TV: Ruben VS Sophie

Waar we met zijn allen nog maar net zijn bekomen van het programma Katja en Sophie, gaat BNN rustig verder met het volgende programma uit de 'versus'-reeks. Ruben Nicolai en Sophie Hilbrand strijden om wie de meest complete mens is in Ruben VS Sophie.

Zes afleveringen zullen er voor nodig zijn om uit te maken wie van de twee nu eigenlijk het best is in... nou, zo'n beetje alles. Of het nu om een speurtocht kriskras door Europa gaat, of om het organiseren van een modeshow, alles wordt uit de kast gehaald om een antwoord te geven op die ultieme vraag.

In aflevering 1 worden de twee voor het Roomse Colosseum gedropt en de bedoeling is dat ze zo snel mogelijk uitzoeken waar hun collega Filemon Wesselink zich bevindt. Leonardo da Vinci wordt gekozen als thema voor deze aflevering, want via zijn geboorteplaats komt men uiteindelijk terecht bij de plek waar hij begraven ligt. Misschien is het weinig creatief om Da Vinci te kiezen als rode draad, maar een aantal boeken en films hebben in het recente verleden bewezen dat het werkt. Beter goed gejat dan slecht bedacht, zullen we maar zeggen.

Wie de aflevering wint bespreek ik hier niet, maar het is in elk geval erg leuk te zien hoe de twee op verschillende wijze met de opdracht omgaan. Het is niet toegestaan een telefoon of geld mee te nemen. Waar Sophie om geld bedelt voor ingangen van stations en luchthavens, gaat Ruben gewoon bij een rijke ex-zwager langs om duizend euro te lenen, en van dat geld koopt hij onder andere een pre-paid mobiele telefoon. Wel vraag ik me af of hij dat geld zelf na afloop weer terug heeft moeten betalen.

Wanneer de twee in de volgende aflevering een modeshow moeten organiseren, wordt al snel duidelijk dat het hier waarschijnlijk om zes volledig losstaande episodes zal gaan. Als je dus van programma's á la Peking Express houdt, zal de eerste aflevering je goed bevallen, maar de tweede wellicht minder. Hier neemt BNN een risico, want het zal niet makkelijk zijn de kijkers vast te houden wanneer een programma telkens van opzet verandert.

Om eerlijk te zijn was ik in eerste instantie een beetje teleurgesteld toen bleek dat het om een modeshow zou gaan. Ik heb niks met mode -ik schrijf dit terwijl ik een fel oranje 'Holland' t-shirt aan heb- en was bang voor 40 minuten saaiheid. Dat viel nogal mee. Het gevoel van humor van vooral Ruben zorgt ervoor dat het programma onderhoudend blijft en zelfs ik heb de modeshows uiteindelijk met plezier bekeken.

Hoogtepunten uit de eerste aflevering

Over gevoel voor humor gesproken: Ruben is hier natuurlijk een meester in. De in België geboren cabaretier wint het op dit gebied in elk geval van Sophie, die de opdrachten vooral erg serieus neemt en er helemaal in opgaat. Charmant is ze wel, maar grappig wat minder. Dat hoeft ook niet per se, maar persoonlijk ben ik geneigd te hopen dat Ruben de opdrachten wint omdat hij er iets luchtiger mee omgaat.

Sophie gebruikt de modeshow vooral om een paar ontzettende linkse statements neer te zetten. De vleesindustrie en oorlogen worden met protestborden flink aangepakt en beide zullen nog wel een flinke tijd nodig hebben om van die schrik te bekomen. Ruben kiest voor een hele andere aanpak, en heeft zelfs het winnende koor van het EO-programma Korenslag weten te strikken om zijn show op te luisteren. Persoonlijk vond ik de show van Ruben interessanter en mooier, maar of de jury daar ook zo over denkt...

Als ik een gok mag wagen, verwacht en hoop ik dat Ruben deze serie wint en dat Sophie met de aflevering fanatieker en gefrusteerder zal worden. Dat is nog eens leuke televisie. Maar het zal wel weer zeker tot aflevering zes duren voordat we zeker weten wie er wint. En waarom heeft BNN niet voor zeven afleveringen gekozen om een gelijkspel te voorkomen?

Ruben Nicolai-liefhebbers moeten trouwens zeker kijken omdat dit naar verwachting zijn laatste project met BNN is. Hij en collega-Lama Tijl Beckand stappen namelijk per 1 januari over naar de AVRO om daar hun geluk te beproeven.

Ruben VS Sophie is geen hoogstandje wat televisie betreft, en zal net als de vorige 'versus'-series geen plaatsje in de 'Hall of Fame' veroveren. Is het leuk om te kijken? Ja, verrassend leuk eigenlijk. Ik ben persoonlijk van plan ook de volgende afleveringen te zien, want ik ben inmiddels oprecht benieuwd naar wie deze serie nou eigenlijk wint.

Ook benieuwd? Dan kan je de afleveringen hier bekijken.

Zender: BNN Gezien op: 28 november 2008 Waardering: