CD: Dorine Bijl - Oud en Wijs Genoeg

Waar mening 'oudere' met zijn 68 zou gaan genieten van zijn/haar oude dag, na een lang en werkzaam leven, is deze leeftijd voor Dorine Bijl het begin van een nieuwe carrière. Tussen alle jonge nieuwkomers probeert zij een plaatsje te veroveren in de harten van muziekliefhebbers. Dat ze geen uitdaging uit de weg gaat, bewees ze al door als oudste deelneemster (67) mee te doen aan X-Factor, één van de vele talentenjachten die onze omroepen tegenwoordig rijk zijn. Ze mocht dan weliswaar niet tot de finalisten behoren, het heeft wel de aanzet gegeven voor een debuut-cd: Oud en Wijs Genoeg. Deze ligt sinds begin maart in de schappen.

Haar eigen woorden
"Door de beschermende houding van mijn ouders mocht ik niet erg veel in mijn jonge jaren. Ik moest eerst studeren, en voorlopig vooral niet met mijn zangambities aan de slag. Als ik vroeg wanneer dat dan wel mocht was het antwoord steevast: `Als je oud en wijs genoeg bent'. In mijn leven heb ik nogal gezorgd. Voor mijn ouders, als logopedist, als moeder van twee dochters, en de afgelopen 7 jaar als grootmoeder. Nu heb ik de tijd, en ga ik zingen! Ik stroop mijn mouwen op en ben benieuwd wat me te wachten staat. Ik denk dat mijn moeder me inmiddels wel oud en wijs genoeg vindt".

In een notendop vat dit wel heel goed samen hoe dit album tot stand is gekomen. Dorine heeft duidelijk gekozen om nu eens voor haarzelf te kiezen en haar droom waar te maken. De cd bevat vooral vertaalde covers van bekende nummers. De vertalingen zijn grotendeels van haar hand en naast de best aardige zangstem, heeft ze hier een goede neus voor. De manier waarop ze een nummer als 'Smile' van Charlie Chaplin weet te vertalen in 'Een Glimp Van Een Lach' is zeker knap te noemen. Ook háár versie van 'Feeling Good' - verrassend vertaald als 'Ik Voel Me Goed' - laat tekstuele vaardigheden zien.

Dorine Bijl

Eigen song
Gevestigde namen als Toon Hermans, Tom Waits en Jacques Brel mogen zich verheugen op haar interpretatie van hun nummers. Naast deze vele covers heeft Bijl ook een eigen song geschreven, 'Mijn Lied'. Ik geef toe, niet echt een originele titel, maar wel duidelijk toch? Het is háár lied.

Kort gezegd moet je misschien het album - als je het wilt kopen - wel bovenal kopen vanwege de teksten en niet zozeer voor de zangstem van Dorine. Alleen al voor het lef dat de vrouw toont, zou een redelijk aantal verkochte cd's gegund zijn. Ik vermoed dat de afzet vooral onder mede-senioren zal zijn. Het hedendaagse Engelstalige geweld gaat aan deze groep vaak voorbij en zij zullen dus meer op hebben met de vertalingen van Bijl. Voor het eerder genoemde lef verdiend deze cd gewoon drie sterren.

Tracklist

1. Altijd Blijf Ik Van Je Houden
2. Ik Voel Me Goed (Feeling Good)