DVD: Dream Theater - Chaos In Motion

Vorig jaar brachten de progrockers van Dream Theater een album met ballen uit, Systematic Chaos. De titel dekte de lading, nog steeds gestructureerde progrock, maar met meer gebeuk en minder cleane zang. Het album vormde aanleiding om de wereld te voorzien van hun muzikale kunnen en zodoende trokken de mannen over de globe. De dvd-registratie van dit avontuur, Chaos In Motion, vormt een blik in kijkdoos van Dream Theater. Maar liefst 115 shows in 105 steden in 35 landen over 5 continenten werden afgeleverd in 1 jaar en 1 dag tijd.

Nederlandse fans konden zich in eigen land te goed doen aan twee shows: eenmaal Ahoy en een keer op Fields Of Rock. Van die 35 landen is Nederland één van de uitverkorenen op de dvd. Vier tracks opgenomen in Ahoy komen voorbij op de eerste disc die 'Around The World In 180 Minutes' heet. Naast Rotterdam staan onder andere Vancouver, Buenos Aires, Boston, Bangkok en Toronto op het programma. De variatie in steden geeft de kijker ook een gevarieerde setlist, maar een groot deel van Systematic Chaos wordt aangehaald. Nadeel is wel dat er om de paar nummers een kort intermezzo zit met commentaar, anekdotes of korte interviews van of met de band. Een jammerlijk feit aangezien het de hele vaart uit de muziek en de live-registraties haalt. De opgebouwde energie ebt langzaam weg en moet daarna elke keer opnieuw in elkaar gezet worden. Dit soort materiaal had beter optioneel aangezet kunnen worden of apart beschikbaar moeten zijn. Qua beelden en geluid kan je de registratie wel aan Mike Portnoy toe vertrouwen. Alhoewel James LaBrie nog wel eens een steekje laat vallen live is er qua instrumentarium helemaal niks te klagen. Helder en waar nodig vet geluid.

De tweede disc is tevens van toegevoegde waarde. Geen lullig documentje, maar een film van 90 minuten 'Behind The Chaos On The Road' die de band, de crew, de precrew en dergelijke mooi belicht, waardoor je een goed inzicht krijgt in de tour en personen die dit elke keer mogelijk maakten.
Daarnaast is de Mike Portnoy Stage en Backstage Tour erg interessant. Hij leidt je rond over en achter het podium en laat je details zien en horen die je normaal als publiek niet meekrijgt. Als bonus heeft de band de screen projection videos van drie tracks en de promo-videos van vier nummers toegevoegd. Het geheel is zeer de moeite waard voor de liefhebbers van de band en ook de fans die de tour hebben gemist zullen geen buil vallen aan deze uitgave.

Tracklist dvd 1

1. Intro/Also sprach Zarathustra
2. Constant Motion