Danceparty: Qlimax 2010

Ruim 27.000 dance-liefhebbers kwamen zaterdag 27 november tezamen in het Gelredome in Arnhem om te genieten van de beste hardstyle, de populairste dj's van het genre en een nacht vol show en spektakel. Organisator Q-Dance had voor deze editie van Qlimax weer groots uitgepakt om de bezoekers een geweldige avond te laten beleven "in an alternate reality".

qlimax

Zoals altijd staat Qlimax in het teken van een bepaald thema. Deze editie speelde zich af "in an alternate reality". De dj's van de avond vormden een "society of enlightened minds" en namen de bezoekers mee op een mysterieuze reis naar een wereld die het aardse ver te boven ging. Het thema was goed verwerkt in de website en de trailer, vooral de trailer wekte veel nieuwsgierigheid op door de vette animaties. Op internet werd vooraf al gespeculeerd dat de stage dit jaar op de lange zijde zou zijn geplaatst en dit bleek ook het geval te zijn. Op deze manier leek de stage echt immens, een ontzettend mooi gezicht. De dj-booth was hoog op de tribune gevestigd maar bleek via een soort van "way of light" van boven naar beneden te kunnen bewegen, erg vet! Op deze "way of light"/videowall waren de gehele avond mooie effecten te zien.

Voordat iedereen binnen was kregen veel mensen nog wel een teleurstelling te verwerken, er waren namelijk te weinig kluisjes aanwezig. Een logistieke fout die je van een organisatie als Q-Dance toch niet snel zou verwachten, al kun je het misschien meer op het conto van Lockerbox schrijven. Toch erg onhandig dat je met deze temperaturen je jas niet kwijt kunt, het gevolg was dat velen hun jas verstopten op de tribune, bovenop barren en bovenin de palen van de tenten waarin de lockers stonden.

stage

Door dit oponthoud heb ik Pavelow helaas niet gehoord, achteraf hoorde ik dat hij de avond opende met wat early-hardstyle. Door velen misschien niet verwacht, maar daarom niet minder lekker. Hierna was het de beurt aan Stephanie. Deze schone Italiaanse is de laatste tijd erg goed met bezig met enkele dikke releases op het Saifam label. Ze trakteerde de bezoekers op een fijne mix van Italiaanse platen zoals haar eigen track Dresspunk en tracks als Scope DJ - Wave Pattern en Bass Modulators - Take it Back. Het loopje in de laatstgenoemde track ligt toch iedere keer weer lekker in het gehoor en de reversed bassjes die Stephanie de zaal instuurde werden goed ontvangen.

Stephanie

Om 0.00 uur was het tijd voor de grote opening, hierin vormde het verlichte middenstuk van de stage het middelpunt. Als je achter in de zaal op de verhoging ging staan zag het er allemaal heel erg vet uit. Als je in de zaal wat aan de zijkant stond was het soms wat lastiger om het allemaal mee te krijgen. Na de opening gooide Wildstylez zijn nieuwe track Back 2 basics erop. Dit is weer een typische Wildstylez track met een fijne melodie en diepe kicks. Wie naar de lyrics luistert legt misschien al snel de link met het feit dat Wildstylez samen met Noisecontrollers een nieuw label heeft opgericht, Digital Age. En toevalligerwijs schoven de Noisecontrollers ineens aan achter de dj booth voor een heuse suprise act en wat voor één: Wildstylez & Noisecontrollers. Sterk staaltje marketing na de bekendmaking van Digital Ace op de dag van Qlimax. Samen met zijn nieuwe collega's ging Wildstylez gewoon door met vette platen draaien. Zo kwam Noisecontrollers - Yellow Minute (Alpha² remix) voorbij en werd er afgesloten met Noisecontrollers - Samara. De break van Underworld - Born Slippy zorgde voor een mooi sfeermomentje.

