Hellraiser: 25th Anniversary Collection (9dvd)

Het is dit jaar alweer 25 jaar geleden dat de epische horrorfilm Hellraiser het levenslicht zag. Sinds het argeloze publiek voor het eerst mocht kennismaken met de duivelse Pinhead (Doug Bradley) en zijn mede-Cenobites zijn er negen delen in de Hellraiser-reeks verschenen en het leek Entertainment One dan ook een prima moment om er een mooie 9dvd-set van uit te brengen.

We have such sights to show you.

In 1987 was de uit Liverpool afkomstige schrijver Clive Barker nog vrij onbekend. In de cultscene had hij al enige bekendheid gekregen als de scenarioschrijver van Underworld (1985) en Rawhead Rex (1986) maar bij het grote publiek was hij nog relatief onbekend, totdat in 1987 zijn regiedebuut Hellraiser verscheen. Hellraiser was in meerdere opzichten een revolutionaire film te noemen. Met de introductie van Pinhead en zijn Cenobites kreeg het horrorgenre een nieuwe dimensie die werd uitgebeeld met naargeestig donkere settings en SM-achtig geweld waarbij het bloed van de beeldschermen af leek te druipen.

Hellraiser 25th Anniversary Collection 1

In Hellraiser draaide het allemaal om een mysterieuze kubus waarvan werd beweerd dat deze voor eindeloos genot zou kunnen zorgen. Frank Cotton (Sean Chapman) dacht dat het niet zo moelijk kon zijn om de puzzel op te lossen. In plaats van een hemel op Aarde ontdekt Frank dat hij in de hel van de Cenobites terechtgekomen was, een plaats waar gruwelijke wezens ronddwalen die leven op de pijn van anderen. Jaren later weet Frank uit die hel te ontsnappen en beland in het huis van zijn broer Larry (Andrew Robinson) en zijn overspelige vrouw Julia (Clare Higgins). Om haar zwager en geheime geliefde te helpen gaat Julia over lijken.

Met Hellraiser was een grote stap gemaakt in de wereld van de griezelfilm. Pinhead zou een horroricoon worden en zelfs Stephen King schreef: "I have seen the future of horror and it's name is Clive Barker!"

It will tear your soul apart... again.

Hellraiser 25th Anniversary Collection 2

Nadat de film Hellraiser een groot succes was geworden duurde het minder dan een jaar dat er een vervolg verscheen. Hellbound: Hellraiser II sluit naadloos aan op het eerste deel uit de reeks en knalt er, met één van de meest gruwelijke openingen uit de horrorgeschiedenis, meteen keihard in. Kirsty Cotton (Ashley Laurence), de enige overlevende die aan de Cenobites was ontkomen, ontwaakt in een psychiatrisch hospitaal waar ze wordt behandelt door dr. Channard  (Kenneth Cranham). Terwijl Kirsty iedereen probeert te waarschuwen lijkt niemand haar te geloven. Behalve Channard dan, maar deze heeft daar een eigen reden voor.

Waar Hellraiser nog erg veel aan de verbeelding overliet is dat zeker niet het geval in Hellraiser II: Hellbound. In het door Tony Randel (Ticks, Fist of the North Star) geregisseerde tweede deel uit de Hellraiser-reeks springt men niet al te zuinig om met veel bloederige beelden en enorm veel excessief geweld. Vooral de wedergeboorte van de kwaadaardige stiefmoeder Julia is er eentje om in te lijsten.

What began in Hell, will end on Earth.

Hellraiser 25th Anniversary Collection 3

Na de ijzersterke eerste twee delen in de Hellraiser-cyclus kwam het klad er behoorlijk in. Voor de gemiddelde horrorliefhebbers waren het nog steeds prima films, maar met het oorspronkelijke verhaal van Barker hadden de films weinig tot niets meer te maken. Zo liet regisseur Anthony Hickox ons in Hellraiser III: Hell on Earth (1992) kennismaken met nieuwe Cenobites en blijkt in Kevin Yaghers Hellraiser IV: Bloodline (1996) dat men zelfs buiten de dampkring niet veilig is voor Pinhead en zijn trawanten. Dat zelfs de regisseur zich voor dit wanproduct schaamde blijkt wel uit het feit dat hij de welbekende schuilnaam Alan Smithee voor deze rolprent gebruikte. Zelfs de aanwezigheid van Nicholas Turturro, een jongere broer van de veel bekendere John Torturro, wist het nogal rammelende verhaal van Hellraiser V: Inferno (2001) niet te redden van een première op een achteraf plankje in de videotheken. Een lot wat alle volgende delen in de reeks te wachten stond.

Tussen 2002 en 2005 verschijnt een drietal films van regisseur Rick Bota. In tegenstelling tot de voorgaande films weet Bota wel de donkere sfeer van Barker te benaderen en weet voor zijn laatste film Hellraiser VIII: Hellworld (2005) zelfs Lance Henriksen te strikken. Na een stilte van zeven jaar mocht Steven Smith Collins de spijkers van Doug Bradley overnemen, een besluit waar veel fans van het eerste uur, voor zover die al niet al lang afgehaakt waren, niet al te blij waren, om het maar voorzichtig te zeggen. Bij Hellraiser IX: Revelations was de slijtage in de uitmelkerij goed te zien en het valt dan ook te hopen dat het hiermee een afgerond verhaal zal zijn.

Hellraiser 25th Anniversary Collection 4

Hellraiser: 25th Anniversary Collection is een mooi uitgevoerde box geworden. Het enige minpunt van deze collectie is dat, met uitzondering van de eerste film, geen bonusmateriaal bij de films wordt geleverd en dat is een gemiste kans. Een echte fan wil na een kwart eeuw wel eens een mooi totaalpakket uit het universum van Pinhead en consorten hebben en aangezien we weten, van de Amerikaanse Anchor Bay-uitgaves, dat er behoorlijk wat featurettes bestaan, hadden we die graag bij deze boxset gezien. Mocht je echter nog geen enkel deel van de serie hebben dan is dit wel een uitgelezen kans om in één keer de hele Hellraiser-collectie compleet te hebben.

Extra's:

Hellraiser 25th Anniversary Collection menu

Hellraiser