Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth

Call of Cthulhu is gebaseerd op het gelijknamige verhaal van H.P. Lovecraft, geschreven in 1926(!). Deze schrijver staat nog steeds bekend om zijn vreemde en bovennatuurlijke horrorverhalen en geniet (op het internet) nog steeds veel faam.

In deze review zal je met betrekking tot het verhaal weinig gaan vinden. Te veel clues zouden het spel namelijk behoorlijk kunnen verstieren voor mensen die deze game willen gaan spelen.

In CoC speel je Jack Walters, detective bij de lokale politie. Het spel begint wanneer je vanwege problemen op moet komen draven bij een huis dat bewoond wordt door een stel occultisten. Ze willen jou spreken, en alleen jou. Evengoed mogen ze je dan wel willen spreken, zodra je te dichtbij komt wordt er op je geschoten en loop je snel het huis in, om er daar vervolgens achter te komen dat iedereen dood is. Hoe? Zelfmoord… Snel loop je verder om onder het huis een kelder aan te treffen met een bepaalde machine. Je zet de machine aan, en dan begint de game pas.

Jack verliest na het aanzetten van de machine zijn bewustzijn en wordt door collega’s later terug gevonden. Jack lijdt vanaf dat moment regelmatig aan waanvoorstellingen en heeft een goede vorm van “insomnia” opgelopen: slapen lukt hem ook niet meer. Gedurende het spel zal je zo nu en dan door middel van cutscenes geconfronteerd worden met Jacks waanvoorstellingen. Deze proberen het verhaal hier en daar te verduidelijken en geven soms tips over hoe bepaalde puzzels op te lossen.

Jack zit na zijn “ervaring” werkloos thuis… totdat hij een mysterieus telefoontje krijgt om een verdwijning in het stadje Innsmouth te onderzoeken.