DVD: In de schaduw van de overwinning

In 1986 komen een aantal grote Nederlandse producties uit, waarvan De Aanslag de meest bekende is (het bekende spinnende wiel van de neergevallen fiets). In de schaduw van deze kleine kaskraker kwam er echter nog een film uit, later opgedeeld in een miniserie van drie delen: In de Schaduw van de Overwinning.
Ruwweg de overgebleven van de beste van Nederlandse acteurs van die tijd, werden gecast voor deze film van Ate de Jong: Jeroen Krabbé, Edwin de Vries en Rijk de Gooyer. En de filmmaatschappij is nu gekomen met een re-release van deze relatief onbekend gebleven film.

Wie is Von Spiegel?
In het najaar van 1942 beginnen de massale joden-transporten naar Polen. David Blumberg (Edwin de Vries) is een Joodse man van aanzien die bezig is een lijst samen te stellen van mensen die in plaats van op transport te worden gezet, zullen emigreren naar Zwitserland. Hij wordt hierbij geholpen door een mysterieuze generaal Von Spiegel, wiens identiteit hij koste wat kost geheim wil houden voor de Duitsers, waarmee hij noodgedwongen moet samenwerken.

Peter de Vries (Jeroen Krabbé) is lid van een kleine verzetsgroep die aanslagen pleegt om de Duitse bezetter te saboteren. Ondertussen flirt hij er lustig op los met de dames in zijn verzetsgroepje, terwijl hijzelf een getrouwd man is. Wanneer de twee mannen met elkaar kennismaken ontstaat er een ideologische strijd over wat nu precies verzet inhoudt en wat iemand daarvoor moet overhebben en laten.

De films van de jaren ‘80
Afgezien van beperkt voorgeschoteld bloot is deze film op meerdere manieren een typisch kind van de jaren ’80 film in Nederland. Wat opvalt is dat er geen gebruik is gemaakt van ‘digital remastering’ of ‘remixed score’ of iets dergelijks. Nee, de film is af en toe wat onder- of bovenbelicht en zelfs wat korrelig te noemen. Ook typisch is de wat obscure beeldpoëzie in de montage, waardoor je plotseling vier seconden naar een klok zit te kijken, maar je weet niet goed waarom.

Alhoewel de verstaanbaarheid dik in orde is, ontkwam de film blijkbaar niet aan wat opvallende ‘dubbing’; het opnieuw opnemen van stemmen om later onder het beeld te plakken, in plaats van opgenomen op de set. Zo lijkt het soms opeens alsof De Vries oorspronkelijk Duits in de film sprak, tijdens een dramatische close-up. Maar gelukkig is de bezetting voorbij.

In de schaduw van de overwinning
De film doet, beter dan 'De Aanslag' en 'Soldaat van Oranje' durf ik te stellen, recht aan de realiteit van de oorlogsjaren in bezet Nederland. Voortdurend wringt Ate de Jong zich in allerlei bochten om te laten zien dat niet elke Duitser de duivel is en niet elke Nederlander een verzetsheld. Daarom is deze film beter geschikt om te bespreken voor je profielwerkstuk of een verslag voor geschiedenis dan de twee veel bekendere Nederlandse films over de oorlogstijd.

Voor de extra’s hoef je deze 2-dvd box, met daarop de tot drie afleveringen gesneden film, niet te kopen: die zijn er namelijk niet. Afgezien van wat trailers van Nederlandse films die nog ouder zijn. Spannend is deze film zeker te noemen, maar door de overduidelijke karakteriseringen en de verschrikkelijke voice-over die aan het begin van aflevering 2 en 3 nog even herhaalt wat je daarvoor gezien hebt, verdient deze heruitgave voor mij niet meer dan een wat lauw onthaal. Zeg maar net zoals de overwinning van Jesse Owens op de Olympische Spelen van Berlijn 1936, die in de schaduw stond van een hele grote swastika.

Label: Bridge Pictures/Sigma Pictures Releasedatum: 19 mei 2007
Kijkwijzer:
Waardering: Waardering Extra's: