Game Review: Colin McRae Rally 04

Helemaal in stijl presenteert het menu zich voor me. Menu-opties verticaal gerangschikt, trendy muziekje, flitsende videobeelden, dit is duidelijk Colin McRae Rally.


Iets dat me als eerste opvalt is de Xbox Live optie in het hoofdmenu. Helaas biedt deze optie niet wat je zou verwachten van het nieuwe deel in de Colin McRae serie. Tegen elkaar rijden via Xbox Live is niet mogelijk, het is enkel mogelijk om je snelste tijden online te zetten en te vergelijken met andere Livers.

Een opvallend verschil tussen het derde en vierde deel is dat het ditmaal mogelijk is om zelf te kiezen in welke auto je een Championship rijdt. Niet weer verplicht in de Ford Focus kruipen dus. Om mee te beginnen kun je kiezen uit de volgende auto's:

4WD
  • Citroën Xsara Rally Car

  • Subaru Impreza WRX 44S Rally Car

  • Ford Focus Rally Car

  • Mitsubishi Lancer Evo VII Rally Car


  • 2WD
  • MG ZR Super 1600 Rally Car

  • Citroën Saxo Kit Car

  • Ford Puma Super 1600 Rally Car

  • Fiat Punto Super 1600 Rally Car


  • Naast deze auto's zijn er ook een aantal auto's te unlocken door snel genoeg te zijn, waaronder de Groep B auto's uit de jaren 80. Deze auto's werden na een paar jaar verbannen, vanwege het grote aantal doden en gewonden. Een auto uit de Groep B klasse heeft al snel zo'n 400-500 pk!


    Tenslotte zijn er nog een aantal bonuswagens te unlocken, zoals de beroemde Lancia Delta 2-liter turbo (325 pk) en een Citroën 2CV met twee motoren ŕ 25 pk!

    Spelmodi

    Naast de Championship mode (die je speelt met maximaal twee spelers tegelijk) is het mogelijk om een losse rally te rijden in de Rally mode. Je kunt hier met maximaal vier spelers een baan en auto kiezen. De Stages spelmode doet hetzelfde, maar in plaats van een rally rijd je hier, jawel, een stage.

    Een Quick Race optie ontbreekt ook niet. Een willekeurige auto, een willekeurige stage, alles om maar zo snel mogelijk door de bochten te scheuren. Genoeg manieren om te genieten van het spel dus!


    Ik kroop om te beginnen in de MG om het twee-wiel-aangedreven kampioenschap te rijden en later in de Citroën Xsara voor het vier-wiel-aangedreven kampioenschap.