Cabaret Review: Mylène d'Anjou - Star

En daar is ze dan: Mylène d'Anjou. Wat meteen opvalt als ze haar voorstelling begint, is dat deze dame een absolute dijk van een stem heeft. Ik had gewoon kippenvel zo nu en dan. Ze wordt begeleid door Mischa Kool op afwisselend de contrabas, piano, zingende zaag en accordeon. Simpele liedjes, maar vol overtuiging gezongen met een variatie in haar stem waar je U tegen zegt. Ze kan zo een musical in. Of nee: ze zingt beter dan de meeste musicalsterren.

Tussen de liedjes door vertelt Mylène over het leven. Ze heeft eindelijk haar rijbewijs gehaald, maar de frustraties die ze aan het lessen en afrijden heeft overgehouden moeten er nog uit. Vooral de examinatoren met snorren die de radio maar niet uit willen zetten speelden haar parten. Haar beeldende vertelstijl zorgt dat je zonder problemen meevoelt. Als ze vertelt dat ze tien jaar lang een man heeft vastgehouden door letterlijk voor de deur te gaan liggen, zie ik het helemaal voor me.

Het 'free en single-zijn' vindt de 37-jarige cabaretière maar niks, vertelt ze en brengt daarop het fast-daten ("Ja meer dan vijf minuten heb je niet nodig, dan weet je al of het wat is") in de praktijk. Maar eenzaam is ze ook niet. Hoewel ze zich wel afvraagt waarom de twee economiestudentes die onder haar wonen nooit eens vragen waarom ze 's morgens altijd met een koffer de deur uitloopt en met een bos bloemen terugkomt.

Meer anekdotes zal ik niet verklappen, die moet je zelf maar gaan zien en horen. Het toneelbeeld vond ik mooi. Als cabaretier is het toch wel goed om wat attributen te hebben om niet te verzuipen in de ruimte van het toneel. Maar teveel is ook niet goed. Bij Mylène staan op het toneel behalve de muziekinstrumenten drie afgeplatte bollen die dienst doen als stoel, maar tegelijk ook licht geven. Dat geeft het toneel net een beetje de levendigheid die het nodig heeft. Ook de belichting sluit mooi aan op wat Mylène aan het vertellen is. Op de meer intieme momenten wat gedimd, en tijdens de uitbundige nummers met mooie effecten op het achterdoek.

Ja ik vond het leuk! Natuurlijk spreekt de ene grap je meer aan dan de andere en ga je niet in alle verhalen evenveel mee, maar uiteindelijk heb ik me geen moment verveeld bij deze diva zonder pardon met een gouden strotje.

Mylène d'Anjou is met haar programma STAR nog tot en met eind maart te zien in verschillende theaters in het land. Bekijk voor meer informatie de speellijst. Begin november komt er ook een nieuwe cd uit van Mylène d 'Anjou.

Foto's: Sergi-Henri Valcke en Michel Campfens