CD: Jeremey Warmsley - The Art of Fiction

Ooit geweten dat Patrick Wolf een tweelingbroer heeft? Ik ook niet, totdat ik het debuutalbum van de Londense singer-songwriter Jeremy Warmsley ontving. De overeenkomsten zijn zo groot dat ze wel familie moeten zijn. Beide muzikanten zijn geboren in hetzelfde jaar in Londen, hebben zelfs bij elkaar op school gezeten en delen ook nog eens de voorliefde voor popfolk gemaakt op de computer. Warmsley lijkt alleen wat meer tijd nodig te hebben om zichzelf te ontwikkelen, maar de drumcomputer en violen doen ontegenzeggelijk aan zijn beroemdere broer denken.

Verschillen zijn er ook, maar niet allen positief. Zo is Warmsley alles behalve een goede zanger. Dat is geen ramp natuurlijk, grootheden als Bob Dylan en Tom Waits hebben ook absoluut geen mooie stem, maar ze hebben wel timbre, een eigen klankkleur. Warmsleys vocalen zijn ook wel herkenbaar, maar vaak te geknepen, zelfs tegen het valse aan. Wanneer hij zich inhoudt, er een achtergrondkoortje tegen aangooit en de instrumenten het werk laat doen is er gelukkig weinig van te merken. Instrumentaal zit het in ieder geval wel goed. Net als zijn muzikale broer schuwt hij de diversiteit niet. Piano, gitaar, elektronica, vreemde geluiden die niet te plaatsen zijn; het zit er allemaal in op The Art of Fiction.

Hoogtepunt A Matter of Principle is opvallend genoeg juist heel eenvoudig. Simpele drums, trage elektronica, Warmsley vertelt meer dan hij zingt. De zin "I made you a gift of the sea" wordt constant herhaald en vervormd. Een prachtige folktronica song in zijn eenvoud, waarin melodie, sfeer en lyrics centraal staan.

Spijtig genoeg is dat niet het geval op het merendeel van The Art of Fiction. Het klinkt vaak te overgeproduceerd en te onsamenhangend. Misschien dat hij stiekem bij Patrick Wolf kan afkijken hoe je een album kan creëren dat ondanks de elektronica toch een algehele sprookjesachtige sfeer uitademt. Er staan genoeg goede nummers op, maar toch nog te veel missers die in de categorie net-niet vallen. Maar de potentie is er zeker.

Label: Transgressive Releasedatum: 9 april 2007 Waardering: