini. Een kleinere variant van de 'oude' iPod in diverse modieuze kleuren. De mini iPod heeft een hardeschijf van 4GB, wat genoeg is voor ongeveer 1000 nummers. De iPod mini dankt zijn naam aan de afmetingen (lxbxh): 9x5x1 cm.
-
Kijk voor meer informatie over o.a. Apple Computer in de Digital Corner.