Concert: Suzanne Vega in Tivoli

Alweer 22 jaar geleden bracht Suzanne Vega haar debuutsingle 'Marlene on the Wall' voor de eerste keer uit. Een groot succes werd het toen nog niet, de tweede release in 1986 deed het al een stuk beter. Meer dan twee decennia later begint mevrouw weer aan een tour naar aanleiding van het nieuwe album Beauty & Crime. Dinsdagavond stond ze in een sfeervol Tivoli en kwam Marlene na al die jaren weer voorbij.

2001 was het jaar waarin Suzanne Vega haar vorige album uitbracht, dus de fans hebben lang moeten wachten op een vervolg. Na zes jaar heeft mevrouw Vega haar creativiteit weer uit de kast gehaald en dit getransformeerd tot een nieuw album dat voornamelijk verhaalt over New York. Deze stad is dan ook een terugkerend fenomeen tijdens het concert.
Het veelal oudere publiek wachtte de aftrap rustig af en kon vooraf luisteren naar de schone klanken van liedjesschrijfster Lea. Een enthousiaste jonge vrouw die met alleen een gitaar het publiek opwarmde voor de hoofdact.
Rond 21.30 betrad Suzanne Vega met haar band het donkere podium, de verlichting was minimaal en door het beperkte gebruik van de rookmachines leek het podium hierdoor wat kaal. Vega wist echter met haar charmes en praatjes alle aandacht naar zich toe te trekken. Ze trapten af met, hoe kan het ook anders, een nummer over haar favoriete stad: 'New York Is A Woman'. Nog meer nieuwe nummers volgden, zo kwamen 'Ludlow Street' en 'Pornographer's Dream' vroeg in de set voorbij.

Het was het eerste optreden van haar nieuwe tour en dat was soms wel te merken. Van minstens vier nummers was ze een stuk tekst kwijt en het inzetten van de zang ging ook niet altijd even soepel. Naarmate de set vorderde had ze de boel weer onder controle en oudere nummers zoals het heerlijke 'In Liverpool' werden naadloos gepresenteerd aan het publiek.
De hits 'Luka' en 'Tom's Diner' werden bewaard voor het toetje. En om het cirkeltje rond te maken kwam in de toegift dan eindelijk haar eerste single weer terug 'Marlene on the Wall'. Het was duidelijk dat ze nog even moest inkomen, maar al met al zette Suzanne Vega na al die jaren van afwezigheid een bevredigend optreden neer, dat uitkwam op 3,5 ster.