Boek: Osamu Tezuka - Ananda (Boeddha 6)

Boeddha is een bijzondere boekenreeks van Uitgeverij L (de strip-imprint van uitgeverij Luitingh). In acht dikke mangastrips wordt het levensverhaal van Boeddha verteld, die zijn leven als Siddharta begon. Osamu Tezuka was één van Japans grootste Manga-kunstenaars en werd ook wel de 'god van Manga' genoemd. Hij schreef en tekende de boeken voornamelijk in de jaren zeventig. Tezuka's liefde voor de aarde en het milieu inspireerde hem tot het tekenen en schrijven van verhalen om mensen aan te zetten goed voor de aarde te zorgen. Eén van zijn bekendste creaties is Astro Boy, een robotjongetje dat een enorme beroemdheid werd in Japan. Tezuka stierf in 1989.

Verre van rechtvaardig
In de reeks zien we hoe Siddharta wordt geboren en opgroeit tot Boeddha. Tezuka's Boeddha-strips worden gekenmerkt door zijn aparte invalshoek. Hij kiest ervoor de wereld, waarin Siddharta zijn verlichting moet zoeken, keihard neer te zetten. Tezuka schetst een vroeger India, waar mensen hun leven zo goed mogelijk proberen te leiden. Er is altijd oorlog, honger en armoe. Ook het systeem van de kasten is verre van rechtvaardig. Siddharta/Boeddha speelt de hoofdrol in deze reeks, maar de strips worden bevolkt door volgelingen, vijanden, nevenpersonages en andere karakters die invloed hebben op Boeddha's vorming of beïnvloed worden door Boeddha. In dit deel weet Boeddha de weesjongen Ananda ten goede te bekeren. Ananda ontvangt het geschenk van onzichtbaarheid van de demon Mara. Mara voedt de jongen op met als uiteindelijke doel het elimineren van haar grootste vijand: Boeddha. Natuurlijk steekt deze Tezukaanse Boeddha daar op zijn eigen manier een stokje voor. Prachtig getekend, waarbij humor en wreedheden elkaar afwisselen.

Must-have
Boeddha's deel 7, Prins Ajatasattoe, volgt in april, waarna de reeks wordt afgerond in juni met Jetavana. In augustus zal L een nieuwe reeks van hem uitbrengen, Ode aan Kirihito, waarvan Hondenlevens het eerste deel zal zijn. Het gaat over een dokter (Tezuka was zelf een dokter, die het beroep evenwel niet uitoefende) die een vaccin probeert te vinden voor een nare ziekte, die mensen een hondengezicht geeft. Hij wordt zelf besmet en moet zich in de wrede wereld zien te redden. De Boeddha-reeks is een must-have voor iedereen die wel eens wat anders wil lezen en voor iedereen die wel eens een beetje aan het nadenken gezet wil worden. Maar ook voor iedereen die een uurtje vermaak wil en voor iedereen die originaliteit waardeert. Een absolute aanrader, al is het omdat de acht dikke boeken uiteindelijk een heel mooi plaatje vormen in de boekenkast.

Uitgever: Uitgeverij L. ISBN: 978 90 245 2249 1 Pagina's: 353