DVD: Dutch Touch

Voor het jaar 2007 heeft het allerbekendste Nederlandse hiphop-label Top Notch een DVD uitgebracht over 3 Nederlandse rappers: Brainpower, Duvel (van Duvel Duvel) en Jay Collins. De feature film geeft een kijkje in de oorsprong en het dagelijkse leven van deze artiesten, die elk op hun eigen manier met hiphop leven. Regie en scenario waren in handen van een meisje die al eerder een filmpje maakte over de Nederlandse hiphop, maar dan van de groep Postmen: Ulrike Helmer. De maakster is duidelijk betrokken bij het onderwerp en gaat samen met haar hoofdpersonages op zoek naar wat de ‘dutch touch’ is in Nederlandse hiphop.

Voor de doorgewinterde hiphopkenner is er nauwelijks iets nieuws te vinden in het verhaal. Gelukkig zijn er nog de extra’s die de kijker wat dieper meeneemen in interviews, die ook deels in de film te zien zijn. Veel aandacht lijkt ook besteed aan het geluid van de film en er dient gezegd te worden dat er slechts zelden zulke heldere raps klonken als je zit te kijken naar live-registraties van hiphopartiesten. De film doet een aantal hoogtepunten aan, zoals Brainpowers bezoek in New York voor zijn album ‘Even stil’ en het optreden van de artiesten uit de Top Notch stal op Lowlands 2006.

De film faalt echter werkelijk te boeien: er is dus niks nieuws te horen, de rode draad in de film is nauwelijks te volgen en je kunt dan ook meer spreken van een degelijke infomercial. Een dramatisch hoogtepunt als het vertrek van Rein de Vos uit de formatie Duvel Duvel, wordt wel eventjes aangestipt, maar de maakster slaagt er niet in dit werkelijk uit te diepen. Laat het dan weg, als je dit niet wilt en zorg gewoon voor een helder overzicht van het verleden en de stand van zaken in de Nederlandse hiphop, zeg ik.

Deze film is leuk voor de mensen die benieuwd zijn naar het persoonlijke leven van Duvel, Jay Collins (Wie? Ja, ook dat is een probleem) en Brainpower. Nergens vind ik echter een duidelijke visie op de ‘Nederlandse identiteit’ in de nationale hiphop scene. Wordt hier dus wederom bewezen dat deze nationale identiteit niet bestaat? Als je een beetje de weg weet in de Nederlandse hiphop, kun je deze DVD beter laten liggen. Of misschien wil je graag een overzichtje in huis hebben van Nederlandse hiphop anno 2006/2007 om later aan je kinderen te laten zien, die denken dat Run DMC een klassieke componist was.

Label: Top Notch Releasedatum: 14 december 2006 Kijkwijzer:
Waardering film:
Waardering extra's: