DVD: Garfield's Pet Force (2D + 3D)

Garfield is één van de meest populaire stripfiguren ooit. Tekenaar Jim Davis bedacht de oranje kat en de eerste strip verscheen in 1978. In 2004 maakte Garfield zijn eerste stap naar de bioscoop in Garfield: The Movie, een live-action film. Drie jaar later was Garfield ook te zien in zijn eerste computeranimatie, Garfield Gets Real. Na Garfield's Fun Fest in 2008 is de dikke kat nu te zien in Garfield's Pet Force 3D.

In de derde computeranimatie van Garfield heeft een gewetenloze slechterik haar zinnen gezet op het overnemen van alle stripfiguren ter wereld en wil alle inwoners veranderen in hersenloze slaven. Onze krantenstriphelden gaan samen met echte superhelden de strijd aan om deze kwaadaardige plannen te stoppen. Het ene moment genieten Garfield en zijn vrienden rustig van hun lunch, het volgende moment vechten ze voor hun voortbestaan tegen een super slechterik en haar gehersenspoelde leger. Hoe kunnen ze deze oneerlijke strijd ooit winnen? Door de hulp in te roepen van echte superhelden en zichzelf uiteindelijk ook in heuse superhelden te laten transformeren. Oftewel iedereen, behalve Garfield! Het snelle leven van een superheld klinkt als iets teveel werk voor de luie Garfield, hij gaat liever lunchen. Maar dan komt hij erachter dat zijn vrienden, ondanks hun nieuwe superkrachten, in de problemen komen...

Naast dat je de film in 3D kunt bekijken, is het uiteraard ook mogelijk om de film gewoon vlak in 2D te bekijken. Bij de dvd zijn vier brilletjes geleverd. Het 3D-effect werkt wel en je ziet wel dingen op je af komen, maar het komt niet in de buurt van de 3D-mogelijkheden in de bioscoop. Daarnaast zijn de animaties ook niet heel erg mooi, zodat je niet echt gemotiveerd wordt om de film in 3D te bekijken. Ook de bewegingen van de monden van de personages kloppen niet helemaal; de mond beweegt niet helemaal synchroon met de stemmen.

Maar is het dan een slechte film? Dat zeker niet, maar de film richt zich duidelijk op het kinderpubliek. De grapjes zijn nogal makkelijk en duidelijk gericht op het jonge publiek. Wellicht zijn ook de echte fans wel tevreden met Pet Force. De film is namelijk gebaseerd op de gelijknamige boekenreeks en bevat ook de personages uit de boekenreeks. Maar deze computeranimatie komt niet in de buurt van het eerdere succes uit de twee live-actionfilms, die waren een stuk beter.

Garfield's Pet Force is een leuke film geworden, maar alleen voor kinderen. De humor is kinderlijk en komt niet in de buurt van het niveau van de strips. Wellicht kunnen de echte fans hun plezier niet op met de personages uit de gelijknamige boekenreeks. Het 3D-effect is net zoals bij vele andere dvd's; het werkt wel, maar uiteraard niet zo goed als in de bioscoop.

Extra's

Naast de gebruikelijke trailer van de film bevat de dvd nog een ander leuk extraatje; namelijk een spelletje. Als je het schijfje in je computer doet, dan kun je de PC-game Wally Moscrambulator spelen. Dat klinkt erg leuk, maar het feit dat de game ook gewoon via internet te spelen is, maakt het alweer minder leuk. Eigenlijk is het ook geen spelletje, maar kun je alleen je eigen superheld bouwen met verschillende delen van de lichamen van de personages.