DVD: .45

In 2006 kwam er een film uit die net zo cool moest zijn als Pulp Fiction en waarin ‘rising star’ Milla Jovovich de belichaming van vrouwelijke macht en kracht moest uitstralen. Deze film heette ‘.45’ en werd geschreven en geregisseerd door (de volledig onbekende) Gary Lennon. Hij maakt het zichzelf bijzonder moeilijk door veelvuldig gebruik te maken van acteurs die het publiek in korte monologen rechtstreeks aanspreken en met een verhaal dat een beetje op twee gedachten hinkt. Aan de ene kant de edgy, coole zelfkant van de samenleving in een slechte wijk in de grote stad. Aan de andere kant een haast moralistisch thema, namelijk een echte ‘empowerment-story’ over een vrouw die de kracht vindt om iets te doen aan huiselijk geweld.

Angus Macfadyen (Equilibrium, Saw III) speelt de vriend van Kat, Big Al. Hij zet de rol van brute alcoholist, die in wapens handelt, neer als een irrationele schoft die eigenlijk te groot is om echt aan te pakken, maar te klein om zijn eigen handelen te overzien. Door het gebrek aan zelfkennis bij dit personage (en de algemene sfeer van coolheid die hangt in de eerste helft van de film) is het moeilijk om enige diepgang te vinden in het verhaal. Wanneer het verhaal dan ook plots een wending neemt richting het pathetische (de huiselijke geweld-plot) is het des te moeilijker voor het publiek om te incasseren dat het verhaal ook nog pretendeert een onvoorziene twist in het einde te verwerken.

Jovovich (ook een aspirerend singer-songwriter en model voor Chanel) schittert in deze film als een geile chick, die het verdient om haar wraak te krijgen. De acteurs die de bijpersonages spelen, zoals de GGD-medewerker en de lesbische vriendin van Kat, hebben het evenals Jovovich moeilijk om te switchen tussen de twee genres en de grove stijlingreep van het rechtstreeks in de camera oreren. Het risico dat Lennon neemt met deze onsubtiele manier van vertellen, pakt wat mij betreft verkeerd uit, omdat het niks toevoegt (behalve een zweem van coolheid) en omdat het opvallend de incompetentie van Lennon als persoonlijk dramaschrijver verraadt.

De pretenties die deze film heeft (Tagline: ‘Nobody does revenge like a woman’) kan Lennon niet waarmaken, hoe zeer Macfayden en Jovovich ook hun best doen. De dvd-release van deze flop lijkt het meest op een laatste poging om nog wat geld te slaan uit deze productie, maar dat is natuurlijk altijd de bedoeling van een dvd-release. Echter, echte extra’s ontbreken en er staat een opvallende spelfout in het titelmenu. Deze film is niet goed, maar ook niet tenenkrommend slecht en als je zelf nooit kon kiezen tussen ‘Kill Bill’ en ‘The Color Purple’ is dit misschien wel een aardige tussenweg.

Label: Capitol Films Releasedatum: September 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: