Metal Gear Solid 3: Snake Eater

Om te voorkomen dat je bij het sluipen gewond raakt heb je de beschikking over meerdere instrumenten. De draagbare radar die in voorgaande delen van de serie zit, is eruit gesloopt met het argument dat de techniek in de jaren ’60 nog niet voldoende geminiaturiseerd was om een draagbare radar mogelijk te maken. Wel heb je een sonar, een bewegingssensor en een microfoon tot je beschikking. Daarnaast hebben de makers ervoor gezorgd dat je instrumenten kunt gebruiken om je aanwezigheid te verbergen. Zo kun je uit verschillende uniformen kiezen en de keuze voor het beste uniform bepaalt hoe goed of slecht je zichtbaar bent in de omgeving. Zo zijn er onder andere uniformen die het minst opvallen in de regen, in het gras en wanneer je tegen een boom aanstaat. Naast je uniformen heb je ook de mogelijkheid om je gezicht te verven. Dit kun je bijvoorbeeld in het zwart doen, maar ook in camouflagestrepen. Je ziet hierbij op elk moment in de game wat je onzichtbaarheidsfactor is. Wanneer je gewoon rechtop staat dan is die laag (rond de 30%, afhankelijk van je uniform), maar wanneer je in het gras ligt dan kan je onzichtbaarheidsfactor zo hoog zijn als 90%. Zo lekker verscholen in het gras is een van de ideaalste manieren om vijanden te grazen te nemen met het verdovingspistool. Wanneer je op het hoofd richt gaan de vijanden ineens neer en als je op de rest van het lichaam richt heb je twee schoten nodig.

<\/center>

Er is echter een efficiëntere manier om vijanden te immobiliseren: maak gebruik van je CQC-technieken. CQC staat voor close combat quarters en stelt je in staat om vijanden vast te grijpen en ze bewusteloos te maken, hun nek te breken, ze met een pistool neer te slaan et cetera. Het feit dat je meerdere immobilisatiestrategieën kunt kiezen, maakt de game erg divers. Een probleem dat kan ontstaan bij het immobiliseren van de vijanden is dat je ze niet goed aan ziet komen. De camera kan soms namelijk wat beperkt aanvoelen. Wanneer je bijvoorbeeld door het gras kruipt, dan switcht de camera van top-down naar first person en er is dan geen enkele manier om die camera weer top-down te krijgen, behalve door weer uit het gras te kruipen. Omdat je – zeker in het begin – nogal veel ligt te kruipen door het gras, kan dat best wel frustrerend zijn omdat het daardoor allemaal wat langer duurt.

<\/center>