CD: Tocadisco - Solo

De carrière van Roman Böer startte in 1996 toen hij begon te dj-en in de Unique Club te Düsseldorf. De grote doorbraak van zijn producerswerk kwam in 2001 met zijn remix van Slam’s Lifetimes. Toen nog onder het alias EL Tocadisco, maar inmiddels is 'El' er van afgevallen en is het nog slechts Tocadisco. Na een aantal 12"es is het nu dan eindelijk tijd voor een album waar hij zich volledig kan uitleven: Solo.

Tocadisco - Solo

Het album start met zacht gekwetter van vogels en een sinister samenspel van didgeridoo en panfluit. Dat wordt aangevuld met broeierige drums en een pulserende synth. 'Better Begin feat. Lennart A. Salomon' is het eerste nummer met vocalen. Omdat Salomon niet beschikt over een set doorrookte stembanden en het een beetje een lief nummer is pakt het eindresultaat nogal kitscherig uit. Het platte 'Musicque Electronique' bestaat uit niet meer dan een simpele schets van iets wat een middelmatig nummer zou worden met daaroverheen een opsomming van een aantal wereldsteden. Wel is het grappig te horen dat de naam van iedere stad wordt opgenoemd door iemand die, zo te horen, ook echt uit die stad komt. De naam van onze hoofdstad komt er dan ook oer-Hollands uit, zonder de gebruikelijke pretenties van een gefaket Amerikaans accent. Hoewel het weer erg liefjes uitpakt is 'Spooky808' toch een aardige electro track geworden. De futuristische melodie past goed bij de gebroken beats. Meer gebroken beats zijn te vinden in 'Chaos in the streets feat. Tommie Sunshine'. 'Chaos in the streets' is stoere breakbeat die het goed zou doen op een soundtrack van Wipeout.
'Let`s get down' is het laatste nummer van het eigenlijke album. Deze downtempo compositie eindigt met een kabbelende branding die de laatste noten van dit eerste deel in zee spoelt.

Deze versie van het album heeft als extra een cd vol house tracks van Tocadisco. Sommige van deze nummers zijn remixes van Tocadisco tracks. Dat remixen is vaak niet door de minsten gedaan. Roman Böer heeft onder andere Alex Gopher, Laidback Luke en Extrawelt bereid gevonden zijn tracks te remixen. 'Morumbi' is een echte climaxplaat. Een nummer dat het publiek nog nét een beetje extra op kan zwepen aan het einde van een set. Het is dan ook niet raar dat dit nummer meer techno dan house is. Hetzelfde geldt voor het eveneens instrumentale 'Time after Time'. Ook 'Hummer' en 'Aliens' zijn ronduit ruig te noemen. Het is niet verrassend dat juist deze instrumentele nummers de hoogtepunten van deze release zijn. Hier laat Roman horen dat hij een uitstekend producer is, maar op het moment dat hij rekening moet houden met een vocalist lijkt het alsof hij wat van slag raakt.

Roman Böer a.k.a. Tocadisco<br />

De eerste cd is een gevarieerde schijf geworden. Naast house is er meer dan voldoende ruimte voor een aantal downtempo tracks. In combinatie met twee skits en een paar nummers die niet gebaseerd zijn op een 4/4 maakt het dat de eerste schijf als volwaardig album goed overeind blijft. De kracht van deze release zit voornamelijk in de tweede disc. Dit is een erg goede verzameling van Tocadisco tracks die iedere elektrohouse liefhebber in huis moet hebben. Roman Böer is een uitstekende producer die het wat rustiger aan kan doen met de hoeveelheid zang in zijn muziek.

Tracklist:

Cd 1:

01. Earthchild