CD: Jerboa - Rockit Fuel

Jerboa (Frederik Dejongh) wordt ook wel de Belgische DJ Shadow genoemd. Een titel die hij met het album Rockit Fuel weer zal moeten waarmaken. Downbeat, hip hop en triphop is wat je kunt verwachten.

Jerboa – Rockit Fuel

Oosterse sferen trekken ons op een westerse beat het album in. Ook in de tweede track blijft die sfeer nog een beetje hangen. Het is een filmisch stukje muziek. Je ziet de hoofdpersoon voor je terwijl hij de juiste voorbereidingen treft om een groot schandaal aan het licht te brengen. Wat verderop ('Last Breath') stopt een oude cowboy om zijn verhaal te vertellen. De narrator weet met zijn rauwe whiskystem op een spannende manier zijn verhaal over de lome beats te draperen. Dat gebeurt zo intens dat je als luisteraars ook zonder de tekst woord voor woord te volgen mee op reis genomen wordt.

Waar het eerst een oude cowboy is, word je in 'Just Another Number' door een prachtige vrouwenstem vanaf de eerste seconde bij de strot gegrepen. Je móet blijven luisteren. Ze bouwt de spanning langzaam op, totdat de strijkers het nummer naar een ware apotheose brengen. Op reis door het land waar Jerboa de scepter zwaait komen we de cowboy nog een keer tegen. Hij heeft duidelijk veel te vertellen, maar hier wordt het iets te overdreven. Sterke verhalen zijn leuk, maar nu klinkt hij alsof hij nodig moet poepen. Dat terwijl zijn stem van nature echt boeiend genoeg is. Er is geen reden tot knijpen! Het laatste nummer is een erg open track. De beats zijn iets minder scherp. De oude cowboy vertelt zijn verhaal nu met zijn mondharmonica en dat geeft een interessante sound aan dit laatste nummer. Als hij z`n verhaal verteld heeft, ontpopt de track zich tot een pompend en zuigend monster dat bijna 11 minuten aanhoudt. Maar waarom zou je een verhaal blijven rekken als alles al gezegd is?

Jerboa

Dit album is degelijk, maar iets tè duister: het is lastig om het hele album in één keer te beluisteren. Hoogtepunten zijn 'Last Breath' en 'Just Another Number'. De rest is van mindere kwaliteit, maar niet echt slecht.

Tracklist:

01. Ignition
02. Cashbah