Thief

Er kan veel gezegd worden over Square Enix, maar één ding is zeker: lef hebben ze. Deus Ex en Hitman zijn franchises met kritische fans, maar toch durven ze het aan er reboots van te maken. Daar komt volgend jaar een langverwachte titel bij. Er waren al veel geruchten en vage screenshots te vinden van Thief, maar uiteindelijk is deze toch officieel aangekondigd.

Header

Garett, de meesterdief, is terug en steelt niet alleen om geld, juwelen of andere waardevolle spullen te bemachtigen, maar ook voor de uitdaging. In Thief zit een verhaal, maar daar wil de ontwikkelaar nog niet veel over kwijt. In de demo wil Garett in een zwaarbewaakte villa een diamant stelen, de Heart of the Lion genaamd. Het eerste gedeelte van het level laat vooral het sneaken, de combat en puzzels zien.

Het eerste dat opvalt zijn de graphics. Thief komt alleen op next-gen consoles en pc uit maar eerlijk gezegd ziet het er niet heel next-gen uit. Bladeren, gras, water en de detaillering van de omgeving, het ziet er allemaal mooi uit, maar er is nog geen next-gen wow-factor. Nu zijn ze nog aan het sleutelen aan het spel, dus wat niet is kan nog komen, maar het next-gen-gehalte van Thief zit 'm nog niet in de graphics zelf. Er gaat wel veel computerkracht naar de belichting en schaduwen die in realtime berekend worden.

Dat geldt ook voor de AI, de intelligentie van de bewakers. Er is niets gescript, bewakers lopen niet stoïcijns hun rondje, maar als ze iets horen of zien dan gaan ze het onderzoeken en niet via een gescript pad. De studio had de AI eerst zo slim gemaakt dat je niet eens meer langs de bewaker kon komen, maar om het toch speelbaar en vooral leuk te houden hebben ze een gulden middenweg gevonden. Volgens de ontwikkelaar is de AI niet mogelijk op de current-gen, dus dat belooft wat.

Thief

Bewakers zijn ingedeeld in drie categorieën. De eerste zijn niet zo briljant van geest en gaan op onderzoek uit zoals we het kennen: je gooit een fles naar de andere kant en de bewaker loopt die kant op. De middenmoot snapt dat die fles gegooid is en loopt er wel naar toe, maar kijkt ondertussen wel in bosjes en dergelijke. De slimsten onder de bewakers gaan op zoek naar de gooier en niet de fles. Natuurlijk zullen er in de loop van het spel meer slimmere bewakers te vinden zijn om de uitdagingen groter te maken.

Geluiden als je door het water loopt, of takken breekt door er tegenaan te lopen zorgen ook voor oplettende bewakers. Laat staan neergeslagen soldaten, maar gelukkig kun je deze wegslepen. In het level is ook een hond, die aanslaat als je in de buurt komt en ongewilde aandacht vraagt door zijn geblaf. Genoeg obstakels dus om de missie lastig te maken.

Als eerste moet Garett binnen zien te komen. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor. Aanbellen lijkt geen goed idee, maar via een raam, de voorraadkelder of andere wegen klinkt al meer als een dief. Sommige mogelijkheden worden aangegeven in het scherm door een richtings- en afstandsmeter tot je doel. In de demo zie je in dit geval drie mogelijke doorgangen. Daarnaast zijn er geheime ingangen, die niet aangegeven worden. Deze vind je door of erg goed te zoeken, of kaarten te stelen die geheime plekken en doorgangen tonen.

Thief

Met zulke AI is het omzeilen van bewakers een must. Daar krijg je dan ook hulpmiddelen voor. Allereerst is er je boog waarvoor je verschillende pijlen kunt vinden. Zo is er een waterpijl, om vervelende kaarsen te doven, een vuurpijl om touwen of olie en dergelijke te laten branden, gebroken pijlen om de aandacht van bewakers af te leiden en touwpijlen om op plekken te komen waar je anders niet had kunnen komen.

Je tweede hulp is de maanbol rechtsonder in de hoek. Aan deze maan kun je zien hoe zichtbaar je bent. Een donkere maan is prima, maar als je bijvoorbeeld langs een brandende kaars loopt dan wordt het een volle maan en weet je dat als er een bewaker jouw kant op zou kijken, je meteen problemen hebt.

