Film Review: Blade 2

In 1998 werd het eerste deel van Blade, oorspronkelijk een Marvel stripfiguur, al een grote hit in Amerika en Europa. Blade werd geboren als vampier doordat zijn moeder tijdens de zwangerschap werd gebeten. Blade kan, in tegenstelling tot een vampier, wel tegen licht, zilver en knoflook. Deze voordelen gebruikt hij in zijn strijd tegen wat hij het meeste haat, hij heeft namelijk niet voor een normaal leven kunnen kiezen, dat hebben de vampieren al voor hem gedaan. Het zelfde geldt gedeeltelijk voor Whistler: hij verloor zijn familie door een vampieren aanval. Opvallend is dat in het eerste deel Blade echt overkwam als een superheld. In deel twee zie je dat hij er meer van geniet, dat hij accepteert wie hij is.

Schrijver van Blade, David S. Goyer, hield al in het eerste deel rekening met een eventueel vervolgdeel: "Zo zag je niet dat Kris Kristofferson (Whistler) zichzelf door het hoofd schoot, je hoorde alleen het geweerschot." Toen regisseur Guillermo Del Toro zich bezighield met een sequel was het voor hem ook alleen maar bespreekbaar als Goyer deze zou schrijven: "Hij is het brein waar dit alles van komt en absoluut essentieel." Iedereen was het erover eens dat Blade 2 nog angstaanjagender moest zijn dan het eerste deel, en naar mijn mening is dat ook zeker goed gelukt.

Voor Wesley Snipes was het opnieuw spelen van Blade een leuke uitdaging. "Ik hou ervan om deze rol te spelen. Het is leuk om als acteur je eigen kunnen in een sequel te testen, en om te zien of je iets kon nadoen wat je al eens eerder had gedaan." Wesley Snipes was ook erg betrokken in de film, zowel bij het script als de choreografie en de vechtscènes. Voordat de film kon worden opgenomen onderging Snipes verschillende intensieve trainingen, om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen bij de soms ingewikkelde vechtscènes.

De film is in zijn geheel in Praag gefilmd. "Toen we kozen voor Praag was dat eerst een financiële keuze. Ook zou het beter uitkomen met deel één die eindigde in Moskou. Zo gingen we op zoek naar een verlaten industrie gebied en probeerde we het een goth-tech look te geven."