Danceparty: The Qontinent

Het natuurgebied Puyenbroeck in Wachtebeke te België vormde afgelopen weekend het decor voor de derde editie van The Qontinent. Een evenement waarbij het Belgische Bass Events en het Nederlandse Q-Dance de handen ineenslaan om een weekendvullend festival te verwezenlijken. Hardstyle voert de boventoon op het festival, hiermee staat de mainstage welke door Q-Dance wordt gehost dan ook volop geprogrammeerd. Natuurlijk kan de in België immens populaire jump ook niet ontbreken.

Qontinent

In 2009 werd The Qontinent voor het eerst twee dagen lang gehouden. Mede door de gezellige festivalcamping, het superlekkere weer en een prima sfeer kon het festival dit jaar op veel belangstelling rekenen. In plaats van vrijdag-zaterdag werd er dit jaar voor zaterdag-zondag gekozen, de camping werd groter opgezet en de line-up werd uitgebreid.  Voor de echte die-hards was de camping op vrijdag al geopend en werd er daar een heuse pre-party georganiseerd. Naast het hardstyle- en jumpgeweld is er op The Qontinent op beide dagen voor ieder wat wils, van freestyle en hardcore tot een remember area.

De zaterdag kwam rustig op gang, de campinggangers hadden tijdens de eerste nacht al genoeg te verduren gehad, anderen zochten vroeg in de zaterdagmiddag nog ergens een plekje om hun tent op te zetten. Zoals gebruikelijk in België wordt de dag geopend met wat jump-dj’s. Mark with a K probeerde het publiek wakker te krijgen met wat bekende deuntjes maar met de entree van Bass Modulators kon The Qontinent dan écht van start gaan.

Stage

De stage was opgebouwd als een groot lanceringplatform, klaar om een raket af te schieten richting de maan. Tijdens de set van Bass Modulators werd de warme zomerzon ineens vervangen door wel erg donkere wolken. Terwijl Frontliner het stokje overnam, begon het werkelijk keihard te stortregenen, maar hier had het Qontinent publiek geen last van. Gewapend met een gratis uitgedeelde poncho ging iedereen extra hard los op het toepasselijke Frontliner - Sunblast in de stromende regen. Ondanks de omstandigheden heerste er echt een supersfeer!

Coone

Terwijl het gelukkig weer droog werd en het zonnetje doorkwam, namen de Alpha² plaats achter de decks. Deze draaiden echt een heerlijk harde set, maar de regen had zijn tol geëist waardoor het geluid al heel erg schommelde en er problemen leken te zijn met enkele cd-spelers en de mixer. Gelukkig kon iedereen wel volle bak genieten van de Q-Base anthem van dit jaar: Mike NRG – Lost in Dreams  (Alpha² RMX), heerlijke kick, toptrack! Helaas voor Coone werden de problemen met het geluid hierna nog erger waardoor hij amper een fatsoenlijke set kon draaien. Terwijl er backstage met man en macht werd gewerkt om het allemaal weer aan de praat te krijgen, kon het publiek met horten en stoten van deze Belgische publiekslieveling genieten. Gelukkig maakten de bezoekers hier niet zo’n probleem van, zij bouwden hun eigen feestje.

laser

Tijdens Crypsis leek het allemaal weer enigszins te werken maar de held uit Denekamp had een beetje ruzie met de cd-spelers zo leek het. Hij zette toch wel een aardige set neer met onder meer Crypsis - Strike en Crypsis - Tuatara. Nadat het publiek Isaac zijn Bitches voorgeschoteld had gekregen was het tijd voor AVIO Live. De verwachtingen waren hooggespannen, en deze werden gelukkig waargemaakt. Natuurlijk hadden de mannen weer voor een originele intro gezorgd, hiermee namen ze het publiek mee op een kleine wereldreis. In deze live-set veel ruimte voor nieuwe tracks zoals Bass Modulators – Give it up (Alphaverb remix) en Alphaverb – Energizer.

MC Villain

Gewapend met een mooie zonnebril vanwege een laserbehandeling aan zijn ogen gaf Headhunterz vervolgens acte de presence. De gebruikelijke Scantraxx klappers kwamen allemaal voorbij en dit was eigenlijk wel lekker na het Crypsis en AVIO geweld. Dag 1 liep hiermee bijna op zijn eind, maar niet voordat Psyko Punkz nog even de set van de dag af kwamen geven op de mainstage. Ondanks dat het geluid inmiddels niet meer meewerkte, wisten zij het publiek toch voor zich te winnen. Psyko Punkz - Pull Your Strings 2010 blijft het goed doen en ook Psyko Punkz - Fuck the Rhytmn is inmiddels een track waarbij niemand stil kan blijven staan. Ook een aantal nieuwe tracks maakten indruk, zo kwam er een nieuwe soloproductie voorbij en een samenwerking met de Noisecontrollers. Dat belooft veel goeds voor Decibel!

