CD : Roxette - The Roxbox. 1986 tot 2006

Roxette - The RoxBoxRoxette bestaat twintig jaar, en om dat te vieren is de ROXBOX uitgegeven. Een overzicht over Roxette, van het begin in 1986 tot en met het heden, 2006. In de box zitten vier cd's en een 'dubbel-dvd', allemaal vol met muziek. Daarnaast zit het barstensvol met informatie over de band, de albums, en uiteraard over Marie Fredriksson en Per Gessle.

Sinds Abba worden alle Zweedse pop-bands hiermee vaak vergeleken. Ook Roxette heeft raakvlakken. Net zoals de bandleden van Abba hadden Per en Marie al een eigen carrière voordat ze met Roxette begonnen. Per Gessle speelde in de band Gyllene Tider, en Marie Fredriksson had een solo-carrière. Roxette was gevormd om een Engelstalig duet uit te kunnen voeren. Het duet, "Neverending Love" werd echter een groot succes, en waarom stoppen als je succes hebt?

Het succes in Nederland begon met hun album Look Sharp, met daarop de hits The Look - Dressed for Succes - Dangerous en Listen to your heart. Niet alleen in Zweden en Nederland was de band een enorm succes, ook in de Verenigde Staten was deze band "HOT". Na negen weken stond het nummer "The Look" op 's werelds grootste en belangrijkste hitlijst in Amerika, "the Billboard Hot 100". Door het vele touren duurde het maar liefst drie jaar voor er een nieuw album uitkwam. Daar tussenin zat nog wel een groot succes met de single "It must have been Love" die in de film "Pretty Woman" werd gebruikt.

Per en Marie

Het volgende album kwam in 1991, en was getiteld Joyride. Wederom een groot succes, met de gelijknamige single. De regels, "Hello you fool, I love you", knalden in die tijd uit nagenoeg iedere radio en walkman. De tour die volgde duurde bijna een jaar, en na een 107 concerten waarvan het grootste deel in stadions werd gespeeld, werd gevolgd door het album Tourism. Tijdens hun tour werd ieder beschikbaar moment gebruikt om het nieuwe album op te nemen. "This is not a live album. It's a tour album" aldus Per en Marie.

unplugged!In 1993 deed Roxette een Unplugged sessie voor MTV. Een akoestisch optreden in het "Cirkus" in Stockholm. Overigens is deze registratie in het geheel terug te vinden op de in de box-set meegeleverde DVD. Naast een Dolby Digital 2.0 track is er gelukkig ook een DTS-stereo kanaal aanwezig. Vooral die laatste track klinkt uitstekend. De bewuste dvd is een zogenaamde flipper. Draai je hem om, dan heb je 37 clips van Roxette, waarbij het geluid in Dolby Digital 2.0 te vinden is.

Het album Crash! Boom! Bang! dat volgde in 1994 leverde nog een hit op en haalde in Nederland een 7e plaats in de albumlijsten. Een verzamelaar vervolgde het succes op de album-lijst, maar de grote knallers zoals de eerdere singels bleven helaas daarna uit in Nederland. Voor de fans kwam er nog genoeg materiaal uit, waaronder zelfs een Spaanstalig album, Baladas en Espanol. De albums Have a nice day (1999) en Room Service (2001) werden opgevolgd door weer twee verzamelaars. The Ballad Hits en The Pop Hits stonden elk vol met hits van hetzelfde genre, en kwamen uit in respectievelijk 2002 en 2003.

The Roxbox

Marie Fredriksson kreeg in 2002 het vreselijke nieuws te horen dat ze een hersentumor had. Gelukkig waren de operaties en behandelingen een succes, en was ze in 2004 terug met een solo-album. Per Gessle zelf kwam in dat jaar weer terug bij zijn oude band Gyllene Tider en behaalde veel succes in Zweden. In 2005 kreeg de band Roxette een award in Amerika om te vieren dat het nummer "It must have been love" ruim vier miljoen keer gedraaid was. Tevens was de cover-versie van "Listen to your heart" door D.H.T. een platinum succes. In 2006 zijn er weer nieuwe nummers gemaakt door Roxette. "One Wish" en "Reveal" staan beide op de 4e cd in deze set.

De cd's zijn in chronologische volgorde gevuld met de muziek van Roxette. Natuurlijk de vele singles, maar daarnaast is ook een veelvoud aan demo's te vinden. Deze box is dus een verplicht item voor alle Roxette fans. De inhoud op de cd's is prima in orde, en biedt naast het standaard werk dus ook een aantal niet eerder uitgebrachte nummers. Verder het feit dat alle clips en ook nog het complete MTV Unplugged concert op de meegeleverde dvd staan, maakt het samen met het ingevoegde boek (72 pagina's) helemaal in orde. Voor iemand die niet warm loopt voor al dit materiaal en extra's, is er nog de Collection of Roxettehits. Ook daarop zijn de twee nieuwe nummers uit 2006 aanwezig.

Label: EMI Releasedatum: 21 oktober 2006