Boek: Lewis Carroll - De avonturen van Alice in Wonderland

Het boek De avonturen van Alice in Wonderland stamt uit 1865 en werd geschreven door Lewis Carroll. Lewis Carroll was het pseudoniem van Charles Lutwidge Dodgson, naast een deken in de Anglicaanse kerk was hij ook een wiskundige, logicus en fotograaf. Een zeven jaar later verscheen het boek Achter de Spiegel en wat Alice daar aantrof. Beide boeken werden voorzien van illustraties van John Tenniel. Nu, 12 maal 12 jaar later is er weer een luxe editie uitgebracht. Beide verhalen in een mooie hardcover. Voeg daar nog een tweede boek aan toe, vol met aantekeningen en je hebt genoeg materiaal voor een mooie cassette waarin je deze twee boeken mooi op kunt bergen.

Zoals gezegd, De avonturen van Alice in Wonderland is een boek dat voor veel inspiratie heeft gezorgd. Er zijn meerdere films van gemaakt, waarvan de Disney-versie uit 1951 wellicht de meest bekende is. Daarnaast zal er in 2010 nog een film verschijnen, welke geregisseerd wordt door niemand minder dan Tim Burton. Het verhaal, een absurde wereld gezien door de ogen van een kind, is doorspekt met allerlei verwijzingen naar de moralistische verhalen uit de tijd van de schrijver. Maar het zijn wel verwijzingen met een cynische knipoog. Naast deze moralistische puntjes komen er ook nog veel raadsels en puzzels voor in het boek. Niet vergeten dat de schrijver ook wiskundige was. Ook het tweede verhaal in het boek, Achter de Spiegel en wat Alice daar aantrof, zit doorspekt met puzzels, moraal en raadsels. Het verhaal opent bijvoorbeeld met een schaakspel-vraagstuk, uiteraard met een lichte aanpassing in de spelregels. Het is op basis van dit schaakspel dat het verhaal wordt verteld.

De waterpijprokende Rups

De essentie van deze uitgave ligt niet alleen bij het boek als kinderverhaal, maar bij het verhaal en de diepere betekenis ervan. De vertaling was in handen van Nicolaas Matsiers, die ook het boek van Martin Gardner, Aantekeningen bij Alice, heeft vertaald. Het is dit tweede boek in de cassette, die het geheel zeer interessant maakt. Zo staan er door het verhaal heen meerdere noten aangemerkt, deze kun je weer opzoeken in het tweede boek, waarbij je extra informatie of uitleg krijgt. Het boeklint is hierbij een grote aanwinst. Ook leuk zijn de eerste potloodschetsen van John Tenniel voor het boek. Het is niet eenvoudig om dit kinderverhaal eventjes kort maar krachtig te beschrijven, dit komt mede door het feit dat het verhaal zelf vele malen complexer is. De gemaakte combinatie, een boek met het verhaal en een boek met de uitleg, maken dit tot een interessante uitgave. De hardcovers in de cassette laten het geheel ook nog eens mooi uitkomen in de boekenkast. Alleen daarom zou het al een aanrader zijn.

Uitgever: Athenaeum-Polak & Van Gennep ISBN: 9789025364212 Pagina's: 247 & 207

Kijk voor meer boeken in Boeken.