Fable: The Lost Chapters

Zodra je als Hero gekroond bent krijg je je eerste opdracht. De meeste opdrachten krijg je in de Heroes\\\' Guild, alhoewel er ook een hoop sidequests zijn die je via NPC\\\'s in de steden en dorpjes aangereikt krijgt. De quests zijn opgedeeld in drie kleuren: goud, zilver en brons. Gouden quests zijn quests die je verplicht uit moet spelen om het spel uit te kunnen spelen; zilveren quests zijn opdrachten die je krijgt via de Heroes\\\' Guild maar die optioneel zijn en als laatste zijn de bronzen quests opdrachten die je van overige NPC\\\'s krijgt. Elke quest levert je geld, reknown status en good of bad punten op.

<\/center>

Geld wordt uiteraard gebruikt om spulletjes te kopen voor je character. Uitrusting, wapens en verschillende etenswaren of potions kunnen bij koopmannen gekocht worden. Hier houdt het echter niet bij op: ook zogenoemde \\\'augmentations\\\' kunnen gekocht worden. Dit zijn bepaalde betoveringen die je op je wapen kan loslaten en je wapen derhalve sterker kunnen maken. Grappig is dat de prijzen van koopmannen niet overal gelijk zijn, en je dus winst kan maken door spullen in het ene dorpje te kopen en in het ander te verkopen. Bovendien zijn er merchants die je haar en baard in een bepaald model kunnen knippen of tattoos op je rug kunnen zetten. In dat verband kan er zelfs meer met je uiterlijk: word je veel geraakt tijdens gevechten krijg je littekens, gebruik je veel zware wapens krijg je bredere armen, eet je veel taart word je dik, enzovoorts.

Reknown status is in feite niets meer dan reputatie. Naarmate je er meer van opbouwt word je door NPC\\\'s sneller herkend en wordt er eerder naar je geroepen. Je reknown status is eigenlijk niets meer dan een gimmick; je character wordt er niet direct beter of sterker van. Het helpt je wel bij het regelen van chickies: de vrouwen houden wel van een brede gast die luistert naar de naam deathbringer.

<\/center>

Ook krijg je good of bad points. Ook deze bepalen voor een groot gedeelte je uiterlijk. Ben je enorm goed krijg je een (tikkeltje homo-achtig) aureool boven je hoofd en vliegen er vlindertjes om je heen, ben je extreem slecht gloeien je ogen rood op en krijg je hoorntjes op je hoofd. Overigens is het moeilijk om puur slecht te spelen. Verscheidene missies verplichten je namelijk bepaalde vijanden te verslaan waarvoor je standaard good points krijgt.

Voor de opdrachten an sich krijg je geen experience: voor het verslaan van de vijanden wel. Leuk hieraan is dat als je meerdere vijanden verslaat zonder zelf geraakt te worden je een \\\'combat multiplier\\\' opbouwt, waardoor je meer experience krijgt. Experience is opgedeeld in vier vormen: general, strenght, skill en will. General experience krijg je altijd, verder krijg je experience aan de hand van welke skills je gebruikt. Gebruik je veel magie krijg je ook will experience, gebruik je je zwaard krijg je strenght experience, enzovoorts. Bij het opwaarderen van je character wordt eerst de experience gebruikt in die klasse, daarna wordt aanspraak gemaakt op de general experience. Overigens ga je dus in Fable niet level-up, je verbetert enkel je skills.