Nieuwe Psyko Punkz track

De weersverwachting voor de tweede dag van The Qontinent beloofde niet veel goeds. Het zou eigenlijk heel de dag gaan regenen. Erg onhandig aangezien de mainstage en de op zondag aanwezige Dirty Workz stage beide onoverdekt waren. De toestroom van de bezoekers kwam zondag langzaam op gang en de donkere wolken hingen onheilspellend boven Puyenbroeck. Gelukkig bleef het uiteindelijk bijna heel de dag droog. Ook het geluid was op meerdere plaatsen een stuk verbeterd ten opzichte van de zaterdag.

DW Area
Dirty Workz area foto: www.q-dance.nl

Voor een halfvolle mainstage draaiden DJ Ghost en Fenix hun jumpplaatjes, het aanwezige publiek kon het zeer waarderen en het blijft toch mooi om te zien wat voor volksdansen de Belgen erop nahouden. Met de komst van de Beat Providers werd het tempo wat opgeschroefd. Zij openden met één van de hits van het moment: Max Enforcer – Gold. Ze draaiden een lekker stevig setje waarbij we Frontliner – Sunblast voor de tweede keer dit weekend hoorden, helaas zou The Qontinent ook het weekend zijn van de dubbelgedraaide tracks. De Frequencerz namen het hierna van ze over, de verwachtingen waren na Defqon.1 hooggespannen en ze draaiden weer een leuke gevarieerde set waarbij onder andere Headhunterz – Scantraxx Reloaded weer eens voorbijkwam. Dat mogen ze vaker doen! Verder was het erg fijn dat ze Second Identity – Amplified draaiden, een ondergewaardeerde track met een lekkere opbouw en een goed doorbeukende climax.

da syndrome
Mc Da Syndrome foto: www.q-dance.nl

Terwijl de Dirty Workz area eigenlijk al vroeg op de dag goed gevuld was, liep de mainstage pas tijdens de set van B-Front echt goed vol. Bob is in bloedvorm en liet dat op The Qontinent eens te meer zien. Zijn eigen Neophobia kwam voorbij en ook zijn track samen met Slim Shore, Scary Noises. Na dit heerlijke uur vol met tracks uit de Fusion en TILLT stal werd het tijd voor drie uur lang Scantraxx: Wildstylez, Brennan Heart en The Prophet. De tweede dj uit de Scantraxx stal kreeg het voor elkaar om meerdere tracks te draaien die we bij Wildstylez al hadden gehoord, waardoor je dus binnen een tijdsbestek van anderhalf uur twee keer dezelfde track hoorde. Dat is gewoon erg jammer en bovendien onnodig, een kijkje op de timetable leert ze namelijk wie er voor en na ze moeten draaien. Nadat The Prophet Bass Modulators - Take it back had gedraaid werd het tijd om een kijkje te nemen in de Dirty Workz area waar Coone en consorten de boel vakkundig aan het omzagen waren.

Prophet

Gesteund door een beter geluidssysteem en in samenwerking met Coone draaiden de Psyko Punkz een nóg vettere set dan op de zaterdag. De nieuwe tracks werden inmiddels herkend door het publiek en gingen zodoende nog harder los. Het “pinky pinky” moment tijdens Psyko Punkz - Pull Your Strings 2010 was mooi om te zien en tijdens Psyko Punkz - Fuck the Rhytmn schoot één van de Pysko Punkz als een echte hitman met zijn shotgun in het rond. Tijdens deze set begon het ook te regenen maar dat deerde de aanwezige bezoekers gelukkig niet, er werd alleen maar harder gedanst en gesprongen.

dw

Toen de regen was verdwenen, kwamen Zany en de Noisecontrollers tevoorschijn op de mainstage om de laatste hardstyle-klanken van The Qontinent te verzorgen. Het geluid was tijdens deze set echt dik in orde en dan klinken tracks als Zany - Psychedelic Trip en Noisecontrollers – Faster ’n Further toch wel erg lekker. Natuurlijk kon de Decibel anthem niet ontbreken, na wat mindere anthems is Noisecontrollers – Summer in the city (Part 1)  toch wel echt weer een juweeltje. Heerlijke zomerse festivalvibe met een gruwelijke kick, zo hoort een anthem te klinken! Angerfist zorgde met een live-act voor de afsluiting van The Qontinent 2010. Helaas begon het tegen het einde erg hard te regenen waardoor het merendeel richting de uitgang vertrok.

Vuurwerk

Q-Dance en Bass Events hebben een goede prijs-kwaliteitverhouding neergezet, waar kun je tegenwoordig twee dagen lang feesten voor nog geen 40 euro? Het is erg jammer dat het op de zaterdag zo hard regende, hierdoor ontstonden waarschijnlijk de technische problemen. Dit was op zondag echter wel weer opgelost. De wc’s kosten dan wel 2 bonnetjes voor een weekendbandje, maar deze waren wel schoon en er was altijd wc-papier aanwezig, dat is ook wat waard. De barren en het food-gedeelte waren ruim opgezet en je hoefde hier nergens lang te wachten. Het was ook nergens te druk waardoor er een heerlijke ongedwongen sfeer hing. Volgend jaar zeker weer!