De derde hulp is een focusmeter. Als je deze activeert dan zie je belangrijke objecten duidelijk oplichten terwijl de rest van het scherm grijzer wordt. Ook hoor je veel beter en zie je op je scherm, al zit je achter een muur, waar voetstappen vandaan komen. Op deze manier weet je dus of er een bewaker jouw kant op komt en wanneer het veilig is verder te gaan.

Thief

Word je ondanks de hulpmiddelen toch ontdekt dan is er nog iets te doen om er levend vandaan te komen. Bewakers komen op je af om je met hun knuppel neer te meppen, maar jij hebt er ook één. Daarmee scherm je aanvallen af en ram je op de bewakers in. Garett is geen Rambo, dus verwacht niet dat je meerdere bewakers zonder problemen neerslaat.

De focusmeter kan hier ook helpen. Als je deze activeert verschijnen er bij de bewakers drie cirkels die langzaam kleiner worden. Bij het hoofd wordt deze sneller kleiner, maar als je voordat de cirkel verdwijnt in die cirkel slaat dan heb je een instant knock-out. De overige twee cirkels, bij de maag en knie, geven je meer tijd om de bewaker te doden, omdat ze struikelen of achterover vallen, waarna ze een makkelijkere prooi zijn.

Als dief zoek je al dat vechten niet, dus in de demo moet er al snel een slot opengemaakt worden. Dat kan op een trage of op een snelle manier. Je hebt een lockpick nodig. De trage manier gaat op gevoel en lijkt nog het meest op het sloten breken van Assassin's Creed III. De snelle manier is focus gebruiken. Dan krijg je een scherm waar je vier palletjes naar boven moet tikken dat eigenlijk in enkele seconden gedaan is.

Thief

Focus klinkt dus nogal sterk en dat is het ook. De ontwikkelaar heeft daarom ook besloten dat focus niet automatisch regenereert. Je moet op zoek naar speciale items om je meter weer wat te vullen. Er zijn ook veel andere spullen te stelen. Dit is optioneel. Er liggen her en der ook tips in de vorm van kaarten zodat je andere paden leert om bij geheime plekken te komen.

En dan zijn er de soldaten. Sommigen hebben geldbuidels aan hun riem hangen en als meesterdief is het natuurlijk een uitdaging om ze allemaal te bemachtigen. Er zijn naast deze optionele quests ook achievements. Deze variëren van het hele level niet gespot worden tot geen enkele bewaker neerslaan. Om een meesterdief te worden is er dus nog werk aan de winkel.

Naast combat zijn er nog de puzzels en vallen. Zo trapte ik per ongeluk op een mechanisme dat als alarm fungeerde. Als ik focus had gebruikt dan had ik de touwtjes langs de muren zien lopen naar een kastje waar het alarm te slopen is. Een ander geheim was te zien door focus te gebruiken bij een schilderij. Ik moest er met de analoge stick langs voelen en aan de rumble kon ik voelen dat er een knopje was dat een geheime kamer opende. In die kamer lag de diamant in een soort kluis met twee schijfconstructies.

Thief

De eerste constructie was een draaipuzzel, de afbeelding moest kloppen met het familiewapen van de baron in het huis. De tweede constructie was te vervaagd om er iets van te maken, maar net zoals je door sleutelgaten kunt loeren was er ook een kleine opening om in de kluis zelf te kijken hoe het mechanisme werkt.

Eenmaal gelukt is de diamant van Garett en moet hij ontsnappen naar de stad, waar hij een hide-out heeft. Maar er is een klein probleem: de brug ernaartoe staat in brand en Garett moet vluchten. Dit tweede gedeelte van de demo laat zien dat het niet alleen stelen wordt, maar in dit geval een haastige vlucht waarin je snel moet denken om je een weg te banen door de chaos. Klimmen, springen, de juiste pijlen op momenten gebruiken om een platform te creëren en ondertussen verspreidt het vuur zich razendsnel.

De ontwikkelaar belooft meer variatie te gaan bieden zoals het tweede gedeelte van de demo laat zien. Natuurlijk komen er ook veel meer uitdagende doelen, puzzels en vijanden. Ze hebben nog even om de bugs eruit te halen en de graphics op te poetsen. Want pas in 2014 komt Thief uit op pc, Xbox One en PlayStation 4.