DVD: The Nativity Story

Het is bijna kerstmis en het verhaal van de geboorte van Jezus Christus is misschien wel het meest bekende verhaal ter wereld (wellicht op de hielen gevolgd door Disneyklassiekers). De DVD uitgave van The Nativity Story is tweeledig. Het bevat een speelfilm waarin Maria, die zwanger wordt, de hoofdrol speelt. Ze is op weg naar Bethlehem met haar man Jozef. Daarnaast hoort er bij deze uitgave, in een houten doosje, een documentaire over de historische context van het verhaal over de geboorte van Christus en zijn jongere jaren, gepresenteerd door Roger Moore.

Het bekende verhaal
De film begint in Nazareth, de plek waar Maria en Jozef wonen. Maria wordt uitgehuwelijkt aan Jozef, om de armoede die voortkomt uit de Romeinse bezetting voor haar familie te verlichten. Het verhaal eindigt (pas op: grote spoiler) met de geboorte van Jezus Christus in een grot bij Bethlehem. De film en documentaire hebben een relatief lage maar degelijke productiewaarde, die voornamelijk gestoken is in het filmen op locatie (Israël) en het historisch aannemelijk maken van het verhaal. Het scenario is opgeleukt door wat ‘comic relief’ van de drie wijzen uit het oosten, die onderweg zijn naar Bethlehem. De rol van de slechte koning Herodes, op jacht naar Jezus, komt voor de rekening van Ciarán Hinds (bekend van zijn rol als Julias Ceasar in de serie Rome).

Christelijk-wetenschappelijk
De documentaire op de tweede DVD in het houten doosje probeert een wetenschappelijk-historisch vernis te geven aan het verhaal zoals het in de film verteld wordt. Er worden drie professoren aangehaald, Roger Moore praat op een olijke manier de samengeraapte voorbeelden aan elkaar en de premisse lijkt te zijn: alhoewel het (kerstmis)verhaal aannemelijk is, kunnen wonderen niet bewezen worden. En dus moet het wel waar zijn. Of het nou montage is of niet, de professoren (van Christelijke universiteiten) lijken in hun aannames, historisch onderzoek naast aannemelijk fictie te plaatsen. Overige extra's zijn niet opgenomen op één van beide schijfjes.

Zijlijnen
Zijlijnen in de documentaire vertellen het verhaal van de vondst van een aantal apogriefe evangelieën (dat wil zeggen: verhalen over het leven van christus, die niet in de Bijbel zijn opgenomen) en komt met 3 voorbeelden van wonderen in onze tijd, die gelinkt worden aan de reis van Maria, Jozef en Christus. De reis is een episode uit het bijbelverhaal dat niet voorkomt in de film. De documentaire heeft een duidelijk televisie-karakter (geimpliceerde reclame-breaks) en televisie-kwaliteit. Wat je er in ieder geval niet van moet wachten is een degelijke wetenschappelijk afweging van de bronnen rond het jaar 0. Er wordt zelfs niet vermeld dat kerstmis, de geboorte van Jezus, waarschijnlijk niet viel rond het eind van December. Als Hij al ooit bestaan heeft, is dat in ieder geval wel voortdurend de premisse.

Geloof, heiden
De documentaire geeft een nare nasmaak, gezien de wetenschappelijk pretentie. Het doel van de tweede DVD lijkt voornamelijk om mensen op het randje van het geloof om te doen slaan naar het christelijke geloof. Puur geloof lijkt niet meer te volstaan in onze tijd. De dramatisering van de verhalen, die moeten aantonen dat wonderen nog steeds gebeuren op het pad van de Heilige Familie, zijn nauwelijks overtuigend te noemen. En dat is het acteerwerk in de film op schijfje één in ieder geval wel te noemen. Aangezien het verhaal het niet moet hebben van sterke plottwists, was het waarschijnlijk inderdaad een goed idee om een oscar-genomineerde actrice te casten voor de rol van Maria (Keisha Castle-Hughes, die Koningin van Naboo speelde in Starwars: Episode III).

De conclusie is eigenlijk dat het wel een leuke film is voor je opa of oma. Of misschien voor andere religieuzen in je kennissenkring. Maar het bevredigd nergens een oprechte nieuwsgierigheid naar de historische kern achter het evangelie. Verwacht ook zeker niet een spectactulair bloedbad zoals Mel Gibson’s Passion of the Christ. Deze film is gemaakt voor fatsoenlijke EO-kijkers, die hun fantasie over de tocht van Jozef en Maria nieuw leven willen inblazen. Wat de film wel doet is een kijk geven op de motieven van de hoofdrolspelers in het verhaal, losjes gebaseerd op de historische werkelijkheid, voorzover wie die kunnen kennen.

Label: New Line Cinema Releasedatum: al uit Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering documentaire: