CD: Kettel - Myam James Part I

De uit Groningen afkomstige Reimer Eising is Kettel. Sinds 2001 heeft hij een constante output aan releases geleverd. Zijn laatste album, Myam James Part I, is volgens hemzelf zijn beste release tot nu toe. Dit album is met prettig gestoorde teksten en artwork omgeven. Er is duidelijk met veel plezier aandacht besteed aan de marketing rond deze release.

Kettel – Myam James Part I

De eerste track, 'The Wombat', begint wat standaard met een niet zo bijzondere elektrobeat die we wel vaker vinden binnen dit genre. Ook de druipende en gefilterde synth voegt niet veel toe. De compositie van het nummer is degelijk, maar nergens echt verrassend. 'Dolend' zet de trend voort die met het eerste nummer is ingezet. Eigenlijk zijn deze twee nummers uitwisselbaar. Hierna volgt echter 'Kroost Kids'. Een wat langzamer nummer dat muzikaal bijzonder goed in elkaar steekt. Natuurlijk is er weer een plaatsje voor de gefilterde en distorted synth, maar hier vinden we ook ruimte voor een stukje opbouw. Het geheel klinkt als een troubadour uit de middeleeuwen die staat te spelen in een grote gotische kathedraal, waarbij hij wordt ondersteund door een zacht zingend kerkkoor en een grote inboorling op de pauken. Het is een erg gevarieerd nummer en met afstand de beste track op het hele album.

Halverwege het album vinden we 'Ende'. Deze beatloze compositie klinkt als een reis door een tunnel met aan het einde een helder wit licht. Het voelt goed; warm. De zorgen die je nog had worden weggefluisterd. Na 3.45 minuten is er niets meer om je zorgen over te maken en kun je het witte licht omarmen. Hierna glijdt het album weg in wat meer standaard IDM, maar dan minder origineel dan de eerste twee nummers. De laatste twee tracks zijn remixes van 'My Dogan', een nummer waarvan het origineel niet op dit album te vinden is, en 'Church'. Deze remixes kunnen niet tippen aan het werk van Kettel zelf. Het zijn leuke extraatjes op een kort album. De titel doet vermoeden dat we ook een deel II kunnen verwachten, meer materiaal zit waarschijnlijk in de pijplijn.

Kettel

Dit album staat vol met IDM en elektronica en dat maakt dat niet iedereen zich zal kunnen vinden in deze release. Bovendien is het geen bijzonder goed album. Degelijk, dat is zeker, maar niet bepaald vernieuwend. En dat is jammer, want Kettel heeft wel het talent om revolutionaire muziek te maken. Dit album is er een van de vele in de rij IDM releases. Als je een fan van het genre bent dan is dit album het beluisteren waard.

Tracklist:

01. Wombat
02. Dolend