Theater: Fire of Anatolia

De komende weken raast er een Turkse sensatie door de theaters in Nederland. De dansshow Fire of Anatolia heeft vanaf 2001 al zo'n acht miljoen bezoekers geboeid door uiteenlopende choreografieën, mooie kostuums en schitterende belichting. Afgelopen weekend mocht ik zelf ondervinden waarom bijna iedere zaal in Nederland nu al is uitverkocht...

Fire of Anatolia is een project onder leiding van choreograaf en artistiek directeur Mustafa Erdogan. De dansgroep tourt al een aantal jaar over de hele wereld. Door een klein gat in de agenda is de dansgroep in staat om de komende weken ons land aan te doen. Gezien alle positieve publiciteit nam ik vol verwachting plaats in de volle zaal.

Al snel is duidelijk wat de kracht van de show is: traditionele Turkse invloeden worden tijdens de voorstelling op subtiele manier vermengd met andere Oosterse èn Westerse invloeden. Een dosis Riverdance gemengd met een klein deel capoeira, een vleugje West Side Story en een subtiele acrobatische topping tot besluit. De muziek is afwisselend en opzwepend, variërend tussen traditioneel en modern. De belichting is tot slot erg sfeervol.

Ik heb nog nooit zoveel energie in een voorstelling gezien, je kunt bijna spreken van caloriemishandeling. De afgetrainde lijven van de dames en heren voor je - nergens een gram vet te veel - lijken dit te bewijzen. Het podium is regelmatig gevuld met zo'n dertig dansers, er word gesleept met diverse attributen en voor je het weet heeft iedereen zich alweer in een nieuw kostuum gehesen. Ik heb werkelijk niemand op een foutje kunnen betrappen: de mannen en vrouwen dansen met een discipline en een nauwkeurigheid waar je stil van wordt. Een mooi voorbeeld zijn de sprongen die gemaakt worden: nergens is dan nog een voet aan de vloer te bekennen.

Het gehele optreden duurt iets meer dan anderhalf uur, onderbroken door een pauze van twintig minuten. Het grootste deel van de voorstelling beeldt de dansgroep het verhaal uit van de mythologie en de geschiedenis van Anatolia. Elementen als leven en dood, het goed en het kwaad worden door de dansers op verschillende en herkenbare manieren uitgebeeld. Het laatste deel van de voorstelling lijkt een grote toegift: de dansers sluiten de show spectaculair af met behulp van een aantal grote trommels die flink wat herrie produceren. Het resultaat is een zaal die bruist van energie. De staande ovatie die volgt is dan ook echt verdiend.

Fire of Anatolia is het best te omschrijven als een aangename en energieke multi-culturele achtbaanrit. Door de perfectie combinatie van Oosterse en Westerse invloeden zal deze show iedere bezoeker van jong tot oud aanspreken. Mocht je nog kaarten kunnen krijgen, dan moet je deze dansshow zeker gaan zien.

Meer informatie en de agenda is te zien op de (niet al te best in het Engels vertaalde) website Fire of Anatolia. Kaarten zijn verkrijgbaar bij de betreffende theaters.

Locatie: Theater Geert Teis, Stadskanaal Datum: 16 februari 2007