Film: Two Lovers

Two Lovers, de titel verraadt al behoorlijk het onderwerp van deze film. Al is er wel op twee manieren mee om te gaan. Je kunt denken aan twee geliefden, maar in dit geval slaat het ook op twee liefdes. Dat is een nuanceverschil. Twee geliefden slaat op een stelletje, en twee liefdes zijn twee vrouwen op wie de hoofdpersoon verliefd is, wat dus eigenlijk op twee stellen neerkomt. Tot zover de ontleding van de filmtitel; nu de film zelf.

Manisch-depressief
De manisch depressieve Leonard Kraditor (Joaquin Phoenix) woont sinds enkele maanden weer bij zijn ouders. Na een stukgelopen relatie zijn deze erg bezorgd om hem, en vooral ma (een rol van Isabella Rossellini) houdt hem scherp in de gaten, bang dat hij zichzelf iets aan zal doen. Zijn vader (Moni Moshonov) is vooral bezig om zijn zoon te koppelen. Als ideale partner ziet hij Sandra (Vinessa Shaw), de dochter van een zakenrelatie van Leonards vader. Deze zakenrelatie wil mogelijk de stomerij van hem overnemen en hierin ziet hij dan ook de redding voor zowel zijn zaak als zijn zoon. Leonard is echter geïnteresseerd geraakt in Michelle (Gwyneth Paltrow), zijn buurvrouw. Michelle is een verhaal apart; ze heeft een relatie met een getrouwde man, maar weet Leonard het hoofd en hart wel op hol te brengen. Ze is sexy, uitdagend, niet vies van een 'pilletje' en een meester in het claimen van Leonard.

Gevoelig als Leonard is, laat hij zich tussen Sandra en Michelle heen en weer slingeren. Wanneer hij uiteindelijk de beslissing heeft genomen om er met Michelle vandoor te gaan, besluit deze dat zij toch kiest voor haar relatie met de inmiddels gescheiden man. Leonard lijkt alleen achter te blijven, of zou er toch nog een toekomst met Sandra zijn?

Weinig vaart
Two Lovers opent opmerkelijk met een zelfmoordpoging van Leonard. Of dit een flashback is of niet wordt in de film niet geheel duidelijk. Het verhaal kent weinig vaart, kabbelt een beetje voort. Toch is dit niet storend, het past in het complete plaatje: zachte stemmen, manisch-depressieve sfeer, donkere filmische beelden. De driehoeksverhouding tussen Leonard, Michelle en Sandra is op zich mooi in beeld gebracht, toch zou het niet misstaan hebben als deze wat meer uitgediept was. Het blijft nu allemaal wat op de oppervlakte. Maar ook dit kan niet voorkomen dat de film je als kijker weet te raken. Wellicht is dit te wijten aan de compassie die je voelt voor de worstelende Leonard. Zijn personage maakt dat je als toeschouwer in de film zou willen stappen en hem uit zijn depressie zou willen slepen.

Regisseur James Gray heeft weleens beter werk afgeleverd, maar echt slecht is Two Lovers ook niet te noemen. Het zal geen grote publiekstrekker worden, al doen namen als Joaquin Phoenix en Gwyneth Paltrow altijd wel een bepaald aantal mensen besluiten te gaan kijken. De kracht van het verhaal is dat het karakter van Joaquin je raakt, het verhaal op zichzelf is weinig boeiend. Zoek je een film met veel diepgang, ga dan niet naar deze. Ben je gecharmeerd van een psychologische worsteling in het hoofd van een jongeman die zijn leven probeert vorm te geven, dan is Two Lovers een heel aardige film.

Label: Wild Bunch Releasedatum: 12 maart 2009Kijkwijzer:
Waardering Film: