DVD: Cidade de Deus

Cidade de Deus (2002, City of God) is niet alleen een slechte buurt in Rio de Janeiro, het is ook een goede film van de maker van The Constant Gardener, Fernando Merielles. In een film met zoveel belangrijke bijpersonages wordt hij ondersteund door de verder onbekende Katia Lund in zijn regie. De film vertelt het verhaal van Raket, een jongen met een droom om fotojournalist te worden. Hij groeit op in een wijk die gedomineerd wordt door jeugdbendes. Het verhaal is gebaseerd op de waargebeurde bendeoorlogen die in de jaren ’70 de wijk teisterden. De aanloop naar deze orgie van geweld wordt nagegaan door de jaren ’60 heen en langs een rij aan andere illustere gangsters, zoals Dobbeltje, Por, Moker en Bieftstuk-Friet.

Deze levendige film zet vraagtekens bij de definitie van uitzichtloosheid en gerechtigheid, in de zin dat het voor iedereen in de wijk gevaarlijk is en je haast niemand moreel kunt afkeuren. We volgen het leven van een opgroeiende Raket die van dichtbij meemaakt hoe kleinschalige criminaliteit in de wijk uitgroeit tot een bendeoorlog waarbij iedereen partij moet kiezen. Niemand ontkomt aan de spiraal van geweld. Raket probeert zich op te werken tot een fotojournalist voor een grote krant, maar zijn verhaal is niet het enige verhaal dat verteld wordt. Door chronologisch opvolgende verhalen van karakters die elkaar leren kennen, grijpt dit verhaal in elkaar tot een afgewogen vertelling met een vlot tempo.

Het camerawerk en het kleurgebruik geven een impressie van een bruisende wijk, waar iedereen zijn eigen motief heeft en het leven dag en nacht doorgaat. De lokale Braziliaanse taal die de personages bezigen en de muziek maken het sambagevoel compleet. Een film dus uit de Europese school (in tegenstelling tot de Hollywood school), maar met een Zuid-Amerikaanse inslag. Met een lengte van meer dan twee uur is het knap dat je als kijker geboeid toekijkt hoe de spanningen escaleren en hoe kleine vergissingen de boel laten exploderen. Voor deze dvd-uitgave van de film ontbreken de reguliere extra’s niet (trailer, extra scènes), maar er is ook plaats voor een videoclip, een toegevoegde prijswinnende korte film, ‘Palace II’ en een animatiefilmpje naar aanleiding van de Oscarnominatie voor deze film (de laatstgenoemde zijn beide Braziliaans en zonder ondertiteling).

Het sterke verhaal, het naturel acteren van de semiprofessionele acteurs en het originele camerawerk maken deze film tot een toppertje binnen de niet-Engels gesproken recente cinema. De extra’s zijn zeker de moeite waard, maar als je het Braziliaans niet machtig bent, gaan sommige hiervan echt aan je voorbij. Bij vlagen geestig en altijd keihard is deze film een goede toevoeging aan je DVD kast.

Label: Cinemadeluxe Releasedatum: 28 juni 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: