DVD: The Da Vinci Files

Een van de tegenvallers in de bioscoop dit jaar was de Da Vinci Code met Tom Hanks. Nu zijn boekverfilmingen altijd wel een verhaal apart, zelden is het resultaat echt bevredigend. Bij een boek als Dan Browns Da Vinci Code was een echt goed resultaat eigenlijk ook niet mogelijk. Zoveel verwikkelingen, zoveel kleine feitjes, daar is de tijdsduur van een gemiddelde film gewoon te kort voor. Het medium leent zich wel voor het uitleggen van alle achtergronden, maar binnen de structuur van een film past dat gewoon niet. Daar willen we spektakel! Afgescheurde ledematen! Special effects die een Philips Ambilight gewoon overbodig maken!

Voor een diepgaande uitleg over Da Vinci, het boek zelf en de Opus Dei kijken we wel gewoon naar een documentaire. House Of Knowledge brengt drie afleveringen over deze drie onderwerpen in een box uit. Om precies te zijn dus:
- Beyond the Da Vinci Code
- Leonardo da Vinci
- Opus Dei & The Da Vinci Code

Beyond the Da Vinci Code duurt een anderhalf uur en gaat dieper in op de stellingen gebruikt in Dan Browns boek. Er zit vaak een kern van waarheid in, maar wat is die waarheid dan en in hoeverre is er een flinke draai aan gegeven? In de documentaire wordt niet altijd zonder een vooringenomen mening gekeken naar de feitjes en dat de meeste van Browns stellingen onderuit gehaald worden, schept dan ook geen verbazing. Ook komen experts aan het woord over de mogelijkheden. Niet alles is immers glashard te staven en er wordt al snel gesproken over "waarschijnlijk" enzovoort. Sterk punt is natuurlijk de mening dat Dan Brown wel heeft bereikt dat we nadenken over religie en de symbolen om ons heen. Wat je gelooft, of dat nu religie of wetenschap is, maak dat zelf uit. Het klinkt makkelijker gezegd dan gedaan. Een van de experts is natuurlijk Richard Leigh, de schrijver van Holy Blood, Holy Grail, welke zelfs RTL Boulevard heeft bereikt.

De mysterieuze organisatie in de Da Vinci Code is de religieuze beweging Opus Dei. In het boek en de film afgeschilderd als een haast terroristische organisatie die geen middel schuwt om haar doel te bereiken. Dat viel niet echt in goede aarde bij de katholieke kerk. Zeker niet aangezien de vorige paus persoonlijk betrokken was bij de Opus Dei. Nu zal deze organisatie vast geen moordende monniken hebben, maar in hoeverre klopt de rest van het geschetste beeld? In hoeverre is het geen sekte te noemen? Aarts conservatief, vrouwen als broedmachine geketend aan het aanrecht� Welhaast een tweede Skull & Bones misschien, aangezien ze invloed op de politiek als recht zien? Only in America, meer dan eens lijken Bush' besluiten doorspekt van religeuze motieven immers. In deze docu worden simpelweg feiten onderzocht op waarheid en komen mensen aan bod van Opus Dei, maar ook ex-leden. Ook hier geldt dat Dan Brown meer fictie heeft geschreven dan werkelijkheid, maar waar rook is...

De documentaire Leonardo da Vinci gaat uiteraard over deze legende, voluit Leonardo di ser Piero da Vinci geheten. Deze docu gaat voornamelijk over zijn kunstwerken, maar ook over zijn leven. Deze duizendpoot was gewoon een Einstein, al was die term in de 15e eeuw natuurlijk nog nauwelijks bekend. Hij was zijn tijd ver vooruit en dat leverde natuurlijk regelmatig problemen op. In de documentaire komt de manier waarop Da Vinci de kerk en anderen wist te omzeilen via zijn kunst aan bod. Op zich wordt er niet heel uitgebreid ingegaan op de link tussen Da Vinci en het boek, maar meer dan de moeite waard.

Inhoudelijk zit het dus wel snor. De onderwerpen lenen zich er natuurlijk ook voor. Mystieke organisatie, een visionair als Da Vinci en nog wat samenzweringen, samen met een incompleet beeld en geheimhouding wekt al snel de interesse. Dat is maar goed ook, want zonder interesse zijn de documentaires beduidend minder. Met name Beyond the Da Vinci Code is visueel niet erg aantrekkelijk. Beste special effect is de rook rond nicotine junk Richard Leigh. Voor de vele liefhebbers van de Da Vinci Code is aanschaf een veilige gok. De documentaires op zichzelf vereisen wel een op zijn minst latente interesse vooraf.

Label: House Of Knowledge Releasedatum: 25 december 2006
Kijkwijzer: Waardering: