DVD: DJ Krush - Ko No Michi

DJ Krush (echte naam: Hideaki Ishi) is geboren in 1962 en heeft voor een hiphop-DJ een respectabele leeftijd. Het verhaal gaat dat Hideaki zich heeft laten inspireren door de film 'Wild Style', vroeg in de jaren tachtig. Na het zien van de film kocht hij een setje draaitafels, waarna hij zich op het turntablism stortte. In 1987 vormde hij samen met een aantal andere DJ's de Krush Posse. Nu, meer dan 20 jaar later, breng hij een dvd uit. In de documentaire wordt hij vanaf 1995 gevolgd. Ko No Michi bevat, onder meer, unieke opnamen van zijn DJ-set op een dak in Shinjuku, Japan.

DJ Krush – Ko No Michi

De film duurt ongeveer 70 minuten en bestaat uit beelden die overwegend in sepia geschoten zijn. Op de muziek van DJ Krush komen verschillende mensen aan het woord die met hem hebben samengewerkt. Korte stukjes van steeds verschillende mensen uit de scene. Van rappers tot producers tot collega DJ's: ze doen allemaal een goed woordje voor Krush. Op deze manier krijg je een goed beeld van de persoon achter de DJ. Helaas gaat het zo ver dat de centrale persoon en zijn persoonlijkheid tot mythische proporties worden opgeblazen. Dat komt omdat er geen einde komt aan de lofuitingen. Werkelijk iedereen die aan het woord is komt superlatieven tekort. Het ontbreken van enige kritische noot gaat de kijker uiteindelijk tegenstaan.

DJ Krush

De muziek die in de documentaire te horen is, is erg lekker. Maar voor de muziek koop je geen dvd. Dat doe je voor de bewegende beelden. Helaas kunnen de beelden nog weinig toevoegen aan de fantastische muziek. De soundtrack is opgebouwd uit lome beats met de "feel" die voor DJ Krush zo typisch is. Daaroverheen zijn de verklaringen van plichtsgetrouwe collaborateurs ge-edit. Het gevolg is dat deze documentaire beter wegluistert dan dat hij wegkijkt.

Appearances:

Aesop Rock, Akira Sakata, Anticon, Black Thought, CL Smooth, Charlie Ahearn, Company Flow, DJ Cam, DJ Krush, DJ Shadow, Futura 2000, Ill-Bosstino, Inden, Kazufumi Kodama, Ken Shima, Kousuke Tsumura, Mr. Lif, Shinichi Kinoshita, Shuuzan Morita, Sly & Robbie, Tetsuro Naito, Zap Mama.

Links:

Label: Sony BMG Music Entertainment Releasedatum: 13 februari 2008