Toen was het tijd voor de maker van het anthem van dit jaar, Brennan Heart. Hij werd natuurlijk groots aangekondigd waarna hij direct het anthem van dit jaar ten gehore bracht. Hij werd live begeleid door het Magnus Opus orkest. Bij de meeste mensen drong dit achteraf pas door, dit kwam doordat de dj booth redelijk hoog stond en je het orkest vanuit de zaal dus moeilijk kon zien. De beelden en foto's achteraf maken gelukkig veel goed. Het publiek, dat heel de avond niet echt los leek te komen, was redelijk tam tijdens zijn set maar veerde op toen daar ineens Tatanka Project - Floor Massacre werd gedraaid, gevolgd door Fronliner - Discorecord.

orkest

Het tempo werd hierna opgevoerd door Technoboy en Tuneboy, oftewel TNT en dat is misschien wel verrassend te noemen. Technoboy kon de afgelopen festivalzomer op wat minder bijval rekenen dan gebruikelijk en ook zijn releases werden minder enthousiast ontvangen dan voorheen. Vanavond sloeg TNT even keihard terug met een super setje wat zich kenmerkte door een ontzettende drive en fijne kicks. De remix van TNT - Double Dutch Darkies beukte lekker door en nieuwe tracks als Technoboy & Stephanie - Music Is en Tuneboy - Hear This lieten zien dat Saifam weer op de weg terug is.

show

Na deze Italiaanse bijdrage werd het tijd voor D-Block & S-te-Fan, dit succesvolle duo krijgt volgend jaar haar eigen X-Qlusive en kon op Qlimax natuurlijk niet ontbreken. Zij hebben de laatste tijd weer enkele dikke platen afgeleverd zoals hun eigen track Loopmachine en de samenwerkingen met respectievelijk Isaac en Zatox: Speed of Sound en Madhouse. Deze nummers kwamen natuurlijk allemaal voorbij, evenals Max Enforcer - Gold (Bioweapon remix) welke het ontzettend goed blijft doen. Aan het einde van de set hadden de heren nog een leuke verrassing in petto; Anger had ineens een melodieus Qlimax tintje gekregen!

Psyko Punkz

Psyko Punkz zijn dé revelatie van 2010 en hun plekje op Qlimax is het hoogtepunt van hun zegetocht langs de grootste hardstyle podia van dit jaar. Ze kregen de kans om een live-act te doen, het publiek werd dus getrakteerd op ruim 40 minuten "Psyko style". Doordat de booth zich hoog in het dak van het Gelredome bevond was er van de gebruikelijke interactie tussen deze twee heren en het publiek niet zoveel sprake. Dessalniettemin zorgden hun energieke tracks voor een goede sfeer op de dansvloer. Oude tracks als Not An Addict en Uncut werden weer uit de kast gehaald en het publiek ging helemaal los op hun nieuwste hit Dirty Soundz (Ra-ta-ta)

lasers

2010 is het ook het jaar van de revival van Zatox, niet zo vreemd dus dat deze Italiaanse koning een plekje heeft gekregen op Qlimax. Met het oprichten van zijn ltalian Hardstyle label en het introduceren van de "rawstyle" lijkt hij het licht (opnieuw) te hebben gevonden. Hij opende bikkelhard met een samenwerking van hemzelf en Ran-D, het tempo werd doorgezet met het geniale Tat & Zat - Loops & Things.. Set me Free!  Zatox bleek de juiste man op de juiste plaats. Hij draaide alleen maar dikke kneiters als Zatox ft. Nikkita - Poltergeist, Zatox - A New Dimension en ruimde ook nog plaats in voor een gouwe ouwe: zijn eigen So High

Zatox

Het laatste woord was dit jaar aan Evil Activities & Endymion. Zij vulden het laatste uur met een portie hardcore. Nobody Said It Was Easy bleek onvermijdelijk, maar toch zorgt dit iedere keer weer voor een aansteker momentje. Gelukkig was er ook nog plaats voor Unexist - Attack (Mad Dog remix) en Amnesys - Refly, een fijne uitzondering op de regel. Nadat het publiek werd bedankt zat Qlimax 2010 er dan uiteindelijk op.

eind
Evil Activities & Endymion foto: www.q-dance.nl

Q-Dance heeft weer een goede productie neergezet met deze editie van Qlimax. Enig minpunt was het gebrek aan kluisjes, dit zorgde bij veel mensen voor wat frustratie en oponthoud. Gelukkig was dit allemaal snel vergeten toen bleek dat het door de nieuwe indeling niet zo godsgruwelijk druk in zaal was. Zeker aan de linkerkant van het veld had je meer dan voldoende ruimte en was het totaal niet warm, ook het geluid was op de meeste plekken in orde. De show zag er vanaf de verhoging achter in de zaal echt megavet uit, in de zaal was dit iets minder goed te zien maar de mensen kiezen zelf waar ze gaan staan. Drinken halen was, in tegenstelling tot eerdere edities, ook helemaal geen probleem. Deze praktische voordelen zullen veel mensen als zeer prettig hebben ervaren, Fok! in ieder geval wel, tot volgend jaar!

kolk