CD: Decibel 2005: The Compilation

De compilatie bestaat uit drie CD's, met respectievelijk hardstyle, jumpstyle en early rave. Alle drie beginnen ze met een vreselijk standaard introotje, dat er gewoon afgelaten had mogen worden.

CD 1: Hardstyle
DJ Zany mixte de eerste CD van deze compilatie aan elkaar. Ondanks dat een blik op de tracklist een hoop bekende namen oplevert (uiteraard Zany zelf, al dan niet met maatje Pavo, maar ook Showtek, Lock 'n Load, Deepack, The Prophet en DJ Rob), begint de mix magertjes. Niet bijster slecht, maar het is allemaal een beetje standaard. De nummers kunnen niet echt boeien, je hebt het allemaal al eens gehoord zo lijkt het. De echt goede nummers zijn zelfs op een mismaakt handje te tellen, alleen het overbekende 'Down With This' van Showtek en de Zany remix van 'Blow Ya Mind' van Lock 'n Load zijn echt de moeite waard. Al met al een beetje een standaard hardstyle mix, degelijk maar met (te) weinig verrassingen.

CD 2: Jumpstyle
De tweede CD werd gemixt door Bad Boyz, geen onbekenden in de jumpstyle-wereld. De mix begint dan ook erg lekker, met een erg leuke track in de vorm van 'Transformed' van DJ Genius & Digital Punk. Ook 'Acid Dream' van Cherrymoon Trax is aardig, gevolgd door 'Spider' van Major Bryce & Eddy Kin. Het meest originele nummer is zonder twijfel 'Charle's Stone' van Klash, waarvan de titel verwijst naar de bekende dans waaruit gesampled werd (de Charleston, vooral populair rond 1920). Een jumpstyle track volgens 'eeuwenoud' recept is 'Maniac' van DJ Massiv vs. The Rebel, compleet met een gesampled stuk uit een film. Zo rond tweederde van de mix krijgt deze nog even een extra opleving, met als hoogtepunt het briljante 'Chap-e-rolet' van Raine. Over het geheel genomen is deze mix absoluut niet slecht!

CD 3: Early Rave
Niemand minder dan DJ Panic zette een early rave mix in elkaar om de compilatie mee af te sluiten. Heerlijk alleen al, om sommige titels te zien staan. 'White Line' van Krid Snero bijvoorbeeld, maar ook tracks van DJ Bountyhunter, The Stunned Guys, Scott Brown en DJ Paul & Darrien Kelly. De mix begint in ieder geval met een geweldige klassieker, 'Mosquito' van Maurizio Braccagni. Panic voert het tempo gedurende de mix langzaam op, tot het rond tracks als 'Commonya'll' van Steve Shit flink doorbeukt. Later komen het ontzettend bekende 'Detonated' van Scott Brown nog langs en gaan we zelfs nog even de happy hardcore kant op met 'Love Is You' van Happyman. De afsluiter: Code Red. Need I say more? De early rave mix van DJ Panic is gevarieerd en klinkt heerlijk.

De hardstyle CD mag dan een beetje standaard klinken, de jumpstyle mix is absoluut het luisteren waard en de early rave mix is lekker gevarieerd. Daarmee is Decibel 2005: The Compilation toch weer een leuke compilatie geworden, die de naam Decibel waardig is.

Tracklist: hier

Label: Seismic/Mid-Town Releasedatum: 03-09-2005 Waardering: