DVD: Anything but Love

Sommige mensen hebben wel eens het gevoel dat ze in een verkeerde tijd zijn geboren. Zo zijn er mensen die eens in de zoveel tijd een veldslag naspelen en doen alsof ze in de 17e eeuw leven. Anderen zoeken het dichter bij huis en voelen zich meer thuis in de jaren '50. De hoofdpersoon in Anything but Love is zo'n iemand. De film was al in 2002 in de Amerikaanse bioscopen te zien, met als titel Standard Time, maar werd in Nederland nooit uitgebracht. Nu, vijf jaar later, komt de film alsnog op de markt, op dvd. Beter laat dan nooit? Of toch maar beter nooit dan laat?

Billie Golden (Isabel Rose) is een allercharmantste zangeres in een slechtbezochte club. Ze komt amper rond en woont bij haar zeurderige moeder. Haar droom is om een grote ster te worden, zoals haar voorbeelden uit de jaren '50. Jammer genoeg wil het met haar carrière maar niet echt vlotten. Als ze op een gegeven moment een grote kans krijgt bij een auditie lijkt ze haar doel te kunnen bereiken. Ze doet het prima, maar de knullige pianist Elliott verprutst het voor haar. Ze is bitter teleurgesteld, maar ze vergeet haar verdriet al snel als ze Greg ontmoet, een oude vlam. Hij is een succesvol advocaat en leeft in een compleet andere wereld dan Billie. Ondertussen dreigt Billie haar baantje als zangeres kwijt te raken omdat ze geen piano kan spelen. Ze belt tientallen pianoleraren, maar er is niemand die haar kan bekoren. Gelukkig kan ze uiteindelijk voor een lage prijs bij iemand terecht. Het blijkt Elliott te zijn. Eigenlijk wil ze niets met hem te maken hebben, maar ze besluit het er toch maar op te wagen. Er bloeit een bijzondere vriendschap op tussen Billie en Elliot, terwijl haar relatie met Greg steeds serieuzer wordt. Die wil dat ze stopt met haar zangcarrière. Kiest ze voor een rijk en zeker leven, of jaagt ze haar dromen achterna? En met wie?

Anything but Love is een lieve, charmante romantische komedie. Geen enkel cliché wordt geschuwd, maar de film heeft dan ook niet de pretentie om vernieuwend te zijn. Eerder het tegendeel. Door gebruik te maken van alle succesvolle verhaaltechnieken én door de bijzonder charmante cast, is Anything but Love een heerlijke film geworden. Geen diepliggende verhaallijnen, geen acteurs die zichzelf belangrijker vinden dan de film én prachtige filmlocaties maken deze film tot een aanrader. Hoofdpersoon Billie is een zoekende (en overdreven glimlachende) vrouw die in meerdere opzichten zo uit de jaren '50 lijkt te zijn weggelopen. Het biedt een bijzondere invalshoek voor een vrij standaard verhaal, al is de muzikale invulling van Billies dagdromen soms wat vergezocht.

De release op dvd is teleurstellend. De film staat er prima op, maar de dvd bevat helemaal geen extra's. Jammer, want zowel film als cast zijn best geschikt om meer over te vertellen. Het is een raadsel waarom de film nu met een andere titel en zoveel later pas uitkomt, want de film is als luchtig romantisch tussendoortje zeker de moeite waard.

Label: VideoFilm Express Releasedatum: 22 augustus 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: Geen