Danceparty: Hard Bass 2011

Hard Bass verhuisde in 2009 van het SilverDome naar het GelreDome, aanvankelijk was er wat kritiek op deze move maar een uitverkochte editie van Hard Bass 2011 is het bewijs dat organisator b2s geslaagd is in deze nieuwe opzet van het evenement. De teams Red, Green, Blue en Yellow zijn inmiddels niet meer weg te denken uit het Hard Bass-concept en mede door de ijzersterke bezetting van deze teams moest dit haast wel een topavond worden.

hard bass

De binnenkomst verliep soepel en in tegenstelling tot het kluisjesdrama bij Qlimax zorgde een uitverkocht huis ditmaal niet voor facilitaire problemen. Terwijl Ruthless het publiek warm draaide was nog niet goed te zien hoe de stage opgebouwd was, dit veranderde toen om 23.00 uur de officiële opening plaatsvond en Team Red werd geïntroduceerd. Op gigantische beeldschermen, die ook nog konden bewegen bleek later, werd een intro afgespeeld welke enorm vet was afgestemd met het overige licht. Het was echt overweldigend, gedurende de avond werd er veelvuldig gebruikt gemaakt van deze schermen en het overige licht. Het verloop van de lichteffecten van de stage richting de zaal verdient een compliment, dit zag er van achterin de zaal echt gelikt uit.

show

Team Red: Luna, Josh & Wesz, Alphaverb, Wildstylez: live
Het was aan Team Red om de avond te openen, zij werden aangekondigd door MC DV8, de host van de avond. Ik verwachtte persoonlijk erg veel van deze set. Luna, Josh & Wesz en Alphaverb staan er allen om bekend dat ze gevarieerde tracks draaien, een combinatie van hard en melodieus. Wildstylez was de afsluitende live-act van dit team. Er werd redelijk stevig geopend met onder andere 'Geck-O – It’s What We Are', deze track beukt lekker door en de trancy-synth geeft het geheel een vrolijk tintje. Terwijl de zaal langzaam voller en voller begint te worden doet Alphaverb een poging om tot held van de avond te worden uitgeroepen door zijn remix van 'D-Block & S-te-Fan – Keep It Coming' te draaien. De reacties van de mensen in de zaal tijdens het herkennen van dit nummer zeggen alles, deze track ademt sfeer. De essentie van de plaat is hetzelfde gebleven, de kicks zijn alleen op zijn Alphaverb’s aangedikt, helemaal niets mis mee!

Team Red
Alphaverb, Josh & Wesz, Luna foto: www.b2s.nl

Na een aantal wat nieuwere platen kon het publiek helemaal loos op 'Alphaverb – Realization Of A Dream'. Wát een heerlijk nummer is dat, vanzelfsprekend dat deze door de zaal goed werd ontvangen. Josh & Wesz deden er met hun eigen 'Like Thiz' nog een schepje bovenop, waarnaar er werd opgebouwd naar een wat hardere afsluiter. Aan Wildstylez om met zijn live-act Team Red af te sluiten. Tijdens zijn remix van 'Underworld – Born Slippy' konden de handen weer in de lucht en daarna werden we verrast met gouwe ouwe 'Wildstylez – Push That Feeling', leuk om weer eens te horen! Via wat Digital Age werk als 'Wildstylez – Huh?' zat het eerste Team er op, missie geslaagd.

Wildstylez

Team Green: Headhunterz, Tuneboy, Noisecontrollers, Psyko Punkz: live
Team Green kon weleens voor een verrassing gaan zorgen, de bekende sound van Headhunterz en Noisecontrollers gecombineerd met het werk uit de Saifam-stal van Tuneboy. Na de introductie van dit team werden we meteen getrakteerd op de nieuwe Noisecontrollers: 'Gimme Love'. Hoe het komt weet ik niet, maar sinds de overstap naar Digital Age hebben de Noisecontrollers alleen nog maar vette tracks afgeleverd. Iets waar we alleen maar heel blij mee moeten zijn natuurlijk! Tijdens 'Headhunterz – From Within' blijkt dat Heady de juiste snaar weer eens heeft geraakt. De aanstekelijke melodie wordt luidkeels meegeschreeuwd en de euforische sfeer uit het nummer brengt de zaal in beweging.

Team Green

Na dit sterke begin wordt de set wat minder, gelukkig is daar dan Tuneboy die met 'TNT – Yeah!' en 'TNT – Dial T for TNT' voor de juiste afwisseling zorgt. Ook het Decibel-anthem van afgelopen jaar , 'Noisecontrollers – Summer in the city', werd weer eens gedraaid en dat blijft toch wel een heerlijk nummer. Jammer dat anthems na een feest soms snel vergeten worden. Psyko Punkz sloten Team Green af met een sterke live-set. Er werd gekozen om lekker door te rammen zonder te lange vocals of breaks, MC Villain gaf de mannen vocale ondersteuning. Een compliment aan Psyko Punkz dat ze niet enkel voor de hitjes gingen en het moet voor henzelf ook mooi zijn geweest om te zien dat “oudjes” als 'Psyko Punkz – Rock Ya Attitude' en 'Psyko Punkz – Overclipping' op veel bijval kunnen rekenen.

Team Blue: Zany, Ran-D, Bioweapon, Crypsis: live
Van het blauwe team werd ook het een en ander verwacht. Zany en Ran-D hebben de laatste tijd samen veel tijd doorgebracht in de studio en ook Bioweapon zijn graag geziene gasten bij de man van Alpha² records. Ran-D begon sterk met 'Ran-D & Adaro – In For The Kill', nu moet ik zeggen dat het gebruik van top 40-tracks in hardstyle niet vaak even succesvol is, maar aan deze bootleg klopt gewoon alles. Het werd duidelijk dat Team Blue er ontzettend gas op ging geven en er werd vlot doorgemixt.

Team Blue
Bioweapon, Ran-D, Zany foto: www.b2s.nl

Nadat Bioweapon met hun geslaagde remix van 'D-Block & S-te-Fan – Part of the Hard' de zaal op zijn kop hadden gezet besloten de heren dj’s om alleen nog maar rauwe platen te draaien. De sfeer werd hierdoor wel iets minder en er stonden wat meer mensen stil. Het doet niets af aan de kwaliteit van de nummers natuurlijk, deze zitten stuk voor stuk goed in elkaar, maar door enkel rauwe nummers te draaien wordt het een beetje eentonig op den duur. Jammer dat Bioweapon hier niet meer hun stempel op drukte met hun eigen, wat meer melodieuze tracks.

Laser

De afsluiter van Team Blue was Crypsis: live. Zoals altijd zitten zijn live-acts goed in elkaar, helaas kwam het dit keer niet helemaal over maar daar kon Crypsis niet heel veel aan doen. Zijn eigen identieke stijl bezorgt hem fans en vijanden, je houdt er van of je vindt het niks. Na de harde afsluiter van Team Blue had de zaal wel zin in wat meer melodie, maar daarvoor moet je natuurlijk niet bij Crypsis zijn, die breekt de tent af! Voor de gelegenheid was er een vette edit van zijn eerste hit 'Get Hit' welke wel goed aansloeg. Ook de afsluitende track 'Crypsis – Strike' bracht de zaal weer in beweging.

Team Yellow: B-Front, Max Enforcer, Alpha², Wild Motherfuckers: live
Vorig jaar was Team Yellow de absolute uitsmijter van de avond en ook dit keer werd er veel verwacht van dit team. Er werd heerlijk geopend met een mash-up van het origineel en de Bioweapon remix van een van de festivalhits van afgelopen zomer: 'Max Enforcer – Gold'. Hierna volgden 'Max Enforcer & Frontliner – On The Go' en 'B-Front – Inner Creativity' elkaar in rap tempo op. Dit zijn ook wel redelijk stevige platen natuurlijk maar hier zit toch een wat meer melodieus randje aan en daar zat het publiek duidelijk op te wachten. Door de trackkeuze van de gele mannetjes kwam de zaal gelukkig weer wat meer los. Een nieuwe track van Frequencerz, 'X-Pand', werd door het publiek goed opgepikt. Deze mannen uit de Fusion-stal kunnen het in 2011 wel eens gaan maken. Ook 'Hit You With That Bang Shit' van een andere nieuwkomer, Adaro, zette de zaal in beweging waarna er via een nieuwe samenwerking tussen Alpha² en B-Front werd opgebouwd naar een wat steviger einde.

show

Wild Motherfuckers, oftewel Zatox en Tatanka, waren de makers van het Hard Bass-anthem van dit jaar en mochten dus ook de afsluitende live-act verzorgen. Hier werd vooraf wel redelijk wat van verwacht maar het is bij deze heren vaak alles of niets. Soms slaan ze op de een of andere manier de plank een beetje mis door net de tracks te draaien waar de mensen niet zo op zitten te wachten. Het lijkt erop dat het gros het wel gehad heeft met 'Kickin’Ass' en 'Loops & Things 2010'. Ook 'Let’s Rock' werd ineens uit de kast getrokken terwijl dit duo toch veel vettere platen in hun archief heeft zitten. Gelukkig kon iedereen nog wel even uit hun dak op het anthem zelf natuurlijk en 'Gangsta' welke echt enorm losging.

Tatanka
Tatanka snapt er niks meer van foto: www.b2s.nl

Organisator b2s kan tevreden zijn met deze uitverkochte editie van Hard Bass. De show zat erg strak in elkaar, zowel tijdens de setjes als de intro’s. Zeker als je wat meer achterin de zaal stond besefte je pas hoe immens groot het totaalplaatje was. In vergelijking met 2010 was er in de zaal wel wat minder sfeer, dit kwam denk ik doordat het een stuk drukker was dan vorig jaar. Gelukkig werd je aan de bar gewoon snel geholpen. De Teams waren beter op elkaar ingespeeld dan vorig jaar, ondanks dat er tijdens Team Blue op sommige momenten iets te weinig variatie in de sets zat. Gelukkig wist Team Yellow de juiste snaar nog even te raken en kwam er toen ook wat meer ruimte doordat de tribunes inmiddels aardig volliepen. Al met al een meer dan geslaagde avond en een knappe prestatie om dit feest van het SilverDome uit te bouwen tot een uitverkocht evenement in het GelreDome.