TV: Gebak van Krul

Zware Amsterdamse accenten en veel liedjes. Dat zijn de belangrijkste elementen van de meest recente VARA-komedie, Gebak van Krul. Afgelopen zaterdag werd de eerste aflevering uitgezonden. Wordt het een succes, zoals vele komedies van deze omroep dat ook werden, of zal het na één seizoen voorgoed in het archief verdwijnen?

Hoewel andere omroepen bij tijd en wijle een poging wagen, is de VARA de enige Nederlandse omroep die consequent nieuwe komedieseries weet te produceren. De allerbekendsten waren natuurlijk Zeg 'ns Aaa en Oppassen, maar ook Kinderen Geen Bezwaar is op de zaterdagavond een succes gebleken en heeft inmiddels zeven seizoenen achter de rug.

'KGB' blijft ook in 2009 gewoon doorgaan, maar tot die tijd moeten we ons vermaken met Gebak van Krul. Om de overgang wat makkelijker te maken speelt Céline Purcell, de dochter uit Kinderen Geen Bezwaar, tevens één van de dochters in deze nieuwe serie. Was Purcell de afgelopen jaren vaak te druk met musicals om nog op televisie te verschijnen, krijgt ze het nu voor elkaar in twee series tegelijk te spelen.

Aan het productie-team van Gebak van Krul mankeert weinig. Haye van der Heyden schrijft al sinds 2004 voor Kinderen Geen Bezwaar en heeft ook meegewerkt aan series als In de Vlaamse Pot en Kees & Co. Als er op zijn scenarios iets aan te merken valt, dan is het dat ze soms misschien nét iets te extreem en onwaarschijnlijk zijn. Maar goed, in een komedie moet dat af en toe ook kunnen. De eindredactie is in handen van Robert Kievit, ook al eindredacteur van series als All Stars en De Band, en natuurlijk van Kinderen Geen Bezwaar.

Terug naar de personages: De vader, Henk Krul, wordt gespeeld door Henk Poort. In elk geval hoeft hij op de set niet te wennen aan zijn nieuwe naam. Vader Krul is een typische Amsterdamse handelaar. Geen slechte vent, maar hij zal het ook niet laten om ergens geld uit te halen als het erin zit. Moeder Karin (Mylèñe d'Anjou) doet er in de eerste aflevering weinig aan dit te beperken, en speelt sowieso nog wat op de vlakte. Wellicht wordt dit in de komende afleveringen anders.

Het gezin heeft twee dochters, alle twee werkzaam in de bakkerij. Purcell speelt de knappe Charlotte, die van zichzelf ook heel goed weet dat ze er leuk uit ziet. Dora Krul (Dorien Haan) is de minder aantrekkelijke zus die het vooral van haar intelligentie moet hebben. De karakters van deze dochters zijn vrij stereotype en vooralsnog niet erg verrassend, maar Celine's aanwezigheid in de serie zal zeker een extra aantal kijkers trekken.

Gebak van Krul is, zoals gezegd, een VARA-serie. En dat betekent dat er een excuus-allochtoon bij moet. Toros moet het voorlopig zonder achternaam en zonder nationaliteit doen, maar allochtoon is hij zeker. Wel spreekt hij erg goed Nederlands en is hij een harde werker. De twee zusjes en zelfs moeder Krul lijken een oogje op hem te hebben, en dit zal in de rest van de serie zeker verder ontwikkelen. Toros wordt gespeeld door de vrij onbekende Ara Halici, die op mij tot zover een positieve indruk maakt.

De cast wordt gecompleteerd door Mosje, gespeeld door Oren Schrijver. Mosje is het meest eigenaardige karakter in de serie en woont op de zolderkamer welke hij van de familie huurt. Geld heeft hij echter niet en de huur zal betaald moeten worden met het werk dat hij in de bakkerij verricht. Grappig detail is dat Schrijver in het echte leven een relatie heeft met Purcell. In de serie valt deze chemie niet te zien, maar dat is meer omdat de twee karakters in aflevering één weinig met elkaar te maken hebben gehad. Leuk om erop te letten is het in elk geval.

Zoals ik eerder al vermeldde, wordt er in de serie vrij veel gezongen. De liedjes zijn tot zover niet reuze-bijzonder maar er is nog genoeg tijd om dit te verbeteren. Veel mensen vergeleken Gebak van Krul voor aanvang met 't Schaep met de 5 Pooten, maar hiervan is volgens de acteurs geen sprake. In een recent interview met Purcell en Schrijver werd uitgelegd dat het Amsterdamse accent en de liedjes de enige overeenkomsten zijn met 'Het Schaep'. Na de eerste aflevering kan ik ze daar gelijk in geven. Het zijn twee totaal verschillende series met een net zo verschillende opzet.

Veel gelachen heb ik persoonlijk niet, maar dat doe ik ook niet wanneer ik naar Kinderen Geen Bezwaar kijk en dat doe ik ook vrijwel elke week. VARA-series zijn nooit van de slappe lach geweest; ze zijn meer een anekdotische kijk in het leven van een ander gezin. Met Gebak van Krul is dat opnieuw het geval, dus iemand die voor de échte lachsalvo's gaat kan beter verder zappen. Fans van KGB zouden het daarentegen zeker eens moeten proberen, maar mensen die niks van Kinderen Geen Bezwaar moeten hebben zullen ook Gebak van Krul waarschijnlijk niet kunnen waarderen.

Om een antwoord te geven op de vraag of Gebak van Krul een groot succes wordt of juist niet, hou ik het voorlopig op dat laatste. Het is leuk amusement, maar zal nooit zo'n groot publiek trekken als de echte grote VARA-series. En dat wéét de VARA volgens mij ook, en ik ga er van uit dat de omroep deze serie vooral gebruikt als opvulling tot seizoen acht van Kinderen Geen Bezwaar weer van start gaat. Vermakelijke opvulling, dat wel.

Bekijk Gebak van Krul hier.

Zender: VARA Gezien op: 4 januari 2009 Waardering: