Film: Munich

Sinds de stichting van de staat Israël is er oorlog in dit gebied. De Palestijnen voelen zich beroofd van hun land door Israël. Dit terwijl de Israëliërs juist blij zijn dat ze eindelijk een stuk land hebben, wat ze hun huis kunnen noemen. Voor beide partijen is wat te zeggen, beide hebben een streven, beide hebben ze inhumane acties ondernomen. Het is een strijd tussen twee volken die eigenlijk hetzelfde willen; een plek om veilig thuis te komen en erkend te worden, maar zolang de strijd woedt, zal deze er nooit komen.

Steven Spielberg heeft een groot risico genomen met het verfilmen van het boek Vengeance van George Jonas. Het boek is gebaseerd op de gebeurtenissen tijdens en na de Olympische Zomerspelen van 1972 in München. De Palestijnse groepering Zwarte September ontvoert en vermoordt elf Israëlische atleten. Weer is er Joods bloed vergoten in Duitsland, deze keer niet door Duitsers maar door Palestijnen. De Israëlische premier Golda Meir vindt dat dit niet ongestraft gelaten mag worden en besluit vijf mannen te sturen om elf Palestijnen die achter deze aanslag zitten één voor één uit te schakelen, onder de naam "Operation Wrath of God". De leider van de groep, Avner (Eric Bana, bekend van Troy) laat zijn zwangere vrouw achter en gaat zonder iets te weten naar Europa om zijn opdracht uit te voeren voor Israël. Hij krijgt vier man tot zijn beschikking, elk met bijzondere talenten die hem moeten helpen met het voltooien van zijn opdracht. De Zuid-Afrikaanse Steve (Daniel Craig) als get-away chauffeur, de Duitse Jood Hans (Hanns Zischler) die documenten vervalst, de Belgische Robert (Mathieu Kassovitz) als bomspecialist en de Israëliër Carl (Ciaran Hinds, bekend van Troy) die de rotzooi opruimt. Langzamerhand vermoorden ze de Palestijnen op de lijst, die zich verbergen in allerlei Europese steden, maar dan keert het tij. Niet alleen zij jagen, er wordt ook op hen gejaagd.

Voor de film uitkwam was hij al controversieel. Sympathisanten van Palestina vonden hem pro-Israël en sympathisanten van Israël vonden Munich pro-Palestina, anderen beweerden dat Spielberg laf was omdat hij geen standpunt inneemt. Maar ik denk dat de laatste groep de film dan niet heeft begrepen. Spielberg neemt zeker een standpunt in en dat is simpelweg dat al dit geweld niet te vergoelijken is, van beide kanten niet. Ondanks dat de film vanuit het oogpunt van een Israëliër gefilmd is, is hij zeker niet pro-Israël. Op verschillende punten geeft Spielberg ook inzicht in de emoties en frustraties van de Palestijnen, met name in de scène waar Avner in gesprek komt met een lid van de PLO. Zo zitten er in de hele film kleine hints en verwijzingen naar het feit dat het hele Israël vs. Palestina conflict twee kanten heeft.

Spielberg is een man van verschillende genres. Zo zagen we eerder Jurassic Park en War of the Worlds maar ook Saving Private Ryan en de niet te vergeten Schindler's List. Sommige mensen beweren dat deze film het beste na Schindler's List is, ik persoonlijk vind het moeilijk om te zeggen omdat Spielberg van die verschillende genres heeft geproduceerd. Wat wel te zeggen valt, is dat hij gekozen heeft voor goede acteurs. Het zijn geen zeer bekende acteurs en dat is eigenlijk wel een verademing. Toch zijn het ook geen kleine namen en de acteerprestaties zijn zeker niet verkeerd te noemen. Gelukkig maar, want Munich duurt twee en een half uur en dat is behoorlijke lang.

Munich voelt alleen niet als een lange zit. Je wordt als kijker van de ene scene naar de andere geslingerd. Spanning, actie, drama en humor wisselen elkaar af onder begeleiding van prachtig treffende muziek. Beelden uit de film worden afgewisseld met journalistieke beelden van de ontvoering, wat soms voor een ijzingwekkende sfeer zorgt. De film is tot in de details jaren '70. Aan het einde begin je de uren toch wel een beetje te voelen. Elke keer bereid je je voor op het eind, maar komt er toch nog een scène en dat is jammer.

Munich is niet zo mooi als Schindler's List, welke in mijn ogen een klasse apart is, maar hij komt er wel bij in de buurt. Ik heb ruim twee uur mijn best gedaan tranen te bedwingen, maar aan het eind betrapte ik mijzelf toch op het voor mij doen zeldzame natte wangen fenomeen. Munich moet je absoluut gezien hebben, maar wel in een comfortabele bioscoop met een groot glas drinken en een pak tissues. Vier en driekwart ster was niet mogelijk, daarom voor Munich vijf sterren. Een film die je gezien moet hebben.

Label: United International Pictures Releasedatum: 26 februari 2006
Kijkwijzer: Waardering: