CD: VA - The Darkraver - More Than 20 Years Of His Royal Dar

The Darkraver (Steve Sweet) is absoluut één van de meest populaire hardcore dj's van Nederland. Dit Antilliaanse feestbeest houdt het al meer dan 20 jaar vol en dat is reden voor een jubileum cd; met dvd natuurlijk! De drie schijven van The Darkraver - More Than 20 Years Of His Royal Darkness worden geleverd in een digipack dat aan de binnenkant gelardeerd is met foto’s van een Steve Sweet op verschillende leeftijden. Het lijkt er op dat Steve eindelijk oud begint te worden en behoefte heeft aan een terugblik.

The Darkraver – More Than 20 Years Of His Royal Darkness

CD 1

Op de eerste schijf vind je over het algemeen de wat rustigere tracks. Deze mix bevat veel early hardcore. Een uitzondering vinden we aan het begin van de mix. Als derde track selecteerde Steve Sweet voor ons The Horrorist met 'Flesh Is The Fever'. Een geniale track, die toen hij werd uitgebracht, als één van de eerste releases meer de nadruk legde op het postapocalyptische karakter van hardcore, dan op de snelheid. Natuurlijk mag later in de mix, op nummer 14, 'Hardhead - Tu Tu Tu' (komtiedanhé) niet ontbreken. Het grote verschil tussen deze twee nummers laat gelijk de sterke, maar ook de zwakke kant van The Darkraver zien. Duister en vrolijk, bijna happy, volgen elkaar snel op. Hierdoor ontstaat het gevaar dat een mix als deze rommelig wordt. Gelukkig voor de luisteraar kunnen we hem er in dit geval van verdenken dat hij wat hulp heeft gehad van moderne digitale mixetchnieken. Hierdoor is er veel aandacht voor de trackselectie en volgorde. Dat leidt tot een aangename aaneenschakeling van klassiekers. Vooral de mix van 'Marshall Masters - Stereo Murder', 'Rexanthony - For You Marlene' en 'Dominium - Let Your Mind' ligt lekker in het gehoor. Andere hoogtepuntjes in deze mix zijn 'Gizmo & The Darkraver' - 'We Got The Juice', 'Citrus – Fascination' en 'DJ Yves vs. The Twins – Bloodbrain'. Vooral de track van Citrus roept nostalgische gevoelens op.

CD 2

Als je toe bent aan de tweede zilveren schijf dan wordt je verrast met de pianoklanken van Ultra-Sonic met 'Annihilating Rythm'. Een echt rave-anthem in de originele zin van het woord, inclusief juichend publiek op de achtergrond. Gelukkig is het daarna snel afgelopen met de cheesy pianorave als The Demoniac met 'One Two' de set komt versterken. De herkenbare sample draagt zeker bij aan het feestgevoel: je moet je echt inhouden om niet je maten te bellen en een feestje te bouwen. Wat verderop is het ouderwets hakken en zagen met 'Reyes - Rock With Me', gevolgd door 'Tschabos - Gibt Mir Die Bass'. De Rotterdams / Amerikaanse inbreng van 'Lenny Dee vs DJ Paul – Dopeman' is weer één van die typerende nummers van het hardcore genre aan het einde van de jaren ’90. En het houdt maar niet op! Wat dacht je van 'Ferocious - Everybody Reach For The Top' met heerlijke old-school smurfenstemmetjes en het oer-Rotterdamse 'Boy’s Interface' van DJ Rob. Eigenlijk zitten er te veel puike tracks in om ze allemaal op te noemen. Een laatste eervolle vermelding gaat dan ook naar Ech Heftag! met 'Den Haag Hakke!' (Of is het hakkûûûûh?)

DVD

De DVD die er bij zit kun je op twee manieren bekijken. De eerste manier is als fan van The Darkraver. Er is meer dan genoeg materiaal om je over te verbazen. Steve praat op een erg grappige manier een uur aan filmmateriaal aan elkaar. Materiaal dat in de laatste 15 jaar geschoten is. Het zal je niets verbazen dat zijn optredens bij Rave The City en Sensation Black voorbij komen, maar het mooiste fragment zit toch écht aan het einde van de DVD. Wat een feestbeest. De tweede manier waarop je de DVD kunt bekijken is als een beknopt overzicht van de ontwikkelingen in de hardcore scène. Het is erg mooi de kledingstijl te zien veranderen en wat beelden van party's uit de vroege jaren '90 te zien. Meestal voegt een DVD niets toe aan een release als deze, maar dit keer hebben ze er toch iets leuks van weten te maken.

The Darkraver

The Darkraver is er goed in geslaagd om, naast de herkenbare nummers, ook een aantal 'vergeten' tracks te selecteren. Niet alleen de hitjes die iedereen kent van toen, of van de hoeveelheid cd’s gevuld met hardcore klassiekers. Daarnaast is deze dubbelaar een feest van herkenning als het aankomt op samples. Dat maakt dat hij lekker wegluistert en je de neiging hebt om de samples hardop mee te schreeuwen. Tussen het grote aanbod van zwakke oldschool releases is dit een kwalitatief goede uitschieter. Zelfs de DVD loont de moeite van het kijken.

Tracklist:

CD 1:

1. Marcel Woods - De Bom 2001