Call of Duty: Black Ops

Precies op het moment dat Infinity Ward een exodus aan personeel moet verwerken, heeft Treyarch haar volledige 200 man tellende studio ingezet om slechts aan één game te werken. Call of Duty: Black Ops moet een knalfestijn van de bovenste plank worden. In Londen kregen we de mogelijkheid om diverse live gedemonstreerde gameplaybeelden van Call of Duty: Black Ops te aanschouwen en met de ontwikkelaars te praten.

Koude Oorlog
Call of Duty: Black Black Ops is één van de drie in ontwikkeling zijnde games binnen de Call of Duty-franchise. Zoals we van de serie gewend zijn, wordt ook dit deel uit de serie een first-person-shooter en biedt de game een lineair verhaal boordevol actie. Maar fans van de serie zullen wel hier en daar verrast worden. 

De setting is historisch. Tijdens de Koude Oorlog vond er geen echte oorlog plaats. De Russen en de Amerikanen bedreigden elkaar met nucleaire wapens, maar tot het ontsteken daarvan is het nooit gekomen. De Koude Oorlog is een tijd van dreiging, en geen van de betrokken partijen was actief op het gebied van de oorlogsvoering. Toch waren er stiekem wel soldaten actief diep in vijandelijk gebied. Deze soldaten zijn de 'Black Ops'. Zij zijn de beste soldaten, en hebben de beste wapens. Hulp hoeven ze echter niet te verwachten, want de overheid ontkent hun bestaan.

 Black Ops

WMD
In de missie 'WMD' moeten Russische nucleaire wapens onschadelijk worden gemaakt. Er is onmiddellijk één ding dat opvalt: de diversiteit die je krijgt voorgeschoteld. De missie begint met het vanuit de lucht aansturen van soldaten op de grond. Alsof je een strategiegame speelt, moeten vijandelijke troepen ontweken worden. Niet veel later speel je het verhaal verder vanuit het oogpunt van één van de soldaten op de grond. Gewapend met een kruisboog schiet je vijanden in stilte neer. Zodra je ontdekt wordt, worden pijlen ingewisseld voor exploderende projectielen. Ledematen vliegen in het rond, je abseilt door een raam en knalt al schietend naar binnen, om uiteindelijk weg te vluchten door van een berg af te springen. Zo bevat één missie al verschillende elementen uit strategie-, stealth-, en actiegames.


Slaughterhouse
De Koude Oorlog beperkt zich niet tot de strijd met Rusland. De Amerikaanse CIA had overal op de wereld geheime missies waarbij Black Ops-soldaten actief waren. Naast missies in Rusland, zal je in deze game ook opdrachten moeten uitvoeren in Vietnam. De stad Hue City is in chaos door de opkomst van rebellen. De helikopter waar je inzit, wordt uit de lucht geschoten en knalt tegen een gebouw aan. Vervolgens krijg je in dit gebouw te maken met een gigantisch knalfestijn. Zo begint de missie ‘Slaughterhouse'. Overal om je heen is vuur. Tientallen vijanden staan tegenover je wanneer een tweede helikopter voor het raam komt vliegen om jou rugdekking te geven. Iedereen wordt omver gemaaid. Je krijgt een nieuwe shotgun in handen die gebruik maakt van speciale kogels, ‘Dragon Breath', die exploderen bij impact. Om dit te benadrukken wordt het eerste schot dat je lost in slow motion afgespeeld. Een zeer belangrijk onderdeel van Call of Duty: Black Ops is de intensiteit van het grovere schietwerk. De ontwikkelaars van Treyarch willen dat je als speler geniet van het moment dat je voor het eerst een nieuw wapen krijgt. De slow motion is dan ook iets dat alleen op speciale momenten terugkomt in de game. Aan nieuwe wapens overigens geen gebrek. En het loopt helemaal uit de hand als je mogelijkheid krijgt om een helikopter op te roepen om een complete flat leeg te ruimen of vijandelijke tanks op te blazen.

 Black  Ops

Toewijding
Tot op heden wasTreyarch altijd de gamestudio die de minder goede versies van Call of Duty maakte. Er wordt echter enorm veel werk gestopt in Call of Duty: Black Ops, en wellicht dat zij met deze game dit stigma van zich af kunnen werpen. Er wordt gewerkt aan spannend verhaal dat samenhangend is en diepgang moet bieden. Daarnaast werkt Treyarch aan twee compleet andere spelmodi. Er komt een coöperatieve modus voor vier spelers via het internet of voor twee spelers op één scherm. Treyarch heeft, in een interview met Novum, gesteld dat de coöperatieve missies speciaal op maat worden gemaakt. Zo suggereerde de ontwikkelaar dat er een missie zal zijn waarbij één speler als een strateeg vanuit de lucht commando's kan geven aan zijn teamgenoten op de grond. Het kost veel arbeidskracht om dergelijke ervaringen speciaal voor elke spelmodus te maken. Dat de gamestudio haar volledige personeelsbestand inzet om Call of Duty: Black Ops te realiseren, zegt genoeg over de toewijding aan dit project.


Voorlopig oordeel
Call of Duty: Black Ops belooft een intense ervaring te worden. Met het succes van de vorige drie delen in het achterhoofd heeft Treyarch genoeg te bewijzen. De intensiteit die de game in de previewsessie liet zien, doet echter smaken naar meer. In de kern blijft het ‘gewoon' een Call of Duty-game, maar dankzij nieuwe wapens, een nieuwe setting en extra veel explosies, zou Call of Duty: Black Ops wel eens een meer dan waardige opvolger van Modern Warfare 2 kunnen worden. Het is alsof Rambo en Die Hard tot één gigantisch actiespektakel zijn samengevoegd, en dat is precies waar de meeste fans van het genre op zitten te wachten.


Door: Robert Hoogendoorn - Novum Nieuws ©

Later deze week hebben we ook een interview met de developers!