DVD: The Host

Inleiding.
In de reeks ‘AsiaMania’, bekend van de films die uitgezonden worden door MTV, is een nieuwe film uitgekomen: The Host (originele Koreaanse titel, Latijnse letters): Gwoemul. De film is een horror-film over een uit de kluiten gewassen modderkruiper, die zich ophoudt in hedendaags Seoul. Als de familie Park in aanraking komt met het wezen en een familielid aan hen ontnomen wordt, wordt de jacht ingezet door vier mensen die hiervoor duidelijk niet gekwalificeerd zijn. Een vleugje conspiracy en verbluffende CGI (computeranimaties) maken deze film compleet.

De cover van de DVD bij de Europese release.

Genrefilm.
The Host is een genre-film en op deze manier kun je ook het beste naar deze film kijken. Dat wil niet zeggen dat dit per definitie een diskwalificering is. Voornamelijk op het gebied van animaties, die het monster tot leven wekken, scoort deze film hoog in zijn genre. (Voor de echte cracks: vergelijk de monsters uit 'WXIII Patlabor' en deze film.) Ook cinematografisch zit deze film goed in elkaar, dat wil zeggen: er wordt bij tijd en wijlen een poëtisch vleugje ingebracht in de cameravoering. Als je op zoekt bent naar een hoop gore en waanzinnige veldslagen kun je deze film beter laten liggen. Er zit wel een uitgebreide bonus-dvd bij, met daarop een nogal nerdy gag-reel, deleted scenes en een arsenaal aan interviews. Deze bonus-dvd is ook interessant voor mensen die kicken op het maken van visual effects, want hieraan wordt uitgebreid aandacht besteed op de bonus-dvd.

Park Gang-Du en Hyun-Seo rennen weg voor iets verschrikkelijks.

De modderkruiper leeft.
De film begint en het hoofdpersonage Park Gang-Du, een vader van eind dertig, slijt zijn dagen in de toko aan de Han-Rivier van zijn vader Hie-Bong. De verder rustige dag wordt bruut verstoord als plotseling ‘The Host’ opduikt uit de rivier en begint aan zijn eerste massa-slachting. Er wordt dus weinig aandacht in deze film besteed aan het opbouwen naar de looks van het monster. Het jongste lid van de familie Park, Hyun-Seo, dochter van het hoofdpersonage, wordt door het monster meegenomen de rivier in. En vanaf dat moment gaan haar opa, de tokohouder en haar tante, olympisch boogschutter, achter het rivierbeest aan. Hyun-Seo's oom, een agressieve dronkelap en haar vader, Gang-Du, helpen in de jacht om het te doden en daarmee innerlijke rust voor de familie te vinden.

Als je beeldvullend nadrukkelijk een kant op kijkt in een horror-film, had je beter ogen in je rug.

Conclusie.
De film is wat mij betreft geslaagd in zijn genre. Er zitten een paar aardig gore dingen en schrikeffecten in, maar niets wat je kleine zusje nachtenlang wakker zou houden. Het middendeel van de film is enigszins traag, maar heeft wel een twee secundaire plots, die ingelost worden aan het eind. Gelukkig verzandt deze film niet in eindeloze blikkenwisselingen, zoals me wel eens in slaap doet sukkelen op de vrijdagavond bij MTV. Voornamelijk in het camerawerk en de visual effects excelleert deze film, zeker voor het genre. Als je dus geen genoeg kunt krijgen van Aziatische horror-flicks of als je wilt zien hoe een gigantische modderkruiper eruitziet volgens Koreanen, is dit geen miskoop.

Label: A-Film Release: 18 oktober 2007 Kijkwijzer:
Waardering film:
Waardering extra's: