Grand Theft Auto IV

We schrijven 29 april 2008, 09.15 uur \'s ochtends. Ik loop de locale MediaMarkt binnen en ik ben niet de enige. Overal waar ik kijk zie ik jongens van tussen de 15 en 18 jaar oud met, danwel een klein tasje met een doosje erin, danwel een doosje zonder tasje. Het verschil tussen beide groepen is dat de eerstgenoemde zich buiten of in ieder geval al voorbij de kassa bevindt en de andere groep nog voor de kassa. Ik maak mijn weg richting de multimedia-afdeling van de winkel. Bij de gamessectie staat een flinke groep mensen, dus ik besluit eerst even tussen de DVD\'s en CD\'s te snuffelen. Na een paar minuten is de drukte voorbij en loop ik, met een uitgezochte CD en DVD, terug naar de gamesafdeling. Een medewerker van de winkel staat hier uitleg te geven over de PlayStation 3 aan een klant en even verderop is een groepje jongeren bezig met wat spulletjes te verzamelen voor hun nieuwe Xbox 360.

Na een klein beetje zoeken begin ik te vrezen, zou ik te lang gewacht hebben. Maar dan valt mijn oog op de zijkant van een der stellages en een flinke lading doosjes. Gelukkig, de game is nog niet uitverkocht. Even twijfel ik nog of ik de Limited Edition voor mijn PlayStation 3 of de gewone editie voor mijn Xbox 360 (de limited edition van de Xbox 360 was al na vijf minuten op) zal halen, het prijsverschil van € 50,- doet mij voor de laatste versie gaan. Tevreden loop ik richting de kassa, reken af en loop terug naar huis. Daar aangekomen stop ik de game in mijn console waar gamers wereldwijd (in ieder geval in Westerse landen) al maanden, zo niet jaren, naar uitkijken: Grand Theft Auto IV.

In GTA IV keren we terug naar Liberty City, de stad waar veel delen uit de serie zich al afspeelden. Anders dan in zijn voorgangers is in deel 4 Liberty City niet alleen gebaseerd op New York, het is New York. RockStar heeft vele honderden uren werk gestoken in het kopiëren van The Big Apple, om de speler de perfecte ervaring te geven van rondrijden, -wandelen en schieten in deze grootse stad. Goed, het is geen één-op-één kopie geworden (pak voor de grap maar een kaart van New York), maar het is wel 90% accuraat. Het begin zal voor velen dan ook een kleine teleurstelling zijn. Zoals wel bekend is New York namelijk meer dan slechts Manhattan, het eiland dat iedereen kent van al die films, maar heb je ook Brooklyn, The Bronx, Queens en Staten Island. Deze zal vrijwel iedereen wel kennen, maar als je er doorheen loopt zal je niet gelijk alles herkennen, zoals dat wellicht wel is met Manhattan. Waarom dan de teleurstelling? Omdat je in het begin van het spel geen toegang hebt tot dit gedeelte van de stad. Net als met elk deel sinds de derde moet je toegang krijgen tot verschillende delen van de stad. Je begint dus in een van de \"buitenwijken\", namelijk Brooklyn; of eigenlijk moet ik zeggen: Broker.

Je kruipt in de rol van Niko Bellic, een immigrant uit Servië en veteraan van de oorlog in Bosnië. Hij is gevlucht uit Europa na wat kleine problemen met de locale maffia en hij is naar Liberty City gekomen voor de \"American Dream\". Dit is hem aangepraat door zijn neef, Roman, die al een tijdje in Liberty City woont. Uiteraard schuilt er meer achter dan dat, maar om het aantal spoilers te beperken zal ik daar niet over gaan uitwijden in deze review. Laten we het er op houden dat Niko niet van plan is deze droom te bereiken door hard te werken als immigrant en zich nuttig te maken voor het machtigste land ter wereld, maar door geld te verdienen in de georganiseerde misdaad. Eenmaal aangekomen blijkt Roman niet helemaal eerlijk te zijn geweest in zijn brieven en e-mails richting de familie en Niko. De Amerikaanse droom is voor hem nog niet meer dan schulden bij de Russische maffia, een vriendin die er wellicht ook andere romances op nahoudt en een gokverslaving die zorgt dat hij dieper en dieper in de problemen komt. Des te makkelijk voor Niko om te beginnen aan zijn carrière in de Amerikaanse criminaliteit.