Boek: Andreas Wilhelm - Project Sakkara

Twee archeologen bezoeken op uitnodiging een beurs en krijgen daar de vraag om een onderzoek uit te voeren in Egypte. Alle onkosten zullen meer dan ruim worden vergoed. De opdrachtgever is de oude Sir Oliver Guardner. Hij wil dat de twee heren het onderzoek van zijn vader voortzetten. Deze had een oud papyrus, afkomstig uit het graf van Toetanchamon, in bezit gekregen. Op het document zou informatie over het graf van Imhotep en een vreemde kennisbron staan. De vader, Sir John William Guardner, overleed echter in 1930 onder verdachte omstandigheden. Nu, 66 jaar later, weet Sir Oliver Guardner dat Peter Lavell en Patrick Nevreux geknipt zijn voor deze opdracht. Wat de beide heren nog niet weten, is dat er in 1939 ook verwoed werd gezocht naar het graf van Imhotep. Zoals je kunt verwachten was het derde rijk toen ook op zoek naar mysterieuze en machtige voorwerpen. Wat is het geheim dat verborgen ligt in de piramide van Sakkara en is het überhaupt nog aanwezig?

Andreas Wilhelm is in 1972 in Solingen, Duitsland, geboren. Maar doordat zijn vader bij de Duitse Ambassade werkte, woonde Andreas tijdens zijn jeugd in veel verschillende landen. Intussen woont hij met zijn vrouw en twee kinderen in de buurt van Hamburg. In 1997 werd hem gevraagd om een verhaal te schrijven voor tieners. Plot van het verhaal, een liefdes-chat-internet-verhaal. Mede hierdoor volgden nog twee boeken, elk gericht op tieners. In 2001 richtte hij zich op een wat ouder publiek en begon hij te schrijven aan Project Babylon. In 2006 verscheen dit debuut, welke zeer goed werd ontvangen. Peter Lavell en Patrick Nevreux verschenen hierin als hoofdfiguren. In het voorjaar van 2009 zal in Duitsland zijn derde boek, Projekt Atlantis, verschijnen. Wanneer we deze vertaling in Nederland krijgen is nog niet bekend.

Project Sakkara kun je het beste een kruising noemen tussen de Da Vinci Code en Indiana Jones, maar dan wel een kruising van de beste delen van deze twee werelden. Het boek is spannend en met vaart geschreven. Een diepgaande kennis van Egypte, de geschiedenis en Farao’s is niet vereist. De benodigde kennis word je op een nette manier in het boek voorgeschoteld. Mogelijk steek je er zelf iets van op. Lees na afloop wel even het nawoord van de schrijver, dan weet je meteen welke feiten op fictie of waarheid berusten. De schrijver gebruikt de communicatie tussen de twee hoofdpersonen, Peter en Patrick, om naast de spanning ook een flinke dosis humor in het boek te plaatsen. Deze poging is zeker geslaagd. Project Sakkara is het tweede deel uit de Project-reeks van Andreas Wilhelm. De geijkte tip voor een tweede deel, begin bij het eerste deel, dat verhoogd absoluut het leesplezier, verplicht is het uiteraard niet.

Uitgever: Mynx ISBN: 9789022550540 Pagina's: 348