Puddle

Het puzzelspel Puddle is begin dit jaar al uitgekomen op PlayStation Network en Xbox Live en later ook nog voor PlayStation Vita. Destijds is het spel uitgegeven door Konami. Voor Wii U heeft ontwikkelaar Neko Entertainment het spel zelf uitgegeven in de Nintendo eShop.

In Puddle draait het om het simpele gegeven dat je een bepaalde substantie, zowel natuurlijk als scheikundig van aard, naar het einde van een level moet loodsen. Onderweg moet je ervoor zorgen dat je niet te veel materie verliest om aan het einde een zo hoog mogelijke score te behalen. Er zijn zelfs achievements die je kunt verdienen, maar die zijn enkel aan Puddle gekoppeld. Je bestuurt het goedje niet direct, maar hebt controle over de grond. Die kun je namelijk kantelen.

Beweging
De kern van Puddle ligt dus bij beweging: door met een bepaalde snelheid te werken, overwin je verschillende soorten obstakels. Zo moet je een gat overbruggen. Door het land onder de substantie schuin te positioneren, verkrijgt de materie snelheid waardoor je middels een schansje probleemloos over een gat vliegt. Door heel snel de kanteling om te draaien, krijgt het goedje nog net dat beetje extra vaart, zodat je verzekerd bent van de overbrugging. Een simpel doch feilloos concept.

De eerste natuurlijke substantie waar je mee te maken krijgt is water. De gameplay gaat dan niet nog zo heel diep, omdat het simpelweg neerkomt op af en toe een beetje bijsturen. Later krijg je te maken met andere goedjes, zoals bijvoorbeeld eentje die heel erg explosief is. Snelheid is dan net zo belangrijk als tijdig afremmen, waardoor je veel vaker de grond heen en weer beweegt. Heel veel diepgang heeft het nog steeds niet, maar het biedt stapsgewijs voldoende uitdaging.

Overzetting
Op de Wii U is de overzetting perfect gegaan. De kern is gelijk gebleven en alles is uit de eerder verschenen meegekomen. Maar het voegt letterlijk niets toe. Sterker nog: het spel is iets gemakkelijk gemaakt als je kijkt naar het leveldesign. Maar Sébastien Chipot-Delys, Neko Entertainments QA-manager, heeft aangegeven dat het goud behalen er niet gemakkelijker op is geworden. Dat kunnen we inmiddels bevestigen: je moet goed je best doen om de beste scores te behalen.

Verder gebruikt het weinig Wii U-features. Ja, je kunt het spel op je GamePad spelen, maar dat kan omdat je op een Wii U speelt. Puddle gebruikt wel de bewegingssensor in de nieuwe controller, maar dat kon ook al eerder op de PlayStation Vita. En mettertijd zijn we overgestapt op de twee triggers aan de achterkant, op aanraden van iemand uit de Puddle-gemeenschap. Een aanbeveling waar we heel erg blij mee zijn geweest, omdat deze besturing voor het spel geschreven is.

Desondanks is het een spel waar je veel tijd in kunt stoppen dankzij de online leaderboards en de levendige community. Het ziet er goed uit, speelt erg lekker met de triggers en het geluid is erg rustgevend. Totdat je te maken krijgt met dat explosieve goedje en je boxen bijna ontploffen. Heb je Puddle nog niet eerder gespeeld op de andere spelcomputers, dan is het een launchtitel die niet misstaat op de harde schrijf van je Wii U. Mits je daar nog ruimte voor hebt, natuurlijk.