Quantum Conundrum

Wie kent Portal niet? De immens populaire puzzelgame is bedacht door Kim Swift, en Valve heeft het maar druk gehad met het bedenken van nieuwe puzzels in het vervolg Portal 2. Kim heeft ondertussen een  portaal naar een andere dimensie genomen en daar ontsproot het idee voor Quantum Conundrum.

Header

Jij speelt een twaalfjarig jongetje dat bij het huis van zijn excentrieke oom wordt afgezet. De oom, Professor Fitz Quadwrangle, is een wetenschapper en uitvinder en heeft zoals elke geleerde een laboratorium in huis. Het is vreemd dat hij er zelf niet is bij binnenkomst en kort daarna volgt er een explosie in het laboratorium. Jij moet je oom gaan zoeken en redden in zijn rare huis vol vreemde uitvindingen. Je krijgt daarbij hulp van het Interdimensionaal Shift Systeem, het IDS, waarmee je tussen dimensies kunt reizen en zo puzzels op moet lossen die in de normale dimensie niet te doen zouden zijn.

Quantum ConundrumQuantum Conundrum

De game vergelijken met Portal is onvermijdelijk. Je zit weer vast in een kamer en je moet de puzzel van die kamer oplossen om verder te komen. Er is een voice-over die je helpt bij het besturen van de verschillende apparaten die je tegenkomt, maar daar houdt de vergelijking dan ook op. De puzzels in Quantum Conundrum hebben niets te maken met portalen, maar met dimensies. De kamers waar je in komt hebben allemaal last van dimensieschiftingen en veel lasers, drukplaten en andere problemen om op te lossen. Om dimensieschiftingen te veranderen met je IDS heb je de juiste 'science juice'-capsules nodig. Voor elke dimensiesoort is er een bepaalde capsule. Heb je deze gevonden en in de capsulehouder van de kamer geplaatst, dan kun je op commando de materie en gedrag van objecten in de kamer aanpassen door van dimensie te wisselen.

Quantum ConundrumQuantum Conundrum

Zo is er naast de normale dimensie de fluffy dimensie, waar je een fluffy science juice-capsule voor nodig hebt. Alles ziet er wit uit en is vederlicht. Opeens is die kluis op te pakken en op een drukgevoelige plaat te zetten. Verander de dimensie weer terug en de kluis drukt de plaat naar beneden en een deur gaat open. Dit is maar een simpele puzzel. De kamers heb vaak een capsulehouder met een maximum van bijvoorbeeld twee vrije sloten voor capsules. Dan moet je kiezen met welke twee dimensies je de puzzel gaat oplossen. Soms is het zoeken naar een bepaalde dimensiecapsule een deel van de puzzel.

IKE, een vreemd wezentje dat een kruising is tussen Stitch, van Lilo en Stitch, en een Gremlin helpt je daarbij. Hij heeft zelf de mogelijkheid om door dimensies te reizen en capsules voor je te zoeken of aan te wijzen. Een ander 'hulpje' is D.O.L.L.Y. , dat staat voor Dynamic Object Linear Ligation Interface. Deze robot zit vast aan een muur of plafond van een kamer en werpt spullen uit haar muil die jij kunt gebruiken bij het oplossen van een puzzel. Ondanks dat het een robot is, kijkt ze je constant aan en lijkt het zelfs blij te kijken.

Quantum ConundrumQuantum Conundrum

De andere dimensies die je moet gebruiken komen in de loop van het spel vrij. De heavy-, slowdown- en anti-gravity-dimensies voegen nog meer puzzelplezier toe. Niet alleen veranderen ze de dingen die je kunt doen, maar ook de omgeving. Een grappig voorbeeld is een schilderij. Normaal zie je een bergachtig groen landschap, maar als je in de heavy-dimensie bent, dan zijn de bergen van staal gemaakt, terwijl in de fluffy-dimensie alles van snoepgoed lijkt te zijn.

Quantum ConundrumQuantum Conundrum

Volgens de makers kost het je rond de zes tot acht uur om uit te spelen. Dat klinkt kort, maar de ontwikkelaars weten alle oplossingen. Om maar een voorbeeld te geven, een afgrond is te overbruggen door een kluis in fluffy te gooien, te switchen naar slowmotion, springen op de kluis en dan met antigravity continu switchen. Je vliegt dan in een golfbeweging naar de andere kant. Ten eerste stikt het van dit soort combinatiemogelijkheden die je maar moet zien te verzinnen en ten tweede moet je ze ook perfect uitvoeren, anders gaat het mis. Het spel heeft leaderboards in snelste tijd en zo min mogelijk dimensieswitches, dus verwacht speedruns en meer.

Quantum Conundrum komt 21 juni uit voor pc op Steam. In de zomer mogen we de PSN- en Xbox Live-versie verwachten.